استفاده وزیر ورزش از بالگرد امدادی برای سفرکاری قانونی است؟
کد خبر: 3638
روی دیگر یک حادثه تلخ

استفاده وزیر ورزش از بالگرد امدادی برای سفرکاری قانونی است؟

بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا هلی‌کوپتر هلال‌احمر که مخصوص عملیات‌های امداد و نجات و بحران است؛ برای افتتاح پروژه‌های دست چندم و غیرضروری در اختیار وزیر ورزش و هیأت همراهش قرار گرفت؟

بیان فردا | جامعه | عصر پنجشنبه‌، خبر تأسفبار سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و هیأت همراه‌اش در سفر به کرمان در سرخط خبرها قرار گرفت.

بالگرد ساقط شده، از اموال هلال‌احمر بود که حمید سجادی، عصر پنج‌شنبه به همراه تیمش، به قصد بازدید و افتتاح چند پروژه ورزشی از شهر راور در استان کرمان، سوار بر آن، راهی شهر بافت شد؛ شهری که تنها یک ساعت به صورت زمینی با راور فاصله دارد. با این حال مدیران ورزشی کشور تصمیم گرفتند این مسیر را با بالگرد هلال‌احمر که گفته می‌شود، ساخت روسیه و قیمتی معادل ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار داشته، طی کنند. البته این انتخاب هزینه‌ای گزاف هم در پی داشت. به طوری که در جریان سقوط تاسف‌بار آن؛ اسماعیل احمدی، مدیرکل حوزه ریاست وزیر ورزش جان باخت و نیز طبق آنچه در آخرین اخبار منتشر شد، سجادی، وزیر ورزش دچار خونریزی مغزی و آسیب در ریه شد.

در خصوص تعداد حاضران در این بالگرد گرچه اعداد ضدونقیضی منتشر شده، اما برپایه آخرین گزارش‌ها، جز این دو تن، 18 نفر دیگر هم صدماتی دیدند که تا عصر دیروز تنها چهار نفر آنها بستری و تحت درمان و سایرین ترخیص شده بودند.

این حادثه اندوهبارکه تاسف و تأثر همگانی را در پی داشت، یک پرسش اساسی را نیز مطرح کرد: چرا بالگرد هلال‌احمر در اختیار وزیر ورزش و هیأت همراه او قرار گرفته بود؟

هرچند بالگرد ساقط شده از اموال سازمان هواپیمایی کشوری نبود، اما دیروز محمد محمدی، رئیس این سازمان اعلام کرد که؛ بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان در زمان لندینگ (فرود) در مجموعه ورزشی بافت کرمان، دچار حادثه شد و از ارتفاعی حدود 12 متری زمین، سقوط کرده است.

مسئولان امر اما هنوز دلیل سقوط بالگرد را که برخی به نقص فنی و برخی دیگر به شمار بالای سرنشینان نسبت می‌دهند، بیان نکرده‌اند، اما در حاشیه این سقوط خبرساز این سوال جدی هم در افکار عمومی مطرح و بازتاب آن در فضای مجازی قابل رویت است که هرچند ممکن بود این حادثه در یک ماموریت امدادی هم رخ دهد، اما اساسا چرا هلی‌کوپتر هلال‌احمر که مخصوص عملیات‌های امداد و نجات و بحران است و اساسا بهره‌برداری از آن به غیر از این موارد، امری غیرقانونی محسوب می‌شود؛ برای چنین کار غیرضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

این در حالی است که نگاهی به اخبار نشان می‌دهد، در موارد بسیاری، کمبود یا نبود بالگرد، عملیات‌های امدادی را دچار تعلل و وقفه یا در مواقعی امکان‌ناپدیر کرده است. در همین باره و طبق گزارش‌های رسمی، در روز 21 بهمن برای نجات کوهنورد مفقود شده در کوه نشانه کرمان اعلام شده بود که بالگردی در دسترس سازمان هلال‌احمر استان برای امداد‌رسانی به این کوهنورد قرار ندارد!

واکنش تند کاربران به استفاده از بالگرد امدادی در سفر وزیر

نگاهی به اخبار نشان می‌دهد که متاسفانه استفاده از بالگرد‌های نیروهای امدادی چون، اورژانس هوایی یا بالگردهای هلال‌احمر از دیرباز از سوی مسئولان به کرات برای موارد غیر ضروری یا تعریف نشده در وظایف کاری این بخش مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع هر چند مدتهاست از سوی کاربران مورد اشاره و انتقاد است اما در مورد اخیر سقوت بالگرد امدادی که وزیر ورزش و همراهانش را به همراه داشت بیشتر مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است.

کاربری نوشت: «شبکه امداد و نجات کشوری در حال حاضر حتی به ازای هر سه میلیون ایرانی هم یک بالگرد ندارد و بخشی از این اسکادرانِ به دلیل پیری و فرسودگی زمینگیر است و معطل تامین بودجه! اما حمیدسجادی، وزیر ورزش مملکت برای رفتن به کرمان هم همین هلی‌کوپتر روسی فکستنی اورژانس هوایی را به خدمت می‌گیرد!».

کاربر دیگری در توئیتر با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده اشاره کرد:«حق داریم بپرسیم در کشوری که برای خاموش‌کردن آتش در جنگل‌ها بالگرد کم دارد، چرا باید برای یک تردد عادی از امکاناتی استفاده بشود. امکاناتی که برای شرایط دشوار تهیه شده و درصورت از بین رفتن، به همین راحتی جایگزین نخواهد شد».

کاربر هم نوشت: «مشکل کمبود بالگرد امدادرسانی را حل نکردیم که هیچ، از همین تعداد کم هم برای مسئول‌رسانی استفاده می‌کنیم تا از رده خارج شوند».

کاربر دیگری حتی خواهان دریافت غرامت به نفع هلال‌احمر از شخص وزیر ورزش  شده و نوشته است: « هیچ دلیل امنیتی و اضطراری برای استفاده از بالگرد هلال‌احمر برای حمل و نقل وزیر ورزش وجود نداشته و ایشان و همراهانش، شخصا ضامن هستند».

کاربری با اشاره به سفر چندی پیش وزیر صمت به یزد با بالگرد امدادی نوشت: «بالگردهایی که باید برای نجات جان انسان‌ها آماده باشند با وجود استهلاک پرهزینه در نقش تاکسی مسئولین دولت قرار می‌گیرد».

یک فعال رسانه‌ای هم با اشاره به ماجرای حریق‌های مداوم در جنگل‌های گلستان اشاره کرد و نوشت: «با تلاش رسانه‌ها بالاخره یک بالگرد برای کمک به اطفای حریق جنگل در اختیار استان قرار گرفت، اما بعد در جریان یکی از حریق‌ها، این بالگرد به منطقه اعزام نشد. کاشف به عمل آمد استاندار با بالگرد اطفا، در جلسات هیات دولت شرکت می‌کند!».

کاربر دیگری نوشت: هلی‌کوپتری که سانحه داد Mi-17 روسی بود دستکم ۱۸ میلیون دلار قیمت داشت استفاده از آن برای افتتاح پروژه درجه سه جز تبلیغات و تن‌پروری وزیر چه دلیلی داشت؟ چرا با ماشین نرفتند؟

کاربر دیگری با اشاره به قیمت بالگرد ساقط شده از سوی وزیر با اشاره به قیمت دلار نوشت: «هزینه این بالگرد به تومان آنقدر صفر دارد که در مخیله من نمی‌گنجد. آن وقت این سرمایه عظیم که باید برای نجات جان انسان‌های حادثه دیده استفاده شود، برای افتتاح چند پروژه دوزاری از بین رفت».

کاربری هم با اشاره به دلیل اسن حادثه نوشت: «اعلام نمی‌کنند چرا این بالگرد سقوط کرده. به نظر بالگرد بیچاره تاب تحمل جمعیت اتوبوسی وزیر و هیات همراه را نداشته است».

یک فعال توئیتری هم با ابراز تاسف از استفاده هلی‌کوپتر هلال‌احمر که باید نهادی مستقل باشد در دوردور وزرا و مسئولین و در پروژه‌ای چنین بی‌اهمیت، این سوال را مطرح کرد که آیا قوای سه‌گانه نسبت به از بین رفتن اموال عمومی از این دست پاسخگو هستند؟ یا آن را هم در شمار طرح مولدسازی، می‌دانند و از گیر پاسخگویی در خواهد رفت؟».

وضعیت اورژانس هوایی در ایران

در این میان اما نگاهی به وضعیت اورژانس هوایی در کشور نشان می‌دهد که شمار زیادی از بالگرد‌های امدادی به دلیل استهلاک، از رده خارج یا زمین‌گیر شده‌اند و به همین دلیل مشاهده اخباری که در آنها به غیاب امداد هوایی در عملیات‌های ضروری اشاره دارد، کم نیستند. به موردی که اخیرا در کوه نشانه کرمان رخ داد اشاره شد. در شهرها و استان‌های دیگر نیز آمار و اخبار مشابه دیگری دیده می‌شود.

چندی پیش رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران اعلام کرده بود که بالگرد اورژانس هوایی به دلیل تعمیرات از استان خارج شده و هنوز به استان برنگشته است.

آذرماه امسال نیز پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر که به شهرستان بابل سفر کرده بود، در نشست با نمایندگان این شهرستان به مشکلاتی که به دلیل‌عدم تخصیص اعتبار و بودجه مناسب گریبانگیر هلال‌احمر شده اشاره کرد و گفت: «۱۰ بالگرد امدادی این جمعیت در حال حاضر زمین‌گیر شده و برای اورهال و تعمیر این بالگردها به حمایت دولت و مجلس نیاز داریم».

مرتضی مرادی‌پور، رئیس معاونت عملیات امداد و نجات نیز بعد از سانحه اخیر سقوط بالگرد حامل وزیر، به خبرگزاری رکنا گفت: «هلال‌احمر 19 بالگرد آماده امداد داشت که با سانحه برای وزیر ورزش 18 بالگرد شد».

در این میان برخی ادعا کرده‌اند که بالگرد مذکور از نوع بالگرد روسیMi-17 است که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار قیمت دارد و نابودی آن در افتتاح یک پروژه نه چندان مهم و یک سفر درجه چندم که می‌توانست به صورت زمینی هم انجام شود، مایه تاسف است؟ آن هم سرمایه‌ای که در شرایط تحریم به احتمال زیاد غیرقابل جایگزین خواهد بود.

انتهای پیام

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین