اجرایی کردن توافق جامع ایران‌وچین از اهداف سفر رئیس‌جمهور به پکن
کد خبر: 3456

اجرایی کردن توافق جامع ایران‌وچین از اهداف سفر رئیس‌جمهور به پکن

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت اجرایی کردن توافق جامع ایران و چین از اهداف سفر رئیس جمهور به پکن است.

بیان فردا |  به نقل از صدا و سیما، جمشیدی گفت: وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه، صمت و نفت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی آقای رئیسی را در سفر امروز همراهی می کنند.

وی با بیان این‌که «این اولین سفری هست که در دو دهه اخیر به دعوت چین انجام می‌شود» خاطرنشان کرد: خود چینی‌ها اعلام کرده‌اند که طی دو دهه گذشته سفری در این حد نداشته اند. بنابراین سفر مهمی است.

وی با اشاره به این‌که رییس‌جمهور چین این دعوت را در اجلاس سمرقند از رییس‌جمهور ایران انجام داده است، یادآور شد: در حین برگزاری اجلاس شانگهای در شهریورماه سال جاری مقدمات اولیه این سفر برنامه‌ریزی شد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اهداف اصلی این سفر را به دو بخش اهداف اقتصادی و اهداف سیاسی و راهبردی تقسیم کرد و ادامه داد: در حوزه اقتصادی راهبرد جمهوری اسلامی ایران  سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا است؛ چراکه قدرت و ثروت جهان در حال حرکت از سمت غرب به شرق هست و نقطه تمرکز آن آسیا و به خصوص چین است. و همه کشورهای غربی تمایل به ارتباط با چین دارند و حتی دولت آمریکا از زمان اوباما به سمت چین چرخش پیدا کرده است و به دنبال رقابت است. 

وی با بیان این‌که ایران به دنبال گسترش روابط اقتصادی به خصوص توافق جامع ایران‌وچین است، افزود: در حال حاضر در مرحله اقتصادی هستیم.

چین شریک نخست تجاری ایران در سالهای اخیر بوده است و در ۱۰ ماهه امسال، صادرات ایران به چین به ۱۲.۶ میلیارد دلار و واردات از این کشور هم به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین