بُرد بی‌جشن مکرون
کد خبر: 2202
نتایج انتخابات ۲۰۱۷ دوباره تکرار شد

بُرد بی‌جشن مکرون

امروز، فرانسه، مکرون و گروه‌های سیاسی احتمالا روزهای سختی برای خود تصور خواهند کرد.

بیان فردا | لیلا عسگری وش | انتخابات فرانسه با پیروزی شکننده امانوئل مکرون به پایان رسید. در میان سیل تبریک‌های کشورهای غربی نخست‌وزیر ایتالیا ماریو دراگی، گفت: «این یک خبر فوق‌العاده برای همه اروپایی‌هاست.»

خبر انتخابات فرانسه با به‌ دور دوم رفتن آن، نزدیک به یک ماه است که ذهن اهالی رسانه و دنبال‌کنندگان تحولات جهان را به خود مشغول کرده است. این خبرها برای فرانسویان از سربرآوردن هیولای راست افراطی تا عدم تصمیم‌گیری برای سرنوشت خود در تلاطم بود. همچنین درمیان رسانه‌ها و فضای مجازی بحث انتخاب میان بد و بدتر تردیدهایی را نسبت به وضعیت دموکراسی در جهان ایجاد کرد.

به گزارش گاردین مکرون هنگامی که برای کمپین انتخاباتی‌اش به دونن، یکی از شهرهای فقیر فرانسه رفته بود در میان جملات امیدبخش خود با فریاد زنی رو به رو شد که می‌گفت: «ما در بدبختی زندگی می‌کنیم.»‌

با وجود بیم‌ها درباره پیروزی مکرون مقابل رقیب قدرتمند شده‌اش در انتخابات اخیر درنهایت این «بد» بود که انتخاب شد، مهم است که دانسته شود چه چیزی این بانکدار جوان و خوش‌قیافه را به انتخابی بد تبدیل کرده است:

مکرون در سراب فتح

خشم آشکار مردم فرانسه در کمپین‌های انتخاباتی و حتی گاهی پذیرش آن توسط مکرون حاکی از این است که این خشم در پنج سال آینده گریبان او را خواهد گرفت. گاردین می‌نویسد پیش‌بینی‌ها درباره میزان اعتراضات چند سال اخیر فرانسه نسبت به بی‌عدالتی و سختی در معیشت نشان می‌دهند که این اعتراضات در ابعاد بزرگتری سر بر خواهند آورد.

مکرون که فکر می‌کرد با رفع بیکاری و رشد اقتصاد فرانسه توانسته دل مردم را به دست آورده است پیش از انتخابات متوجه این حقیقت تلخ شد که مردم جز حس تبعیض در زندگی خود احساس دیگری به او و دولتش ندارند.

وی حالا پس از پیروزی‌اش در انتخابات با تبعات تصمیماتی چون کاهش خدمات اجتماعی روبه رو خواهد شد. پیش از این یکی از دلایل اعتراضات به او افزایش سن بازنشستگی و دستکاری در بیمه و حوزه سلامت مطرح شده بود. طبیعتا این موضوع به یکی دیگر از عوامل نارضایتی و افزایش ترس و ناامیدی در جامعه فرانسه خواهد شد.

در مواجه با قدرت گرفتن جریان‌های افراطی باید خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۷ زمانی که وی با شعار پایان جریان‌های افراطی در فرانسه و با ژست اتحاد و میانه‌روی پا به کاخ الیزه می‌گذاشت کسی شاید انتظار نداشت که در انتخابات بعدی این راست افراطی و رقیب بدنام است که تنه به تنه و گاهی سریع‌تر پا به عرصه رقابت می‌گذارد و حتی با نتایج بهتری از دور خارج می‌شود.

اما درمقابل این احزاب چپ بودند که بدترین نتیجه را از انتخابات اخیر گرفته‌اند. برخلاف راست افراطی که نماینده‌ای ملایم‌تر برای اجرای قوانینی چون هرچه خصوصی‌سازی کردن اقتصاد فرانسه و به گوشه رینگ کشاندن اعتقادات برابری‌طلبانه را به مکرون واگذار کرده است، اما این احزاب چپ هستند که در لبه پرتگاه انحلال قرار دارند. رأی‌دهندگان به ملانشون رهبر حزب «فرانسه‌ای تسلیم‌ناپذیر» با باخت در دور اول ناچار شدند در دور دوم مکرون را انتخاب کنند و به گزارش فرانس ۲۴ حدود ۹۱ درصد آن‌ها گفته‌اند که فقط به‌دلیل آنکه لوپن نامزد راست افراطی رأی نیاورد به این انتخاب تن دادند. با این وجود جریان چپ در فرانسه نه توانست در این دوره از انتخابات قدرت‌نمایی بکند و نه به‌نظر می‌رسد که بتواند در آینده‌ای نزدیک خود را بازسازی کند.

در این مورد بیان فردا در مصاحبه‌ای با سهیل جان‌نثاری درباره نتایج انتخابات فرانسه گفته است که حزب سوسیالیست فرانسه در معرض انحلال به‌دلیل به حد نصاب پنج درصد نرسیدن و قطع بودجه است و حتی جریان ملانشون که تا جایگاه سوم در انتخابات پیش رفته است نیز در معرض کمرنگ شدن به علت بی‌اثر شدن شخص ملانشون است.

:‌ فرانسه و چپ‌ها در فردای انتخابات در گفت‌وگو با سهیل جان‌نثاری

لوپن: از پدر ترسناک تا گربه ملوس

لوپن رقیب راست افراطی مکرون با ۴۱ درصد آرا دولت فرانسه را به مکرون با ۵۸ درصد واگذار کرد. او که برای تلطیف چهره خود و پدر بدنامش در جبهه ملی فرانسه به نمایش ستایش از گربه‌ها هم روی آورد اما درنهایت بازی را به ترس از نام راست افراطی باخت.

از تبعات موضع‌گیری‌های تند او اظهار نظر درباره ممنوعیت حجاب برای ادیان مختلف است. پایگاه خبری-تحلیلی «واکس» می‌نویسد لوپن با این مخالفت‌ها و حمله به ادیان متفاوت، سکولاریزم نظام فرانسه را زیر سوال برده است. همچنین این مخالفت که در قانون اساسی فرانسه به آزادی مذهب و اعتقادات فردی مشهور است می‌تواند پایه‌های دموکراسی را بلرزاند.

علاوه بر این قوانین ضدمهاجرتی نیز یکی از دلایل مخالفت جدی جریان‌های داخلی فرانسه با او بود. درمقابل تفاوت‌های اندک در موضع‌گیری‌های اقتصادی وحتی اجتماعی دو نامزد رقیب یعنی مکرون و لوپن که مردم فرانسه را برای انتخاب از میان آن‌ها برنمی‌انگیخت اما این جامعه جهانی، به‌خصوص اتحادیه اروپا بود که لوپن را زنگ خطری برای بقای اتحادشان می‌دیدند.

لوپن بارها از کاهش ارتباط فرانسه با ناتو و همچنین تن ندادن به اتحاد با اتحادیه اروپا گفته بود. وی در مواضعش نشان داده بود که علاقه خاصی به همراه بودن با اروپا ندارد و حتی از اولویت قوانین فرانسه به قوانین اتحادیه اروپا گفته است. همچنین بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا نگران روابط دوستانه لوپن با پوتین بودند که موجب بی‌ثباتی اتحادیه آن هم در بحبوحه جنگ با اوکراین می‌شد. درنتیجه، سیل تبریک‌های روانه شده به سوی مکرون پس از برد انتخابات از سوی کشورهای غربی واکنش عجیبی نبود.

مکرون پیروز، مردم سرخورده

خشم مردم در پی سرخوردگی از تغییر در سرنوشت انتخاباتیشان پیش از آنکه دولت جدید مکرون از سرمستی پیروزی رها شود دو کشته و چند زخمی در اعتراضات به نتایج برجای گذاشت. با اینکه با فاصله نه چندان کمی انتخابات مجلس فرانسه پیش رو است اما به نظر نمی‌رسد مردم ناامید از تغییر، چشم‌اندازی برای انتخابات و راه دیگری برای نشان دادن خواسته‌های واقعی خود داشته باشند. امروز، فرانسه، مکرون و گروه‌های سیاسی احتمالا روزهای سختی برای خود تصور خواهند کرد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین