حمله به «خاتمی» برای یک بیانیه
کد خبر: 3283

حمله به «خاتمی» برای یک بیانیه

بیانه سیدمحمدخاتمی برای روز دانشجو، واکنش تند جریان محافظه‌کار را درپی داشت و موجب هجمه زنجیره‌ای رسانه‌هایی چون کیهان، فارس، جوان و ... شد.

بیان فردا | حکمرانی | ‌یک روز پیش از فرارسیدن روز دانشجو بود که سیدمحمدخاتمی با صدور پیامی (اینجا) به مناسبت روز دانشجو، با اظهار تأسف از آسیب‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وارد بر جامعه و محدودیت‌های دانشجویان و دانشگاه، حضور و ابراز وجود دانشجویان را جای خوش‌وقتی دانست.

او در این بیانیه «زن، زندگی، آزادی» را شعار زیبایی عنوان کرد که جامعه با آن «حرکت خود را به سوی آینده بهتر نشان می‌دهد». او در عین حال گفته بود که«به‌گونه‌ای کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه فرهیختگان، استادان، نخبگان و دانشجویان را در اصل حرکت حاضر می‌بینیم.»

انتشاراین پیام از سوی خاتمی اما بار دیگر موجی از عصبانیت‌ها و حملات را به همراه داشت و در کنار اپوزیسیون تندرو خارج از کشور که بخشی از آن همواره خاتمی را سیبل حملات‌شان قرار می‌دهند روزنامه‌های کیهان و جوان و خبرگزاری فارس هم مثل همیشه با این جریان‌ها در قبال اصلاح‌طلبان همراهی کرده و به بیانیه اخیر سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوره اصلاحات حمله کردند.

خبرگزاری فارس پوشش خبر بیانیه خاتمی به مناسبت 16 آذر در بی‌بی‌سی را نشانه استقبال آنها در «دفاع از آشوب‌گران» می‌داند و روزنامه کیهان در مطلبی آورده است که «رئیس ‌دولت اصلاحات که طی دو دهه اخیر در توطئه و فتنه‌های براندازانه طراحی‌شده از سوی غرب و نظام سلطه علیه کشورمان مشارکت فعال و نقش کلیدی داشته و البته همه آنها نیز با شکست مواجه شده‌، مسئولان را به حرکت به سوی آنچه حکمرانی خوب عنوان کرده توصیه کرده است».

این روزنامه در ادامه با آوردن بخش‌های مختلف بیانیه، خاتمی را متهم به بی‌توجهی «به سابقه ضداستعماری و ضدآمریکایی روز 16 آذر» کرده است و به اینکه خاتمی «بدون اشاره به هتاکی، فحاشی ناموسی، شکستن در و پنجره سلف، حمله و آسیب به دیگران و تهدید برای تعطیلی کلاس‌ها از سوی برخی دانشجونماها در دانشگاه‌های کشور» از بی‌توجهی به «مبانی و موازین آزادی و حقوق انسانی» سخن گفته؛ حمله کرده است.

همچنین حسین شریعتمداری، مدیرمسئول این روزنامه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به این بیانیه گفته است:«آیا از آقای خاتمی به‌عنوان یک روحانی، تعجب‌آور نیست که ترویج فرهنگ برهنگی، حمله وحشیانه آشوبگران به خانم‌های محجبه و کشیدن چادر و روسری از سر آنها را اقدامی «زیبا»! و «حرکت به سوی آینده‌ای بهتر»! معرفی می‌کند!؟ و به مسئولان توصیه می‌کند حضور آشوبگران را قدر بدانند! و با آنها همراهی کنند! اغتشاش‌گران غیر از بریدن گلوی مامور نیروی انتظامی، آتش زدن آمبولانس‌های حامل بیمار، حمله مسلحانه به مردم کوچه و بازار، شکنجه و به شهادت رساندن بسیجیان، ترورهای خیابانی، سوزاندن قرآن، حمله به مساجد و انواع جنایات دیگر چه ویژگی‌ای داشته‌اند که آقای خاتمی اصرار دارد مسئولان با آنها همراهی کنند!؟ آیا این مواضع خاتمی دقیقاً با مواضع آمریکا و انگلیس و اسرائیل درباره آشوب و آشوبگران کم‌ترین تفاوتی دارد!؟»

در ادامه این واکنش‌ها روزنامه جوان هم عصبانیت خود را از این بیانیه بروز داده و این تلاش خاتمی را برای زنده نگاه داشتن جنبش دانشجویی و ابراز ناراحتی و نگرانی از حوادث پیش‌آمده را مصداق به نفاق دانسته و دست به اتهام‌زنی زده است. در این مطلب آمده است: «با این عبارات، خاتمی پیوستگی خودش را با جریان آشوب اخیر در کشور اعلام می‌کند. او یک روزه این بیانیه را ننوشته است و بی‌راه نیست اگر احتمال دهیم دو نامه را با هم نوشته است، یکی را برای دفتر رهبری فرستاده و یکی را در پوشه نگه داشته که اگر پاسخ دلخواه از آن سو گرفته نشد، این طرف را داشته باشد و از آنجا رانده و از اینجا مانده نشود! آن روز‌ها هم که پیک‌هایی از کوفه به مکه می‌رفت و نامه‌های کوفیان به حسین‌بن‌علی(ع) را می‌برد، همزمان نامه‌هایی از کوفه به دمشق و برای یزیدبن‌معاویه لعنه‌الله علیهما می‌رفت و شهید آوینی در «فتح خون» نکته دقیقی می‌آورد که «متأسفانه تاریخ متن همه آن نامه‌ها را که به مکه و دمشق فرستاده شده و نیز نام امضاکنندگان آن را، برای ما ضبط نکرده است. اگر چنین اسنادی را در دست داشتیم، مطمئناً می‌دیدیم که گروهی بسیار به خاطر محافظه‌کاری و ترس از روز مبادا زیر هر دو دسته از نامه‌ها را امضا کرده‌اند.»

همچنین این روزنامه مطلب خود را چنین پایان می‌دهد که «او از همه سو رانده و مانده است، چون همه از «نفاق» حس تنفر دارند. مولوی زیبا حال امثال او را وصف می‌کند:«دوش چه خورده‌ای دلا راست بگو نهان مکن/چون خمشان بی‌گنه روی بر آسمان مکن/ باده خاص خورده‌ای جام خلاص خورده‌ای/ بوی شراب می‌زند خربزه در دهان مکن.»

انتهای پیام

منبع: هم‌میهن

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین