چگونه با پشیمانی بعد از طلاق کنار بیاییم؟
کد خبر: 3481

چگونه با پشیمانی بعد از طلاق کنار بیاییم؟

یک روانشناس گفت: به طور طبیعی بعد از طلاق، افسردگی و احساس تنهایی به وجود می‌آید؛ ولی اگر افراد تصمیم درست گرفته باشند و به سود و زیان این تصمیم آگاه باشند، باید بدانند یکی از زیان‌های طلاق مواجهه با احساس تنهایی است.

بیان فردا | آرزو شیروانیان، مشاور خانواده، عنوان کرد: طلاق بالاترین نمره استرس بعد از ازدست دادن یک عزیز را دارد و حتی اگر طلاق به خواست خود افراد نیز انجام شده باشد باز هم از دستیابی به رویاها و اهدافی ناکام شده و قاعدتاً باید دوره سوگواری داشته باشد.

وی با تأکید بر اضطراب‌آور بودن طلاق بیان کرد: طلاقی که با فرزند و بدون فرزند انجام می‌شود شرایط متفاوتی را دارد و افراد وقتی با فرزند از یکدیگر جدا می‌شوند جایگاه همسر بودن را به اتمام رساندند اما جایگاه والد بودنشان تا مادام پابرجا است.

وی با بیان اینکه زوج‌هایی که با فرزند از یکدیگر جدا می‌شوند باید قبل از طلاق در مورد نحوه برخورد با فرزند و جایگاه پدر و مادر بودن به توافقاتی برسند،  اضافه کرد: وقتی که افراد با فرزند جدا می‌شوند باید بدانند جایگاه والد بودن را از دست نمی‌دهند و علاوه بر تصمیمی که برای زندگی خوشان می‌گیرند این یک تصمیم درباره زندگی فرزندشان نیز هست.

وی بیان کرد: زمانی که افراد پدر و مادر می‌شوند و تصمیم به قبول والد بودن می‌گیرند باید بدانند وظایف و انتظاراتشان در این نقش چیست، افراد یک‌بار تصمیم می‌گیرند فرزندی را به دنیا بیاورند و بعد برای زندگی خودشان تصمیم می‌گیرند متارکه کنند ولی مسئولیت والد بودن را از دست نمی‌دهند.

شیروانیان در رابطه با پشیمانی بعد از طلاق گفت: اگر زوجین قبل از تصمیم‌گیری درباره طلاق فرصت زوج درمانی را به خودشان بدهند و برای طلاق نیز تصمیمی قاطع و درست گرفته باشند پشیمانی ایجاد نمی‌شود و فقط باید برای مدتی دوران سوگ را بگذرانند که آن هم به خاطر از دست دادن اهداف دونفره‌ای که داشتند اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: اگر تصمیم‌گیری درباره طلاق تحت نظارت مشاوره خانواده و زوج درمانگر باشد احتمال اخذ تصمیم هیجانی و ایجاد پشیمانی بسیار کمتر می‌شود به همین خاطر از خانواده‌ها می‌خواهیم قبل از اینکه تصمیم به طلاق بگیرند و نسبت به آن اقدام کنند حتماً مشاوره‌های طلاق را بگذرانند و مشورت کنند.

این روانشناس بیان کرد: به طور طبیعی بعد از طلاق افسردگی و احساس تنهایی به وجود می‌آید؛ ولی اگر تصمیم درست گرفته شده باشند و با سود و زیان این تصمیم آگاه هستند، می‌دانند یکی از زیان‌های طلاق مواجهه با احساس تنهایی است.

وی تاکید کرد: اگر فرد به درستی تصمیم به جدایی گرفته باشد می‌تواند به درستی با دوران سوگ که حداقل سه ماه است کنار بیاید و باعث رجوع نمی‌شود اما اگر طلاق به صورت هیجانی صورت گرفته باشد پشیمانی و رجوع اتفاق می‌افتد.

بعد از طلاق با همسر سابق ارتباط داشته باشیم؟

شیروانیان بیان کرد: در صورتی که با وجود فرزند، طلاق صورت گرفته باشد افراد به خاطر مسئولیت والد بودن با یکدیگر در ارتباط هستند اما اگر فرزندی وجود نداشته نباشد، داشتن ارتباط یک رفتار اشتباه است؛ زیرا چیزی که تمام شده است باید تمام شود.

وی با اشاره به اینکه ادامه این ارتباط به عنوان دو دوست شدنی نیست و یک آسیب و زخم است، ادامه داد: این ارتباط بیشتر شبیه این است که افراد نتوانستند به دلیل موجه جدا شوند و یک طلاق هیجانی رخ داده است؛ زیرا رابطه عاطفی و عاشقی برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توان یک رابطه را تمام کرد به عنوان دو دوست ارتباط داشت.

این روانشناس اضافه کرد: این امر بیشتر در شخصیت‌های وابسته که نمی‌توانند جدا شوند، رخ می‌دهد و باید تمرکز کنیم و ببینیم که آیا اختلالی در این زمینه وجود دارد یا خیر.

رجوع نتیجه یک طلاق هیجانی است

وی در رابطه با ازدواج‌های بعد از رجوع گفت: رجوع بعد از طلاق شبیه چینی بندزده‌ای است که جای ترک و شکستگی آن همیشه مشخص است؛ این ازدواج‌ها می‌توانند موفق باشند اما همیشه به خاطر آن فاصله‌ای که افراد از یکدیگر خبر نداشتند نسبت به هم بی‌اعتماد هستند.

این زوج درمانگر توصیه کرد: اگر قرار است رجوعی اتفاق بی افتد باید اعتمادسازی و خشونت‌زدایی از یکدیگر اتفاق بی افتد. همچنین باید طرفین جلسات مشاوره‌ای داشته باشد تا مشکلات حل شود و اجازه بدهند جبران اتفاق بی افتد و تغییری ایجاد شود و بعد رجوع کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم که یک تا چهار سال اول زندگی زمان تطبیق است، تصریح کرد: دو نفر با دو تربیت، شخصیت و انتظارات متفاوت تصمیم گرفتند باهم زندگی کنند و تصمیمات هیجانی به معنای فرصت ندادن به موضوع است.

وی با بیان اینکه یکی از علل جدایی‌هایی که در زمان عقد یا آشنایی و آن هم به سرعت اتفاق می‌افتد، اتخاذ تصمیم‌های هیجانی است، عنوان کرد: قبل از هر تصمیم باید بررسی صورت بگیرد؛ زیرا برای خراب کردن همیشه فرصت هست.

این مشاوره خانواده بیان کرد: یک روز وقت دادن به یک رابطه اشتباه، غلط است و یک روز به‌اشتباه به یک رابطه فرصت ندادن هم اشتباهی نابخشودنی است.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین