آموزش راه مقابله با نابرابری است/انتقاد از ایجاد مدارس مبتنی بر هوش و استعداد
کد خبر: 3340
رضا امیدی، پژوهشگر حوزه رفاه اجتماعی:

آموزش راه مقابله با نابرابری است/انتقاد از ایجاد مدارس مبتنی بر هوش و استعداد

یک پژوهشگر حوزه‌ رفاه اجتماعی آموزش را یکی از مهمترین حوزه‌های سرمایه گذاری اجتماعی برای مقابله با مسأله نابرابری دانست و گفت: صاحب نظران مختلفی در جهان بر این موضوع تأکید دارند که یکی از موقعیت‌های مهم دولت‌ها برای مقابله با نابرابری تمرکز بر مسأله آموزش به ویژه آموزش عمومی است.

بیان فردا | گروه جامعه | دینا قالیباف | رضا امیدی در در کارگاه عدالت آموزشی که از سوی دبیرخانه مقابله با فقر و نابرابری برگزار شد با اشاره به عدالت آموزشی و مکتب‌های فکری مختلف آن سخن گفت: زمانی که از مسأله برابری در آموزش یا هدایت آموزش صحبت می‌کنیم، بهتر است دو حوزه را از هم جدا کنیم. یکی خود آموزش برای برابری و دیگری برابری در آموزش.

امیدی ادامه داد: ما بر این موضوع تأکید داریم که آموزش یکی از مهمترین حوزه‌های سرمایه گذاری اجتماعی برای مقابله با مسأله نابرابری است. صاحب نظران مختلفی در جهان بر این موضوع تأکید دارند و اساسا بیان می‌کنند یکی از موقعیت‌های مهم دولت‌ها برای مقابله با نابرابری تمرکز بر مسأله آموزش به ویژه آموزش عمومی است.

او اضافه کرد: آموزش یک خیر جمعی محسوب می‌شود و مبنای مهمی برای گستراندن همبستگی اجتماعی است. مایکل سندل در کتاب آنچه با پول نمی‌توان خرید، توضیح می‌دهد که آموزش به عنوان یک خیر جمعی از ابزارهای مهم احیای فضیلت‌های مدنی در جوامع برخوردار است و وقتی ما جامعه را طبقاتی کرده یا گونه‌ای از تمایز مبتنی بر استعداد و هوش در مدرسه ایجاد می‌کنیم، امکان چانه زنی را از افراد سلب می‌کنیم.

امیدی در ادامه به دو دیدگاه متفاوت درباره مسأله نابرابری آموزشی اشاره کرد و گفت: یک دیدگاه این است که برابری آموزشی را محدود به مسأله دسترسی بدانیم. یعنی اینکه بتوانیم برای گروه‌های مختلف جمعیتی در محدوده مناطق مختلف کشور برای اقوام و جنسیت‌های مختلف دسترسی به آموزش را فراهم کنیم. پس وقتی از دسترسی صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که فردی که در گروه سنی آموزش قرار دارد، امکان استفاده از مدرسه و آموزش را داشته باشد و محدود کنندگی وجود نداشته باشد. اما گفتمان دیگری که فراگیرتر محسوب می‌شود، این است که علاوه بر اینکه باید دسترسی همگانی ایجاد کنیم، به ماندگار شدن دانش‌آموز در مدرسه، کیفیت آموزش و نتایج آن نیز توجه داشته باشیم.

در همین زمینه بخوانید:

رنج آموزش و پرورش از بی‌سوادی وزرا/شکاف بین مدارس دولتی و مدارس خاص

 

او با ارئه شاخص‌های برای بررسی کیفیت آموزش گفت: آموزش از ابعاد مختلفی بر زندگی دانش آموزان تأثیر می‌گذارد. آموزش اگر همراه با مهارت‌های اجتماعی و سایر مسائل باشد، سطح تحصیلات جامعه را بالاتر می‌برد و سطح سلامت بهتری نیز خواهد داشت که البته بحث گسترده‌ای است و می‌توان به تفصیل به آن پرداخت.  یکی از شاخص‌هایی که در موضوع آموزش اهمیت دارد، مسأله تأمین مالی آموزش است. اینکه آموزش به چه میزان با چه کیفیتی و توسط چه نهادی تأمین می‌شود.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین