موضع روسیه درباره شرکت در مذاکرات صلح با اوکراین
کد خبر: 3437

موضع روسیه درباره شرکت در مذاکرات صلح با اوکراین

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اعلام آمادگی کشورش برای مذاکرات صلح با اوکراین تاکید کرد، این مذاکرات باید بدون پیش شرط و با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود انجام شود.

بیان فردا | به نقل از پایگاه راشاتودی، سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه "زوزدا" در روز شنبه گفت، پیش از این چند هفته پس از جنگ اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی،‌ بین نمایندگان روسیه و اوکراین در شهرهای مینسک و استانبول "مذاکراتی انجام شده است."

او اظهار کرد: همانطور که شما به خاطر دارید، طرف اوکراینی باعث اختلال در آن مذاکرات شد.

این دیپلمات ارشد در ادامه توضیح داد: تصمیمات درباره مسائلی همچون فرآیند صلح در کی‌یف اتخاذ نمی‌شوند. این تصمیم‌ها در پایتخت‌های دیگر و اول از همه در واشنگتن و بروکسل اتخاذ می‌شوند و باید درباره مساله مذاکرات آنها را خطاب قرار داد.

او درباره موضع روسیه بیان کرد که "هر اقدام نظامی با مذاکرات خاتمه می‌یابد و همانطور که قبلا گفته‌ایم، ما به وضوح برای یک چنین مذاکراتی آماده هستیم."

با این وجود ورشینین بیان کرد، یک چنین مذاکراتی باید "بدون پیش شرط، بر مبنای واقعیت‌هایی که موجود هستند و با در نظر گرفتن اهدافی که از سوی مسکو علنان ابراز شده‌اند" برگزار شوند.

روز جمعه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: "تصمیم‌گیری درباره برگزاری مذاکرات و اینکه چه زمانی و تحت چه شرایطی برگزار شود، بر عهده ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است."

کربی خاطرنشان کرد، واشنگتن "به ماموریت حمایت از اوکراین پایبند خواهد ماند تا آنها بتوانند در میدان نبرد" علیه روسیه موفق شوند. این حمایت‌ها به زلنسکی اجازه می‌دهد تا زمانی که چنین مذاکراتی شروع شود "جایگاه قدرتمندتری داشته باشد."

چند روز پیش نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، که برای تماس‌ها بین مسکو و کی‌یف میانجی‌گری کرد، ادعا کرد حامیان غربی کی‌یف باعث انسداد مذاکراتی که در اواخر ماه مارس بین دو طرف‌ در استانبول برگزار شد، بودند. او خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم غرب تصمیمی مشروع برای ادامه حمله به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گرفت... منظورم یک رویکرد تهاجمی‌تر است.

مقامهای روسیه و اوکراین از آن زمان تاکنون نشستی بر سر میز مذاکره با یکدیگر نداشته‌اند، در حالی که زلنسکی در پاییز فرمانی را امضا کرد که به طور رسمی حضورش را در هرگونه گفتگو با پوتین منع کرد.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین