نشست آمریکا درباره ایران، جلسه شورای امنیت نیست
کد خبر: 3223
رئیس جدید شورای امنیت:

نشست آمریکا درباره ایران، جلسه شورای امنیت نیست

رئیس جدید شورای امنیت سازمان ملل درباره نشست غیررسمی ضدایرانی آمریکا در سازمان ملل با فاصله گرفتن از دیکتاتوری رسانه‌ای غرب و فضاسازی های آمریکا درباره این اقدام گفت که این نشست، جلسه شورای امنیت نیست.

بیان فردا | "هارولد ادلای اگیمن"  (Harold Adlai Agyeman ) سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری میلادی نوامبر برعهده دارد، این مطلب را در گفتگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه غیررسمی در مورد شرایط داخلی ایران در سازمان ملل بیان کرد.

خبرنگار ایرنا از رئیس جدید دوره ای شورای امنیت سازمان ملل پرسید: آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه نشستی غیررسمی درباره ایران برگزار کند و جمهوری اسلامی ایران، اقدام آمریکا را مداخله در امور داخلی خود و رویه ای خطرناک می داند. شما  به عنوان رئیس جدید شورای امنیت، چه اقدامی برای جلوگیری از ایجاد این رویه خطرناک انجام خواهید داد؟ واکنش شما به رویکرد دوگانه آمریکا چیست؟

رئیس جدید شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ گفت: اول اینکه این مهم است که بگوییم که ایران به عنوان یک کشور، یک پرونده در خصوص موضوعی که بیان کردید، در شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی شود.

سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل افزود: موضوع توافق هسته ای ایران (JCPOA/برجام ) در شورای امنیت مطرح است اما شرایط و وضعیت در  ایران موضوع شورای امنیت نیست.

رئیس شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: نشستی که روز چهارشنبه قرار است برگزار شود، آریافرمولا (نشستی غیررسمی) است.

وی با بیان اینکه شورای امنیت زمینه  را برای اعضا فراهم کرده است که چنین نشست هایی را داشته باشند، در عین حال اظهار داشت:  این نشست ها بطور فنی، جلسات شورای امنیت محسوب نمی شود.

سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل همچنین گفت، ما در سطح ملی آنچه را در ایران می گذرد، دنبال می کنیم و امیدواریم که مقامات در ایران بتوانند راهی را پیدا کنند که موضوعات را حل وفصل کنند تا شرایط از کنترل خارج نشود.

وی ادامه داد: اکنون ما موضوع ایران را فقط در سطح ملی خود دنبال می کنیم و آن را در چارچوب حاکمیت ایران می دانیم.

دولت آمریکا در پی  برگزاری نشستی ضد ایرانی در روز چهاشنبه به وقت محلی در  مقر سازمان ملل در نیویورک  در قالب نشستی غیررسمی درباره تحولات داخلی ایران  است که تهران آن را دخالت در امور داخلی خود و رویه ای خطرناک و غیرسازنده و تلاشی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین المللی می داند.

منابع دیپلماتیک می گویند: این اقدام آمریکا واکنشی به گزارش جامعه اطلاعاتی ایران - وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران - درباره عوامل پشت پرده اغتشاشات در ایران است. آمریکا به جای پاسخگویی به موارد ذکر شده در گزارش متقن جامعه اطلاعاتی ایران، با فرار به جلو، درحال نمایش حمایت از حقوق بشر بصورت گزینشی و با اهداف خاص سیاسی است.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل مدعی است که به دنبال راههایی برای تقویت تحقیقات مستند و مستقل درباره ناآرامی های ایران است.

دولت جو بایدن از زمان آغاز ناآرامی ها در ایران در پی درگذشت مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی در شهریور ماه، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی درقبال تهران، اعلام کرده است که دیگر بر مذاکرات تمرکز نداشته بلکه تمرکزش بر تحولات داخلی ایران با ادعای حقوق بشر و دموکراسی است و اکنون بجای پاسخگویی به گزارش جامعه اطلاعاتی ایران در پی برگزاری نمایش حقوق بشری در سازمان ملل است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هفتم آبان ماه اعلام کرد: بر ساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران ، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایالات متحده و متحدانش به طور مداوم از چنین بستری (سازمان ملل) برای پیشبرد برنامه سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد سوء استفاده کرده اند.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه غیررسمی در مورد شرایط داخلی ایران، رویه‌ای خطرناک و غیر سازنده است، از اعضای سازمان ملل متحد خواست تا از هر اقدامی که به برگزاری این جلسه و ایجاد رویه خطرناک کمک می‌کند، خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، در شرایطی  که دهها سال زنان ایرانی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا صدمه دیده اند، این کشور صلاحیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برگزاری جلسه در مورد شرایط داخلی ایران را ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به تمام سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر سازمان ملل متحد با ارائه گزارش مختصری از روند تحولات جاری در ایران، اهداف آمریکا از برگزاری نشست ضد ایرانی علیه ایران در سازمان ملل متحد را تشریح کرده است.

ایروانی در این نامه با اشاره به درخواست برگزاری نشست غیر رسمی (آریا فرمولا) از سوی آمریکا تحت عنوان «اعتراضات جاری در ایران» تاکید کرد: آمریکا با به راه انداختن جنگ روانی و عملیات فریب ادعا دارد که این جلسه هدفش حمایت از حقوق زنان ایران است اما این امر  کاملا ناشی از نفاق آمریکا بوده و سوء استفاده از مفهوم ارزشمند حقوق بشر محسوب می شود.

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دهها سال  دشمنی آمریکا نسبت به مردم ایران افزود: برخلاف اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران همواره  متعهد به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات حقوق بشری در چارچوب حقوق بین الملل است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین