تقلید نخست وزیر کانادا از بایدن درباره روسیه
کد خبر: 2003

تقلید نخست وزیر کانادا از بایدن درباره روسیه

بعد از استفاده رئیس‌جمهور آمریکا از واژه نسل کشی در اوکراین، جاستین ترودو هم اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین بیشتر و بیشتر به نسل کشی شباهت پیدا می‌کند.

بیان فردا| به نقل از رادیو کانادا، نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو عنوان کرد : نهادهای بین المللی رسماً آنچه که در اوکراین اتفاق می‌افتد را تعیین خواهند کرد، اما مسلم است که ما می توانیم بیشتر و بیشتر از نسل کشی صحبت کنیم.

وی گفت: ما شاهد جنایاتی بودیم که روس‌ها، ارتش روسیه و ولادیمیر پوتین در اوکراین مرتکب می شوند. ما این تمایل را برای حمله به غیرنظامیان، استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاح جنگی دیده‌ایم. این کاملا غیر قابل قبول است.

ترودو تاکید کرد : نحوه حمله آنها به هویت و فرهنگ اوکراینی… اینها جنایات جنگی هستند که پوتین مسئول آن است. اینها جنایت علیه بشریت است.

وی یادآور می شود که کانادا جزو اولین کشورهایی محسوب می شود که فرآیندی را نزد دادگاه بین‌المللی کیفری آغاز کرده تا اطمینان حاصل کند که پوتین در قبال این اعمال، این جنایات جنگی پاسخگو خواهد بود. این در حالی است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بر خلاف جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا حاضر نشد از واژه نسل کشی در اوکراین استفاده کند.

از سوی دیگر، اعضای گروهی از کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که به شواهدی مبنی بر ارتکاب «جنایت‌های جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از سوی ارتش روسیه در اوکراین دست یافته‌اند.

گزارش اولیه این کارشناسان که ماه گذشته مامور بررسی تخلف‌های احتمالی در جنگ اوکراین از جمله «جنایت‌های جنگی» شدند روز چهارشنبه منتشر شد. از ۵۷ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا ۴۵ کشور به انجام این ماموریت رای موافق داده بودند. این در حالی است که روسیه با آن مخالفت کرده بود.

کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار است اطلاعات خود را در اختیار نهادهای بین‌المللی از جمله مراجع قضایی قرار دهد.

در گزارش کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا آمده که به «الگوی روشنی» از نقض مقررات بین‌المللی از طرف نیروهای روسی دست یافته‌اند. این گروه همچنین ارتش روسیه را به عدم توجه به پیشگیری‌های لازم، بی‌اعتنایی به جنبه «متناسب» اقدامات نظامی و بی‌توجهی به لزوم عدم حمله به مراکزی همچون مدارس و بیمارستان‌ها متهم کرده است.

کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کرده‌اند که حمله روز ۹ مارس به زایشگاهی در ماریوپل با وجود انکار ارتش روسیه از سوی نیروهای این کشور صورت گرفته بود. به گفته آنها مسئولان این حمله مرتکب «جنایت جنگی» شدند.

این گروه همچنین حمله روز ۱۶ مارس به ساختمان تئاتر ماریوپل را «جنایت جنگی» ارزیابی کرد. به گفته مقامات اوکراینی حدود ۳۰۰ نفر در این حمله کشته شدند.

انتهای پیام

منبع:

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین