ادامه بحران انرژی در اروپا؛ بهای گاز اروپا در دستان الجزایر
کد خبر: 2310

ادامه بحران انرژی در اروپا؛ بهای گاز اروپا در دستان الجزایر

از آنجایی که اروپا تلاش می‌کند به شکل فزاینده‌ای از دریافت انرژی روسیه دوری کند. الجزایر ۸.۲ درصد از سهم واردات گاز اتحادیه اروپا را در سال گذشته به خود اختصاص داده است که آن را به سومین تامین‌کننده بزرگ اتحادیه پس از نروژ و روسیه تبدیل کرده است.

بیان فردا | مترجم: لیلا عسگری وش | به گزارش آنادولو و به گفته یک تحلیلگر، اگر الجزایر بخواهد تهدید پایان دادن به صادرات گاز خود را عملی کند بهای گاز در اسپانیا به شدت افزایش می‌یابد. الجزایر این هفته با اشاره به برنامه اسپانیا برای صادرات گاز به مراکش از طریق یک خط لوله، هشدار داد که اگر مادرید بخواهد به هر طریقی گاز الجزایر را به کشورهای دیگر بفروشد، عرضه آن را متوقف خواهد کرد.

روابط الجزایر با مراکش همسایه خود در سال‌های اخیر به‌دلیل اختلاف برسر منطقه صحرای غربی و با خشم مادرید برای حمایت از طرح خودمختاری رباط برای مستعمره سابق اسپانیا به شدت خراب شده است. الجزایر خط لوله گاز مغرب-اروپا که گاز را از طریق آن از مراکش به اروپا و اسپانیا منتقل می‌کرد، در ۳۱ اکتبر سال گذشته غیرفعال کرد و عرضه گاز به مادرید را به خط لوله مستقیم مدگاز و زیر دریا منتقل کرد.

میزان وابستگی اسپانیا به گاز الجزایر را می‌توان از طریق این واقعیت سنجید که ۴۰ درصد از کل نیاز مادرید در سال گذشته توسط این کشور شمال آفریقایی تامین شده است.

بر اساس گزارش موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی ( IEEFA ) در ژانویه امسال، صادرات گاز الجزایر به اسپانیا به ۹.۸ گیگاوات ساعت رسید و پس از آن در فوریه ۹.۰ و در ماه مارس ۹.۵ گیگاوات ساعت بود.

آنا ماریا ژالر ماکارویچ، تحلیلگر اروپا در این موسسه گفت، مادرید گزینه‌های دیگری نیز خواهد داشت، اگر الجزایر از عرضه گاز خود خارج شود، اما این پیشنهاد گرانی خواهد بود.

او می‌گوید نقطه اصلی اختلاف این دو کشور، برنامه مادرید برای صادرات گاز به مراکش است و بنابراین «همه چیز بستگی به تصمیم اسپانیا دارد.» او توضیح می‌دهد: «اگر الجزایر عرضه‌اش را متوقف کند، اسپانیا می‌تواند تقاضای خود را با واردات ‌ LNG برآورده کند. اما این می‌تواند قیمت گاز را در این کشور افزایش دهد زیرا دریافت از طریق خط LNG بسیار گران‌تر از دریافت مستقیم گاز از الجزایر است.»

سهم اروپا از گاز الجزایر چقدر است؟

گاز الجزایر همانقدر که برای اروپا اهمیت دارد برای مادرید نیز مهم است. از آنجایی که اروپا تلاش می‌کند به شکل فزاینده‌ای از دریافت انرژی روسیه دوری کند. الجزایر ۸.۲ درصد از سهم واردات گاز اتحادیه اروپا را در سال گذشته به خود اختصاص داده است که آن را به سومین تامین‌کننده بزرگ اتحادیه پس از نروژ و روسیه تبدیل کرده است.

بر اساس داده‌های موسسه خاورمیانه ۸۳ درصد از صادرات گاز الجزایر را اروپا دریافت کرده است، درحالی‌که کل حجم صادرات گاز به اروپا در سال گذشته به ۵۵ میلیارد متر مکعب رسید.

بر اساس گزارش IEEFA صادرات الجزایر به اروپا در ژانویه امسال ۳۰.۲ گیگاوات ساعت، ۲۷.۸ در فوریه و ۲۹.۳ گیگاوات ساعت در ماه مارس بوده است.

علاوه بر اسپانیا، ایتالیا نیز یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان گاز الجزایر است. الجزایر دومین تامین‌کننده بزرگ گاز ایتالیا در سال گذشته بود که میزان ۲۸ درصد کل تقاضای آن را پوشش داد درحالیکه میزان این سهم برای روسیه ۳۸درصد بوده است.

در این زمینه، ژالر ماکارویچ گفت بعید است که الجزایر عرضه گاز به ایتالیا را از طریق لوله ترانس-مدیترانه کاهش دهد. وی با اشاره به قراردادی که در اوایل آوریل توسط این دو امضا شد، در حالی که رم برای کاهش وابستگی خود به مسکو فشار می‌آورد، افزود: الجزایر و ایتالیا اخیراً در حال مذاکره برای افزایش تجارت گاز خود بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع: Middle East Monitor

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین