دستگیری عوامل مسمومیت دانش‌آموزان کذب است/فعلا سرنخی نداریم
کد خبر: 3699

دستگیری عوامل مسمومیت دانش‌آموزان کذب است/فعلا سرنخی نداریم

وزیر کشور در واکنش به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس برخی استان‌های کشور با تاکید بر اینکه برخی اخبار از جمله دستگیری عوامل این موضوع به کلی کذب است، گفت: حجم زیادی از دانش آموزان و بالای ۹۰ درصد، عارضه‌شان مربوط به عامل خارجی نبوده و ناشی از استرس‌های طرح این موضوع رخ داده است.

بیان فردا | احمد وحیدی در پایان جلسه ویژه بررسی مسمومیت دانش آموزان در مدارس چند استان در جمع خبرنگاران گفت: پیرو حوادث اخیر و مسمومیت دانش آموزان که موجب نگرانی مردم در چند استانی که این اتفاق افتاده بود، جلسه مفصلی با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، پدافند غیر عامل، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و استاندارانی که این موضوع در آن استان‌ها رخ داده بود، برگزار و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: حاصل جمع بررسی‌ها نشان داد درصد بالایی از آنچه که تحت عنوان عارضه برای فرزندانمان رخ داده بود و حجم زیادی در حدود بالای ۹۰ درصد، مربوط به عوامل خارجی نبوده و ناشی از مواردی همچون استرس ناشی از طرح این موضوع بوده است. آن دسته از دانش آموزانی که علائمی همچون سردرد، سرگیجه و سوزش گلو داشتند و به بیمارستان منتقل شدند نیز اغلب آنها در یکی دو ساعت اولیه بدون نیاز به درمان خاصی مرخص شدند. تعدادی نیز حدود ۱۰ نفر که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند برای حصول اطمینان خاطر بیشتر، زمان بیشتری در بیمارستان نگهداشته شدند و پس از آن مرخص شدند.

گزارش خاصی که نشان دهنده وجود ماده سمی باشد، نداشته‌ایم

وزیر کشور در خصوص عوامل و علت بروز این موارد گفت: با توجه به بررسی‌هایی که تا کنون در مکان‌هایی که این اتفاق افتاده انجام شده، عامل خاصی همچون ماده خاصی که این موضوع آثار ناشی از آن ماده باشد مشاهده نشده و گزارش خاصی که برای مثال نشان دهنده ماده سمی که حادثه ناشی از آن بوده باشد نیز نداشته‌ایم.

عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند

وی ادامه داد: در رابطه با اینکه یک ماجراجویی شخصی داخلی و یا احیانا مشخص کردن دقیق عواملی که بیرون از مدرسه باشند نیز نداشته‌ایم اما موضوع تحت بررسی است و عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند ولی نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم عوامل مشخصی کاری انجام داده‌اند؛ لذا نمی‌توانیم قاطعانه در خصوص این موضوع اظهار نظر کنیم. عوامل اطلاعاتی در حال بررسی هستند.

وی تاکید کرد: دشمنان ما که علاقه دارند کشور را دچار مشکل کنند خباثت خود را نشان می‌دهند که این بار با روح و روان عزیزان ما و خانواده‌های آنان بازی کرده‌اند و رسانه‌های مزدور این کار را به پیش می‌برند و متاسفانه با روح و روان دانش آموزان و خانواده‌های آنها بازی می‌کنند. متاسفانه برخی نیز در داخل و خارج از دستگاه تخصصی اظهارنظرهای مختلفی می‌کنند که دقیق نیست و باید مراقبت کنند که موجب هراس افکنی برای عزیزانمان و خانواده‌هایشان نشوند. بی تردید کار توسط دستگاه‌های ذیربط دقیق در حال بررسی است و اگر دستگاه‌های اطلاعاتی جزئیاتی از این موضوع پیدا کنند به اطلاع مردم خواهیم رساند.

تعطیلی مدارس نباید اتفاق بیفتد

فلج شدن یک دانش‌آموز هم کذب است

فعلا سرنخی نداریم

وی ادامه داد: تلاش برای تعطیلی مدارس و موضوعاتی شبیه به این که خارجی‌ها مایل به آن هستند نباید اتفاق بیفتد. بی تردید در مورد این موضوع اگر مشخص شود به اطلاع مردم خواهیم رساند. متاسفانه خبرهای مختلفی در این خصوص منتشر می‌شود که کذب است. خبرهایی همچون اینکه یکی از دانش آموزان مان بر اثر این حادثه فلج شده نیز کذب است و چنین موردی نداشته‌ایم. همچنین تا کنون دستگیری در این مورد نداشته‌ایم. دستگاه اطلاعاتی موضوع را دنبال می‌کند. اگر فردی از سر ماجراجویی و یا عواملی در این خصوص وجود داشته باشند، دستگیری انجام می‌شود اما چنین سرنخی تا حالا نداشته‌ایم.

نوری: رسانه‌ها جو را تلطیف کنند

 یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در پایان جلسه ویژه بررسی موضوع مسمومیت برخی دانش آموزان در جمع خبرنگاران، گفت: با دستور رئیس جمهور مسئولیت بررسی این موضوع به وزیر کشور سپرده شد که بلافاصله جلسه ویژه این موضوع با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شد. بخش اعظم این موضوع ناشی از زمینه‌های ایجاد شده به واسطه جو روانی در جامعه دانش آموزان و خانواده‌ها بوده، لذا رسانه‌های ما به عنوان ارکان تربیت باید جو را تلطیف کنند و بیشتر تلاش کنند که جریان تعلیم و تربیت به پیش برود.

وی تاکید کرد: دانش آموزان ما سرآمد هستند و با وجود تمام توطئه‌ها در پنج المپیاد جهانی رتبه چهارم دنیا را دارند. ان شاءالله همانند کرونا که مرجع واحدی پیدا کرد، این موضوع نیز بررسی و به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین