اسناد منتشر نشده را باز می کنیم| با ناامیدی به جایی نمی رسیم
کد خبر: 2579
سیدحسن خمینی:

اسناد منتشر نشده را باز می کنیم| با ناامیدی به جایی نمی رسیم

سید حسن خمینی وعده داد که بخشی از اسناد منتشر نشده در مورد امام(ره) را منتشر خواهد کرد.او گفت که برای مقابله با دروغ های بیّن این کار انجام خواهد شد.

بیان فردا | حجت الاسلام سیدحسن خمینی – یادگار امام خمینی(ره) امروز در جمع اعضای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) سخنان مهمی داشتند.

او در بخشی از سخنان خود وعده داده که بخشی از اسناد مربوط به امام خمینی منتشر خواهد شد. این خبر بسیار مهم است از آن جهت که معلوم می شود بخشی از اسناد تاکنون منتشر نشده است امری که تاکنون به آن اشاره نشده بود و دوم این که به احتمال زیاد این تصمیم با واکنش های رسمی و غیر رسمی زیادی روبرو خواهد شد و معلوم نیست که این اتفاقات چقدر در تصمیم یادگار امام تاثیر بگذارد.

در ادامه خلاصه ای از سخنان سیدحسن خمینی را به نقل از «جماران» می آوریم:

  • انقلاب ما فقط مردمی ترین انقلاب قرن نیست، بلکه مردمی ترین انقلاب تاریخ است؛ امام فقط محبوب ترین رهبر قرن نیست، از محبوب ترین رهبران تاریخ است. اما ببینید امری به این وضوح  هم امروزه مورد تردید واقع می شود و  یک عده هم خوششان می آید و این تردیدها را به دروغ تأیید می کنند.
  • امروز فضای مجازی واقعیتی است و تقابل با آن هم آب در هاون کوبیدن است. اما این هم مثل هر بستری دیگر است که در آن می شود دروغ گفت؛ دروغ هایی که  بزرگ است ولی ممکن است کسی آن را باور کند و بر آن پایه و اساسی را قرار دهد.
  • فلسفه تأسیس مؤسسه از ابتدا برای جلوگیری از تحریف سخنان امام بوده؛ یکی از راه های تحریف همین قلب واقعیت هایی است که شرایط را عوض می کند. آنقدر دروغ های بیّن می گویند که، مطابق آن افرادی می گویند شاید درست بوده؛ ابتدا هم با شایدها شروع می شود و یواش یواش در مسأله ای که آدم فکر می کند از این روشن تر نمی شود، شبهه می کنند. از قدیم بوده که گفتند علی(ع) مگر نماز هم می خواند و تا امروز هم هست.
  • ما نباید بنشینیم که دشمنان امام هر روز موضوعی برای ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بیفتیم؛ فضای جدال فرهنگی و بحث را ما باید تعیین کنیم. در اثر این رفتارهای آنان به راحتی جای قربانی و جلاد عوض می شود. پرونده های بسته ای که در جمهوری اسلامی هست، بخشی از آن در اختیار ما است و باید به عنوان یک عنصر مبیّن در این فضا در معرض عموم قرار بگیرد. طبیعتا یکی از بخش های آن انتشار اسناد است. بخش های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز شده خیلی از نقدها را پاسخ می دهد؛ به صورت گزینشی هم آنها را باز نمی کنیم. دوره های زمانی پیش رفته و مؤسسه باید به سمت باز کردن اسناد خودش پیش برود.واقعیت است که الآن یک فضای عمومی وجود دارد که در آن (به مدد فضای مجازی) همه افراد در یک لحظه همه جا حضور دارند؛ ما از این فضا عقب هستیم. شاید بخشی از این وضع به این دلیل بوده که مدیران مجموعه در رده ی سنی ای نبوده اند که این مسأله را بلد باشند. اگر از این فضا استفاده نکرده اید، خودتان را ملامت کنید.
  • امروز در جمهوری اسلامی همه باید نسبت به امیددهی حساس باشند. ممکن است هزار اشکال باشد، که هست، اما با ناامیدی به جایی نمی رسیم. یکی از فیلسوفان معاصر جمله بسیار لطیفی دارد؛ گفته بود من نمی گویم هرکسی امید دارد به نتیجه رسیده ولی می توانم بگویم هرکسی ناامید بوده به هیچ جایی نرسیده است. امیددهی به آینده کشور و این اندیشه، وظیفه است. البته اصلا به معنای این نیست که به روی مشکلات و سختی ها چشم ببندیم ولی به هر حال مجموعه باید با توان خودش نسبت به مسائل داخلی خودش و کشور این امید را پیش ببرد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین