انفجار در مجاورت هتل تجار چینی در افغانستان
کد خبر: 3322

انفجار در مجاورت هتل تجار چینی در افغانستان

انفجار مهیبی که ظهر دوشنبه منطقه تجاری شهر نو در کابل، دست‌کم سه کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت. 

بیان فردا | بنا بر گزارش شاهدان، در پی این انفجار که در محلۀ تجاری «شهر نو» و نزدیکی هتلی روی داد که عمدتا مورد استفاده بازرگانان چینی بود، صدای تیراندازی نیز شنیده شده است.

در حالی که مقامات «امارت‌ اسلامی» می‌گویند سه کشتۀ این حادثه در واقع مهاجمان بودند و هیچ تلفات دیگری برجای نمانده، مرکز اورژانس شهر در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد که در مجموع ۲۱ نفر به «شفاخانه»یا همان بیمارستان منتقل شدند که سه نفر از آنها در راه جان باخته‌اند.

 

هتل لونگان که در قلب این حادثه قرار داشته، یک مجتمع چند طبقه است که عمدتا از سوی چینی‌هایی اجاره می‌شود که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، به تعداد فزاینده‌ای به افغانستان سفر می‌کنند.

اگرچه پکن به طور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما چین که ۷۶ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، یکی از معدود کشورهایی است که حضور دیپلماتیک خود را در آنجا حفظ کرده است.

بنابر گزارش یورونیوز، پکن در کنار مراودات تجاری با افغانستان، همواره از این موضوع نگران است که این کشور به پایگاهی برای جدایی‌طلبان اقلیت اویغور در استان مسلمان‌نشین «سین کیانگ» تبدیل شود که از لحاظ جغرافیایی در غربی‌ترین نقطۀ چین و در فاصله نه‌چندان دور از مرز افغانستان واقع است.

طالبان قول داده که افغانستان به پایگاه شبه‌نظامیان اویغور تبدیل نشود و در مقابل نیز چین به آنها حمایت‌های اقتصادی لازم و سرمایه‌گذاری برای بازسازی کشور را ارائه می‌کند.

طالبان همچنین امیدوار است به کمک چین بتواند از یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان که در این کشور مستقر است بهره‌برداری کند؛ پروژه‌ای که در جبران کمبود شدید نقدینگی این کشور و مقابله با تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی نقش مهمی خواهد داشت.

این اولین بار نیست که خارجی‌های مقیم افغانستان هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند. در دوم دسامبر نیز یک افسر امنیتی در جریان تیراندازی به سمت سفارت پاکستان در کابل زخمی شد و داعش افغانستان مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

در پنج سپتامبر نیز بار دیگر در پی حمله نیروهای داعش افغانستان، دو نفر از کارمندان سفارت روسیه در کابل و چهار افغان در نزدیکی ساختمان سفارت کشته شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین