عکس پدری دست در دست دختر مرده‌اش چگونه ثبت شد؟
کد خبر: 3415
روایت عکاس تصویری تکان‌دهنده از زلزله ترکیه

عکس پدری دست در دست دختر مرده‌اش چگونه ثبت شد؟

آدم آلتان، چهل سال است که عکاسی می‌کند. این عکاس در زلزله اخیر ترکیه عکسی را برای خبرگزاری فرانسه به ثبت رساند که دنیا را تکان داد.

بیان فردا | آقای آلتان آن روز در مقابل یک ساختمان فروریخته در کوهرامانمراس، در مرکز زلزله‌ای که در ترکیه بیش از ۱۸ هزار نفر کشته برجای گذاشته بود، در حال عکاسی بود.

یک روز از این زلزله فاجعه‌بار گذشته بود و هنوز هیچ تیم نجاتی در محل حاضر نشده بود. ساکنان منطقه تلاش می‌کردند تا برای نجات عزیزان خود، آوارها را بردارند.

درست در همان میان مردی با ژاکت نارنجی بی حرکت غافل از باران و سرمای زمستان کنار آوار نشسته بود.

آقای آلتان در فاصله ۶۰ متری متوجه شد این مرد دست کسی را زیر آوار در دست گرفته است و همان لحظه شروع به «تصویربرداری» از پدری کرد که دست فرزند مرده‌اش را که زیر آوار مانده بود گرفته بود و رها نمی‌کرد.

مرد که متوجه این عکاس شده بود با چشمانش او را تعقیب کرد و زیر لب با صدایی لرزان و مویه‌ کنان به او گفت «از فرزندم عکس بگیر»

او دستی را که نمی‌خواست لحظه‌ای رها کند، رها کرد تا جایی که جسم بی‌جان دختر ۱۵ ساله‌اش را که در آن زیر آوار مدفون شده بود، به عکاس نشان دهد.

آقای آلتان می‌گوید«در آن لحظه خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. اشک در چشمانم حلقه زده بود. مدام با خودم می گفتم خدای من این درد غیر قابل تحمل است»

کمی بعد عکاس از او نام خود و فرزندش را پرسید. آن مرد که به سختی صحبت می‌کرد با صدای آهسته در پاسخ به او گفت «مسعود هنسر و دخترم، ایرماک».

این عکاس می‌گوید که پرسیدن سؤالات بیشتر از او دشوار بود زیرا افراد اطراف او از مردم می‌خواستند سکوت کنند تا بتوانند صدای بازماندگان احتمالی گرفتار در زیر آوار را بشنوند.

او در همان لحظه فکر کرد که این تصویر خلاصه‌ای از درد زلزله زدگان است و شروع به عکاسی کرد.

این عکس تاثیر گذار نه تنها توسط رسانه‌ها در سراسر جهان بلکه در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شد و صدها هزار بار از سوی کاربران اینترنت که تحت تاثیر این حادثه تلخ قرار گرفته بودند به اشتراک گذاشته شد.

آدم آلتان هزاران پیام از سراسر جهان دریافت کرده است که در آن مردم در برابر غم این پدر ابراز همبستگی کرده‌اند.

این عکاس می‌گوید «فکر می‌کنم این عکس تا ابد در حافظه من حک می‌شود. بسیاری به من گفته‌اند که هرگز این تصویر را فراموش نخواهند کرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین