نسل جدید از «محمد خاتمی» حرف‌شنوی ندارد
کد خبر: 3300
یک اصلاح‌طلب:

نسل جدید از «محمد خاتمی» حرف‌شنوی ندارد

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی و از چهره‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی در ایران با اشاره به دلایل شکل‌گیری اعتراضات اخیر در کشور،‌ معتقد است که مشکلات قابل رفع هستند، به‌شرطی که عقلانیت در نظام تصمیم‌گیری و اجرایی لحاظ شود.

بیان فردا | حکمرانی | رسول‌ منتجب‌نیا در این باره گفت: ناآرامی‌‌های کشور که بیش از 2 ماه است، آرامش را  از همه سلب کرده، به راحتی قابل‌جلوگیری بود. به این معنی که اگر در ساختار تصمیم‌گیری و اجرایی کشور عقلا حضوری پررنگ داشته باشند، می‌توانند با تشخیص صحیح از شرایط و در نتیجه اتخاذ تصمیم‌های مناسب در مقطع لازم، فضا را طوری رقم بزنند که مردم احساس کنند، مشکلات‌شان برای مسئولان مهم است و به‌‌همین دلیل به اصلاح امیدوار ‌شوند.

 

 

بی‌تدبیری مسئولان بی‌تجربه همه چیز را به ‌هم می‌ریزد

 

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی ادامه داد: مردم ایران مردمانی قانع هستند و در سخت‌ترین شرایط تعهدشان را به کشور ثابت کرده‌اند. مشکل و مساله چیزی جز این نیست که بی‌تدبیری مسئولان بی‌تجربه همه چیز را به ‌هم می‌ریزد و به نارضایتی عمومی موجب می‌شود. این کوتاهی‌ها در حالی است که ایران به‌قدر کافی پتانسیل دارد و  فقط کافی است، کار را به دست کاردان بسپاریم تا کارآمدی باعث توسعه شود و در نتیجه رضایت‌مندی عمومی به‌وجود بیاید.

او افزود: یکی از نکته‌هایی که باعث بیشتر شدن مشکلات و گرفتارشدن مردم می‌شود، سیاسی‌کاری است. یعنی دست‌اندرکاران به‌جای در اولویت قرار دادن خواسته‌های مردم،  ترجیح‌ می‌دهند اول به مصالح سیاسی و جناحی توجه نشان بدهند که این آشکارا منافع عمومی را با آسیب مواجه می‌‌کند و نتیجه چنین رویکردی این می‌شود که تعدادی از مردم تصمیم به اعتراض بگیرند و خب!‌ این حالت آرامش جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: کارآمدی به الزام‌هایی نیاز دارد. یعنی اگر مدیرانی کاردان و کارنامه‌دار را در راًس امور قرار بدهیم و از تصمیم‌های هیجانی و احساسی پرهیز کنیم، می‌توانیم به این امید داشته باشیم که با «مدیریتی صحیح» امور  طوری اداره شوند که تورم، بیکاری، مساله ‌اشتغال و ... حل یا حداقل کمتر شوند. واقعا نمی‌دانم چرا گروهی با اصرار به افراط و تفریط از پیشرفت کشور ممانعت به‌عمل می‌آورند.

وی توضیح داد: تاکید دارم و دوباره تکرار می‌کنم، مردم ایران صبوری لازم را دارند و فقط کافی است احساس کنند، مشکلات‌شان برای مسئولان اهمیت دارد و اینطور نیست که کسی به فکر مشکلات موجود در جامعه نباشد. اگر مردم به این ذهنیت برسند، به‌طور قطع شرایط را درک کرده و واکنش‌های مناسبی را به شرایط نشان خواهند داد.

نسل جدید از شخصیت‌هایی مانند محمد خاتمی حرف شنوی ندارد

این چهره سیاسی درباره تاثیرگذاری‌ای که چهره‌های برجسته می‌توانند برای ترمیم فضا داشته باشند، ادامه داد: الان شخصیت‌های ۱۰ یا ۲۰ سال قبل برای مردم آن اثرگذاری را ندارند.  یعنی مردم به حق یا ناحق از آن شخصیت‌ها عبور کرده‌اند. البته نمی‌خواهم بگویم رجوع به چهره‌ها کار خوبی است یا کار بدی است، به هر حال یک وقت بود که آقای خاتمی می‌گفت به فلان شخص رای دهید یا من تکرار می‌کنم و می‌دیدیم جمع عظیمی در انتخابات شرکت می‌کردند. ولی الان اینطور نیست. در واقع نسل جدید اصلا با این شخصیت‌ها آشنا نیستند و حرف‌شنوی هم ندارند. آنها خودشان را چند فرسخ جلوتر از همه ما می‌دانند و نمی‌خواهند به توصیه‌ها گوش کنند. اما ما باید بتوانیم در تصمیم آنها اثرگذار باشیم. به این معنا که بتوانیم آنها را قانع کنیم و باید ببینیم مطالبات آنها چیست و چه عقیده‌ای دارند. در واقع مهم است که ببینیم عامه مردم به خصوص نسل جوان، دانشجویان، دانش‌آموزان، اساتید و فرهنگیان چه مطالباتی دارند. بنابراین باید مطالبات آنها را بدست آوریم و در جهت آن مطالبات تلاش کنیم، اگر نتوانستیم کاری کنیم باید بگوییم درخواست شما به این دلیل فعلا عملی نیست.

نماینده ادوار مجلس همچنین درباره رابطه با کشورهای دیگر تصریح کرد: مسئله امریکا، جنایات امریکا، روسیه، چین و... وجه مشترکی بین عقلای کشور است و همه می‌دانند این ابرقدرت‌ها منافع خودشان را می‌خواهند و هر کدام از آنها در تاریخ جنایات متعددی نسبت به کشور ما کردند، شوروی سابق به مراتب از امریکا جنایات بیشتری کرده است. امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و همه اینها سابقه خیانت و جنایت دارند و هر وقت که منافعشان اقتضا کند، کشور و ملت ما را برای رسیدن به منافعشان می‌فروشند. پس تکیه کردن به آنها و امید داشتن به حمایت آنها کمال ساده‌لوحی است. مردم از امام بزرگوار سیاست نه شرقی نه غربی و استقلال کامل را الهام گرفتند، آن هم نه در شعار بلکه واقعا به هیچکدام از آنها اعتماد نمی‌کنند.

وی توضیح داد: البته نمی‌توان از رابطه با دنیا منصرف شد. در واقع رابطه‌ای مهم و منفعت‌زا است که بر اساس نیازهای کشور باشد. یعنی شرایط را بررسی کنیم و ببینیم رابطه اقتصادی با کدام کشور می‌تواند گره‌های اقتصادی ما را باز کند و تعامل دیپلماتیک با چه کشوری می‌تواند به تاثیرگذاری ما در نظام بین‌الملل تاثیر مثبت بگذارد.

رسول منتجب‌نیا گفت: اینکه کشور ما درگیر مسائل بین‌المللی است، بر ما واجب می‌کند که در هر شرایطی اتحاد و انسجام داخلی را حفظ کنیم.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین