کد خبر: 4106

اسناد فاش‌شده آمریکا؛ توقف ارائه موشک توسط مصر به روسیه و تولید مهمات توپخانه برای اوکراین

روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به اسناد محرمانه‌ای که به فضای مجازی درز کرده است فاش کرد که وزیر دفاع آمریکا در مذاکراتش در قاهره از رهبران مصر خواست تا مهمات توپخانه‌ای را برای اوکراین فراهم کنند، اما به توافق روشنی در این باره دست نیافتند.

روزنامه وال استریت ژورنال در این باره گزارش داد پنج سند اطلاعاتی فاش شده آمریکا حاکی از آن است که مصر برنامه‌های مفصلی را برای صادرات موشک به درخواست مسکو وضع کرده بود، اما ماه گذشته پس از مذاکره با مقامات ارشد آمریکا، تجهیز محرمانه مسکو به موشک را متوقف کرد و در عوض تصمیم به تولید مهمات توپخانه برای اوکراین گرفت.

طبق این گزارش، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در مذاکراتش در قاهره از رهبران مصر خواست تا مهمات توپخانه‌ای را برای اوکراین فراهم کنند، اما به توافق روشنی در این باره دست نیافتند. با این حال، یک سند اطلاعاتی مربوط به تاریخ ۹ مارس، یعنی یک روز بعد از سفر آستین، نشان می‌دهد، مصر با فروش توپ‌های ۱۵۲ و ۱۵۵ میلی‌متری به آمریکا و انتقال آن به اوکراین موافقت کرده است.

طبق این سند که بخشی از اسناد اطلاعاتی فاش شده پنتاگون است، مصر قصد دارد از درخواست واشنگتن برای انعقاد قرارداد کمک‌های نظامی بلندمدت و به دست آوردن تجهیزات خاص آمریکایی، از جمله جنگنده‌های F-۳۵ و سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت استفاده کند.

در این سند آمده است که مصر برای ایجاد خط تولید مهمات و تهیه مواد اولیه به کمک آمریکا نیاز دارد.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست با استناد به سند محرمانه‌ای که به فضای مجازی درز کرده، گزارش داد که اطلاعات ادعایی آمریکا حاکی از آن است که مصر در اوایل سال جاری میلادی برنامه‌هایی برای ارائه مخفیانه تا ۴۰ هزار موشک به روسیه داشت.

در این گزارش با استناد به این سند آمده است که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر دستور داد که تولید و ارسال این موشک‌ها به صورت مخفیانه انجام شود تا از بروز مشکلاتی با غرب جلوگیری شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین