حق سقط جنین در آمریکا جنجال به پا کرد
کد خبر: 2338

حق سقط جنین در آمریکا جنجال به پا کرد

تنها یک روز پس از افشای پیش‌نویس رای دیوان عالی ایالات متحده آمریکا مبنی بر ابطال حمایت قانون اساسی از حق سقط جنین، فرماندار اکلاهما با امضای قانونی، پایان دادن خودخواسته به بارداری پس از هفته ششم را ممنوع اعلام کرد. مخالفان این تصمیم در نیویورک تظاهرات کردند.

بیان فردا | کوین ستیت، فرماندار جمهوریخواه ایالت اکلاهما، روز سه‌شنبه با امضای مصوبه کنگره ایالتی، سقط جنین پس از هفته ششم بارداری را ممنوع اعلام کرد. براساس این قانون، تسهیل سقط جنین پس از هفته ششم از سوی اشخاص حقیقی جرم‌انگاری شده است. به نظر می‌رسد اکثریت جمهوریخواه کنگره اکلاهما با پذیرش مدل ممنوعیت سقط جنین در ایالت تگزاس، این روند را طی کرده و به نتیجه رسانده اند.

بهره برداری انتخاباتی بایدن از سقط جنین

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه و پس از افشای پیش‌نویس رای دیوان عالی در روزنامه پولیتیکو از شهروندان این کشور خواست تا با رای به نامزدهای دموکرات در انتخابات ماه نوامبر، از حق سقط جنین دفاع کنند. رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که با افت شدید محبوبیت روبه‌رو است اعلام کرد دولت پس از اعلام رسمی رای دیوان عالی، در برابر آن موضع خواهد گرفت، با این حال وی گفت در صورت کسب اکثریت در مجلس سنا از سوی دموکرات‌ها می‌توان با وضع قانون دسترسی همگانی به حق سقط جنین را تصمین کرد.

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا با اکثریت قضات محافظه‌کار آماده است تا رای وحدت رویه سال ۱۹۷۳ ناظر به بنیادین دانستن حق سقط جنین را نقض کند.

تظاهرات در نیویورک برای دفاع از حق سقط جنین

شامگاه سه‌شنبه هزاران شهروند زن و مرد معترض به تصمیم دیوان عالی برای نقض حمایت قانون اساسی از حق سقط جنین در نیویورک و با شعار « جنگ علیه زنان را متوقف کنید» تظاهرات کردند. لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک که یکی از دموکرات‌های پیش‌‌رو به شمار می‌رود با حضور در این تجمع گسترده از شهروندان آمریکایی خواست تا برای حفظ حقوق بنیادین خود و ازجمله حق سقط جنین شد.

رد مطابقت حق سقط جنین با قانون اساسی ایالات متحده می‌تواند سمبل مهمی برای پس‌رفت دستاوردهای جنبش‌های حقوق مدنی آوانگارد قرن بیستم در سراسر جهان به شمار رود؛ روندی که از دهه ۱۹۸۰ میلادی و با بازگشت جریان‌های محافظه‌کار و مذهبی در ایالات متحده، خاورمیانه و اروپای شرقی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین