مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟
کد خبر: 3211
گزارشی از جلسه استیضاح فاطمی امین

مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی نمایندگان در خصوص استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور ۲۰۷ نماینده آغاز شد.

بیان فردا | هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس در جلسه امروز هنگام حضور در جایگاه ناطقین به عنوان نماینده موافق استیضاح و در واکنش به دو گفتن نمایندگان به حضور خود در جایگاه ناطقین گفت: احسنت به مجلسی که در ابتدای حضور بنده هنوز صحبت شروع نشده واکنش نشان می‌دهد. می خواهم بدانم این «دو-دو»ها از نماز تو آمده یا از تماس‌های دیشب به فشارها و لابی‌ها.

وی در ادامه در موافقت با استیضاح وزیر صمت طی سخنانی گفت: آقای فاطمی امین! بازار در دوران شما نه تنها کنترل شد بلکه روند صعودی به خود گرفته است از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید.

چنارانی ادامه داد: باید از شما و تیم صالح و متخصصان تبدیل کنیم که به کارهای اساسی در حوزه خود را انجام دادید از جمله افزایش قیمت خودروهای که بیشتر ارابه مرگ هستند تا خودرو جالب و شنیدنی است که همین ارابه مرگ هم برای به دست آوردنش باید هزار بلا به سر مردم بیاید قرعه کشی روش غلط و غیر عادلانه است و توهین به جایگاه و شأن مردم ایران.

نماینده نیشابور افزود: امروز متاسفانه در یک خانواده سه خودرو وجود دارد و دوباره می تواند برای فرزند دیگری هم ثبت نام کند اما در خانواده دیگری در ایران حتی یک خودرو هم وجود ندارد و نه یک دوچرخه بلکه یک چرخ هم از صنعت خودروسازی کشور سهم ندارد.

وی ادامه داد: برای ساماندهی به صنعت خودرو و رفع مشکلات آن ما در مجلس مصوب کردیم و گفتیم که اجازه دهید نمایندگان خودروهای با استاندارد های جهانی وارد شود اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: من رئیس فراکسیون نمایشگاه ها هستم، از دوران امیرکبیر ما در نمایشگاه بین المللی غرفه داشتیم، نمایندگان محترم آقای وزیر صمت اداره شرکت نمایشگاه‌ها را به روابط عمومی خندوانه سپرده است.

خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح  سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همیشه و در همه حال خداوند قادر و توانا را بر افکار و گفتار و کردار خود ناظر دانسته و جز برای رضای او کلامی بر زبان جاری نکرده‌ام و تمام تلاشم تا این لحظه بر این بوده تا با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویم و صدای ملت باشم و در دفاع از حقوق حقه مردم با احدی تعارف نکنم.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ضمن ارادت قلبی به شما و تأیید جنابعالی به عنوان فردی دست پاک و سلیم النفس که شرط لازم برای پذیرش هر نوع مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است به شما می‌گویم که برای مدیریت مجموعه عریض و طویل به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر سالم بودن نفس، شرط کافی توانمندی، مدیریت و برنامه‌ریزی و از همه مهمتر شجاعت است، شجاعت ایستادن در مقابل مافیای زر، زور و تزویر.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید که وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفا به موضوع خودرو و واردات آن می‌پردازم و سعی می‌کنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.

رشیدی کوچی تصریح کرد: از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است، بفرمایید در راستای رضایتمندی مردم و رفع دغدغه مقام معظم رهبری چه اقدامی انجام دادید. مگر در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا قول ندادید که نه تنها اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید بلکه در جهت کاهش قیمت‌ها گام برمی‌دارید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: به طور مثال خودروی پارس در مهرماه ۱۴۰۰، ۲۸۰ میلیون تومان بود اما در آبان ماه ۱۴۰۱ قیمت آن به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو ۲۰۷ مهر سال گذشته ۳۳۵ میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم، عنوان کرد: بگویید آیا مسئله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آیین‌نامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.

رشیدی کوچی عنوان کرد: ای کاش به صحبت دلسوزان در زمان تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو دقت می‌کردید. بسیاری از جوانان دغدغه‌مند و گاهاً معترض که با آنها صحبت می‌کردم بعد از معیشت دومین مطلبی را که بر زبان جاری می‌کردند، مسئله خودرو بود؛ یکی از این جوانان جمله‌ای گفت «فرض کنید در شغلی با درآمد ماهانه ۲۰ میلیون تومان شاغل شوم، با گذشت یک سال کماکان نمی‌توانم یک خودروی پراید تهیه کنم».

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه تازی خود مفتخر هستند. چرا باید در کشور ما خودروی ۸۰ هزار دلاری به قیمت ۷۰۰ هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی ۱۵ هزار دلاری را به قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی ۲۴ هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: صحبت از واردات خودروی اقتصادی برای افراد کم درآمد و ضعیف جامعه است اما به گونه‌ای آیین‌نامه تنظیم شده که خودروی ۱۰ هزار دلاری با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به دست مردم می‌رسد، چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیست، آیا نمی‌شد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفه‌ها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند.

وی گفت: برخی‌ها صحبت از مسائلی می کنند که وزیر نیز نمی‌تواند در مقابل برخی افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماینده مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که زور مجلس، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد و هرگونه که می‌خواهند در این کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت می‌کنند و عرصه را بر مردم تنگ نمودند.

رشیدی کوچی عنوان کرد: امروز چشم مردم ایران به نمایندگان است، از شما انتظار داریم با شجاعت و صداقت در این خصوص و در دفاع از کیان مجلس قدم بردارید، امروز نگاه مردم به نمایندگان مردم است، قصه خودرو، قصه‌ای پرغصه است که مبتلا به تمامی جامعه است. امروز تمامی مردم قضاوت می‌کنند که نمایندگان در این زمینه چگونه تصمیم گرفته‌اند. اجازه دهید دولت با فردی جدید و قوی‌تر در حوزه صنعت معدن و تجارت به مسیر خود ادامه دهد.

فاطمی امین در مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است

حسن نوروزی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس و در موافقت با استیضاح وزیر صمت، گفت: بنده طبق اصول ۶۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶ و ۸۹ با ملت ایران سخن می گویم و همچنین باید بگویم آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران، جوانی متدین و سکان دار فعلی وزارت صمت است اما به نظرم این انسان در حوزه مبارزه با فساد در وزارتخانه تحت مدیریت خود ضعیف عمل کرده است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت، ادامه داد: شما در رابطه با خودرو به مجلس قول دادید که شرکت های ایران خودرو و سایپا را ظرف مدت ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کنید اما اکنون ۸ ماه گذشته و کاری انجام ندادید، چرا دروغ گفتید؟ در حالی که می توانستید بگویید یک سال دیگر این کار را انجام می دهم.

وی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می رسانید؟ قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار است که اگر هر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید ۲۷۰ یا ۲۸۰ و یا ۲۹۰ میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می کنید، در واقع روزانه میلیون ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن ها واگذار نمی کنید؟

نوروزی بیان کرد: تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قول ها چرا همچنان صورت نگرفته است، تاخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و سهامداران چرا صورت می گیرد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با قیمت سیمان در بازار، گفت: آقای وزیر شما در مورد سیمان گفته اید که قیمت آن از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۹ هزار تومان کاهش دادید در حالی که سیمان امروز در کارخانه کیسه ای ۲۳ هزار تومان تحویل داده می شود لذا باید پرسید چرا ۴۹ هزار تومان به فروش می رسد و این مبلغ در این بین به کجا می رود؟ در واقع ۲۰ هزار تومان برای هر کیسه که روزانه هزاران هزار کیسه تولید می شود به جیب کدام دلال ها می رود؟

وی ادامه داد: اگرچه آقای فاطمی امین عضو کمیته پولشویی است اما تاکنون یک بار هم در این کمیته شرکت نکرده اند لذا باید از ایشان پرسید چرا در کمیته پولشویی شرکت نمی کنند؟

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مورد گزارش مشکوک آمده اما حتی یک مورد بررسی نشده است، گفت: چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشویی وصل نمی کنید.

کارنامه وزیر صمت نشان می‌دهد به هیچ‌یک از وعده‌های زمان رأی اعتماد، عمل نشده است

سید مرتضی حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس و در جریان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت، گفت: با گذشت ۳ ماه امروز استیضاح کنندگان به عنوان بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرفه نظر نکرده اند و مهلتی به دولت داده اند اما متاسفانه آقای وزیر و دولت محترم به وعده های خود عمل نکرد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور! مردم و نمایندگان امید زیادی به دولت شما داشتند و خصوصا در بحث تنظیم بازار نگاه ویژه ای به دولت بود، همچنین در بخش کنترل قیمت ها و سر و سامان دادن به معادن و خودرو امید زیادی به دولت داشتند و انتظار داشتند تولید در بخش های مختلف با افزایش کمی و کیفی روبه رو شود و موانع موجود از پیش پای آن برداشته شود ولی با تلخی و تاسف باید گفت نه تنها حرکت چشمگیر و قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده ای از کارآفرینان و تولیدکنندگان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به مشکلات بخش معدن در کشور، گفت: بسیاری از معادن نیز ضمن آنکه تجهیزات لازم برای بهره برداری را ندارند با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه اند، همچنین خام فروشی و عدم فرآوری همچنان در اغلب معادن ساری و جاری است و مرور کارنامه آقای وزیر صمت نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده هایی که در زمان رأی اعتماد داده است عمل نکرده است، وعده هایی مانند کم اثر کردن تحریم ها، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی، تنوع بخشی به شرکت های خودروسازی، افزایش تولید و بالابردن کیفیت خودرو و رقابتی شدن بازار از جمله وعده های عملی نشده است.

نماینده مردم میانه در مجلس خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: شما در این ۱۴ ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن ها حرکت کردید و مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن ها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.

وی با تاکید بر لزوم برخورد با فساد در صنعت، گفت: اگر در بخش برخورد با فساد که عمده ترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای بیت المال خوار اقدام جدی نکنیم در سایر بخش ها نیز موفق نخواهیم شد، من بارها عرض کردم ما سال ها است که مافیاهایی را در کشور داریم، مافیای خودروسازی که هر دولتی را در شکم خود حذف می کند و کدامیک از نماینده ها و شهروندان و کدام یک از آحاد ملت از این صنعت راضی است، اما چطور است که این دو خودروساز دولتی تمام تولیدات کشور را در انحصار گرفته اند و نمی گذارند واردات به شکلی که در سایر کشورها انجام می پذیرد به شکل آزاد و صحیحی انجام شود و نه می گذارند صنعت خودروسازی دیگری در کشور رونق بگیرد و چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.

حسینی تصریح کرد: دومین مافیایی که در کشور همچنان به هیچ صراطی مستقیم نیست مافیای نظام بانکی است چرا که هیچ یک از مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کند و همچنان مبتلا به ربا است و همچنان در بحث ارائه تسهیلات کلان و اشخاصی که خودشان مایلند اقدام می کنند اما در بحث ارائه تسهیلات برای زوج های جوان کارشکنی می نمایند و مافیای سومی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره کردند مافیای قاچاق کالا و واردات است.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین