جوانی جمعیت در ۱۴۰۲؛ خبری از پرداخت وام فرزندآوری به «سربازی نرفته‌ها» نیست؟
کد خبر: 3546

جوانی جمعیت در ۱۴۰۲؛ خبری از پرداخت وام فرزندآوری به «سربازی نرفته‌ها» نیست؟

بالاخره «وام ازدواج» سال ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۸۰ میلیون تومان تصویب شد، همچنین «وام فرزندآوری» نیز متناسب با حداقل نرخ تورم برای سال آینده افزایش یافت؛ با این حال همچنان تکلیف پرداخت وام فرزندآوری به «سربازی نرفته‌ها» مشخص نشده و پدران سربازی نرفته برای دریافت این وام بلاتکلیف هستند.

بیان فردا | ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بانک مرکزی را مکلف کرده است تا برای متولدین ۱۴۰۰ به بعد وام فرزندآوری پرداخت کند و تبصره ذیل آن نیز تاکید کرده است که افزایش مبلغ وام مذکور در سالهای آتی باید متناسب با حداقل نرخ تورم در قوانین بودجه سنواتی پیش­‌بینی شود.

مبلغ وام فرزندآوری طی سال جاری (۱۴۰۱) برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۳ سال (۳۶ ماه)، فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت چهار سال (۴۸ ماه)، فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۵ سال (۶۰ ماه)، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۶ سال (۷۲ ماه) و برای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۷ سال (۸۴ ماه) است.

در همین راستا کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب کرده است که در سال آینده برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت شود.

لازم به ذکر است متقاضیان حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند می‌توانند درخواست دریافت وام فرزندآوری را ثبت کنند.

همچنین با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس، تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن برای خانواده های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند نیز برای سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

از سوی دیگر وام ازدواج که سال جاری (۱۴۰۱) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۲۰ میلیون تومان است نیز در سال آینده (۱۴۰۲) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۸۰ میلیون تومان در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده است.

بنابراین می‌توان گفت وام ازدواج سال آینده برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال حدود ۴۶ درصد و برای سایر عروس و دامادها حدود ۵۰ درصد رشد می‌کند.

این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱ /۱۳۹۸ است تعلق می‌گیرد و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است.

با این وجود گرچه در حال حاضر طی تفاهمی میان بانک مرکزی و نظام وظیفه دیگر نیازی به استعلام وضعیت نظام وظیفه مردان برای دریافت وام ازدواج نیست و مردان سربازی نرفته می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند اما تکلیف پرداخت وام فرزندآوری به پدران سربازی نرفته مشخص نیست.

آبان ماه سال جاری اما نمایندگان مجلس اعلام کردند که با بررسی طرحی دو فوریتی، ممنوعیت قانونی پرداخت وام فرزندآوری به پدران سربازی نرفته را رفع خواهند کرد تا مشمولان غایب نظام وظیفه هم بتوانند این وام را دریافت کنند. اما تا کنون خبری از تصویب طرح یاد شده به میان نیامده است و عملا پدران سربازی نرفته برای دریافت وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ نیز بلاتکلیف می‌مانند.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین