کد خبر: 4140

جمعه و شنبه‌ یا پنجشنبه و جمعه ؟ / اختلاف دولت و مجلس در ساماندهی تعطیلات آخر هفته

ساماندهی تعطیلات آخر هفته موضوعی است که باید با نگاه کارشناسانه‌ای بررسی شود و این روزها روی میز کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد.

ساماندهی تعطیلات رسمی موضوعی است که از مجالس ششم تا نهم مطرح بوده و تاکنون نیز همچنان روی میز مسئولان ذیربط قرار دارد.

در نشست علنی روز یکشنبه (۵ دی ماه ۹۵) مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح لایحه قانون تعطیلات رسمی کشوری به صورت عادی از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

برخی کارشناسان و نمایندگان حوزه اقتصاد بر این باورند گاهی مبادلات اقتصادی به جهت متفاوت بودن روزهای تعطیل در کشورمان با دیگر کشورها تحت تاثیر قرار گرفته به گونه‌ای که تعطیلات آخر هفته در ایران همزمان با فعالیت کاری دیگر کشورها است که همین امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

بدون شک ساماندهی تعطیلات آخر هفته می‌تواند از جنبه‌های اقتصادی اثربخش باشد، اما از نظر اجتماعی و فرهنگی باید مورد بررسی تخصصی واقع شود تا ضرورت انجام این طرح مشخص شود.

۱۲ فرودین سال جاری محسن منصوری «معاون اجرایی رئیس‌جمهور» از ارائه لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس خبر داد.در این لایحه علاوه بر الزام دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به تعطیلی پنجشنبه‌ها، نکات حائز توجه دیگری هم ذکر شده است. ساعات کار کارکنان دولت از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه تقلیل می‌یابد. همچنین کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک‌چهارم ساعات کار روزانه (حداکثر ۱۰ ساعت) تقلیل دهند که البته حقوق و مزایا و محاسبات سوابق خدمتی آن‌ها نیز متناسب با ساعات کار آن‌ها تعیین خواهد شد.

روزهای شنبه و یکشنبه در سایر کشورهای دنیا تعطیل است، در سال ۱۹۹۸ در همایش کشورهای اسلامی توافق شد که کشورهای اسلامی به جای پنجشنبه، شنبه‌ها را تعطیل کنند بنابراین کشورهای اسلامی غیر از ایران و سوریه برای اینکه اختلاف تعطیلات خود را با دنیا کمتر کنند، روز جمعه و شنبه را تعطیل کردند.

در هفته گذشته محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم از مجلس است. این امر به بهره‌وری، ارتباطات بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد.

عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به ساماندهی تعطیلات آخر هفته، بیان کرد: این موضوع به دلیل تعدد کارها قدری با تاخیر مواجه شد و هفته‌های قبل بر زمین مانده بود، اما در حال حاضر در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد.

وی با اشاره به دلیل انتخاب شنبه برای ساماندهی تعطیلات آخر هفته گفت: پیشنهاد شنبه به دلیل تعامل تجاری با کشورهای همسایه است که در حال بررسی قرار دارد.

گودرزی، افزود: پیشنهاد دولت برای تعطیلی آخر هفته پنجشنبه است و برخی نمایندگان پیشنهاد شنبه را داده‌اند که باید بررسی شود.

به گفته این نماینده مجلس، لایحه ساماندهی تعطیلات بعد از تایید مصوبه کمیسیون به صحن علنی ارسال خواهد شد و بعد از استماع نظر مخالفان و موافقان درباره انتخاب شنبه یا پنجشنبه، جمع‌بندی نهایی در قالب مصوبه کمیسیون به صحن علنی ارسال می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین