عوارض خروج از کشور چرا گران‌تر شد؟
کد خبر: 3440

عوارض خروج از کشور چرا گران‌تر شد؟

به دنبال تصویب ۲۰ درصد افزایش عوارض خروج از کشور در سال آینده در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، معاون گردشکری دلایل این افزایش را توضیح داد.

بیان فردا | علی‌اصغر شالبافیان گفت: رقم افزایش عوارض خروج از کشور ۲۰ درصد تعیین شده است که ۳۰ درصد از منابع کلی عوارض خروج از کشور به حوزه گردشگری اختصاص می‌یابد.

او اضافه کرد:‌ سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شدۀ عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود که ۲۰ درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد و مبلغ کلی آن به حدود چهار هزار میلیارد تومان خواهد رسید که از این مبلغ ۳۰ درصد به حوزه گردشکری اختصاص می‌یابد، اگر این لایحه در صحن علنی مجلس مصوب شود و شورای نگهبان هم تایید کند، قانون آن لازم‌الاجرا می‌شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: این منابع قرار است برای توسعه گردشگری اختصاص پیدا کند و محل مصرف آن هم مشخص است؛ توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تبلیغات و بازاریابی ایران.

شالبافیان در پاسخ به این پرسش که افزایش مبلغ عوارض خروج از کشور و بیشتر شدن سهم گردشکری از این منابع، به تأمین بودجه برای "مقابله با ایران‌هراسی" ربطی دارد، اظهار کرد: طبیعتاً یکی از همان نکاتی (محل مصرف این درآمد) بود که گفته شده است. البته برای مقابله با ایران‌هراسی ردیف بودجه مجزایی را در لایحه پیشنهاد کرده‌ایم که هنوز در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بررسی نشده و آن ردیف با عنوان بازارسازی و ایجاد ظرفیت‌های گردشگری پیشنهاد شده است.

او درباره تضامین پرداخت کامل این منابع به بخش گردشگری با توجه به کوتاهی‌های تا کنون در تخصیص و پرداخت این منابع به گردشگری، گفت: خوشبختانه در متن مصوب کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، محل مصرف این منابع مشخص است و امکان این‌که در جای دیگر مصرف شود وجود ندارد. مزیت دیگرش این است که صددر صد این منابع تخصیص می‌ِیابد، به معنی که ۳۰ درصد منابع عوارض خروج از کشور حتما باید تخصیص پیدا کند.  

افزایش ۲۰ درصد عوارض خروج از کشور در لایحه پیشنهادی دولت مطرح نشده، اما به گفته رحیم زارع - سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 ـ، موضوع آن، پیشنهاد الحاقی کمیسیون فرهنگی به تبصره ۷ لایحه بودجه بود که به تصویب کمیسیون تلفیق رسید، البته اجرایی شدن این مصوبه در سال آینده منوط به تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان خواهد بود.

در صورت افزایش ۲۰ درصدی عوارض خروج در سال ۱۴۰۲، این میزان برای سال آینده در سفر اول ۴۸۰ هزار تومان، سفر دوم ۷۲۰ هزار تومان و سفرهای سوم و بیشتر ۹۶۰ هزار تومان خواهد شد. پیش‌تر این مبالغ به ترتیب برای سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، ‌سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان و سفر سوم ۸۰۰ هزار تومان بود که طبق مصوبه مجلس، سهم گردشگری از هر یک از مبالغ ۸۰ هزار تومان بود که در برخی سال‌ها این مبلغ ناچیز کامل تخصیص نیافته است.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین