جامعه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده است
کد خبر: 3252
محمدجواد حق‌شناس:

جامعه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده است

یک فعال سیاسی معتقد است که امروز با یک جامعه ناراضی و تا حدودی خشن در نحوه پیگیری‌ها مواجه هستیم که امیدی به این گفت‌وگو‌ها ندارد و عملا از جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی گذشته است.

بیان فردا | حکمرانی | جامعه ایران در دو ماه گذشته وضعیت ملتهبی را پشت‌سر گذاشته و شاهد نارضایتی‌ها و اعتراضاتی از سوی مردم بوده‌است. در این شرایط و طی روزهای برخی از اعضای هیات‌رئیسه جبهه اصلاحات از جمله بهزاد نبوی، جواد امام، الیاس حضرتی، محمود صادقی، حسین مرعشی و علی شکوری‌راد دیدارهایی با حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه و علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی داشته‌اند و در خصوص شرایط جامعه و راهکارهای حل و فصل مسائل به گفت‌وگو پرداخته‌اند.

علی شکوری‌راد، سخنگوی هیات‌رئیسه جبهه اصلاحات درباره این دیدارها گفته است: «در این دیدارها تحلیلی از آنچه این روزها در ایران جریان دارد، ارائه شد. همچنین توضیحاتی درباره خواست‌ها و مطالبات به حق معترضان داده و بر پرهیز از برخوردهای خشن با معترضان شد. به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و اجتناب از اغتشاش نامیدن همه اعتراضات و نیز ایجاد فرصت امن برای طرح اعتراضات مردم به‌خصوص در دانشگاه‌ها از نکات دیگری بود که به آن پرداخته شد. به‌نظر می‌رسد شرایط جامعه اصلاح‌طلبان را به کنش وا داشته تا پیشنهادهایی را درباره اداره بهتر کشور ارائه کنند.»

با این وجود محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است که جامعه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده و بسیار سخت است که بتوان اعتماد عمومی جامعه را بازیابی کرد. این گفت‌وگو که روزنامه آرمان ملی آن را منتشر کرده در ادامه آمده است:

تحلیل شما از شرایط و فضای جامعه و بحث گفت‌وگو در وضعیت فعلی چگونه است؟

مساله ایجاد گفت‌وگو در جامعه را باید به فال‌نیک بگیریم؛ اما متأسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل نبودن یک فضا برای گفت‌وگو، شاهد رویکردها و عملکردهای حداقلی نسبت به جامعه بودیم و نتیجه آن همین اتفاقاتی است که امروز می‌بینید که با یک جامعه ناراضی و تا حدودی خشن در نحوه پیگیری‌ها مواجه هستیم که امیدی به این گفت‌وگو‌ها ندارد و عملا از جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی گذشته است. از طرف دیگر حلقه‌های واسط و میانی و نهادهایی که در این مدت کارکردشان دقیقا انتقال مطالب و گره‌ها به سطح تصمیم‌سازان و انتقال آن دیدگاه‌ها به سمت مردم بودند هم تضعیف شده و عملا از دور خارج شدند. امروز به یک نقطه‌ای رسیدیم که این حلقه‌های واسط نیز امکان برقراری آن وظیفه را ندارند و مسئولان امر عملا باید به‌طور مستقیم با جوانی که به خیابان آمده به گفت‌وگو بنشینند.

دیدارهایی از جنس دیدار اخیر هیات‌رئیسه جبهه اصلاحات با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس قوه‌قضائیه تا چه حد می‌تواند تعامل و اعتمادسازی میان اصلاح‌طلبان و حاکمیت برقرار کند تا اصلاح‌طلبان بتوانند گفت‌وگومحوری را در جامعه ایجاد کنند؟

نقشی که امروز اصلاح‌طلبان دارند این است که چون در متن جامعه هستند طبیعتا درک دقیق و درست‌تری از خواسته‌های جامعه دارند و از طرف دیگر نیز از آنجا که قبلا نیز در حاکمیت بوده‌اند شاید زبان حاکمان را بهتر بدانند. شاید بتوانیم بگوییم که اصلاح‌طلبان امروز بهترین مترجمانی هستند که بتوانند خواسته‌های کف جامعه و مشکلاتی را که وجود دارد را با زبانی در خور فهم به مسئولان منتقل کنند. مهم‌ترین مشکلی که امروز در برخی مسئولان می‌بینیم عدم درک دقیق و درست مساله است.

استفاده ازظرفیت چهره‌‌های ملی و واسطی مثل آقای خاتمی، ناطق نوری و... را برای بهبود شرایط؛ ایجاد فضای گفت و آرام‌کردن فضا چقدر موثر می‌دانید؟

من معتقدم طی سال‌‌های اخیر از ظرفیت آقای خاتمی استفاده نشده و ایشان رسما کنار گذاشته شده و اصلاح‌طلبان عملا به مجموعه نحیفی تبدیل شده که دیگر آن توان و قدرت لازم را در زمانی که می‌توانست ایفا کند اکنون ندارد. ظرفیتی مثل آقای ناطق را نیز استفاده نکرده و محدود کردند. حتی ظرفیت‌هایی مثل علی لاریجانی را نیز تحمل نکردند. لذا می‌خواهم بگویم که مجموعه‌هایی که از آنها به‌عنوان ظرفیت‌‌های میانه یاد می‌کنیم در تمام این سال‌ها کنار گذاشته شدند. بازسازی این نهادها و ریل‌گذاری کار بسیار سختی است. تازه اگر این ریل هم اگر برقرار شود کارکرد سابق خود را نخواهند داشت، جوانی که امروز در خیابان است خاتمی و ناطق را نمی شناسد و مجموعه و چهره‌هایی که قبلا می‌توانستند به‌عنوان یک سرمایه با این جامعه صحبت کنند را نمی‌شناسند. در واقع باید برای شرایط فعلی دنبال درمان بود و نیاز به‌سرعت عمل است.

انتهای پیام

 

  • محمدرضا کیانفر

    .
    علی شکوری‌راد سخنگوی جبهه اصلاحات در دیدار با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای امنیت گفت: باید حق اعتراض را به رسمیت شناخت.

    آقای شکوری‌راد،
    شما که امکان دیدار با مقامات بلند پایه را دارید لازم است از آنان بخواهید هنوز که فرصت هست حقوق قانونی‌ی مخالفان جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند زیرا تمام اعتراضات در 43 سال گذشته توسط مخالفان صورت گرفته است.
    قانون که اصول واجب التعظیم است، ما را به اطاعتش سر تسلیم است.
    گوید که بنای زندگانی‌ی بشر، بر روی قواعد امید و بیم است.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین