تازه‌ترین خبرها از انتخابات اتاق بازرگانی/ بازگشت برخی از ردصلاحیت‌شده‌ها
کد خبر: 3718

تازه‌ترین خبرها از انتخابات اتاق بازرگانی/ بازگشت برخی از ردصلاحیت‌شده‌ها

انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام کرد که تبلیغات نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی از جمعه ۱۲ اسفند ماه آغاز خواهد شد.

بیان فردا | بر اساس تقویم زمان‌بندی شده برای انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور که از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام شده است، زمان تبلیغات انتخاباتی از جمعه ۱۲ اسفند آغاز و تا ۱۸ اسفند ادامه دارد.

طبق شیوه‌نامه تهیه شده توسط انجمن نظارت بر انتخابات و بخش‌نامه‌ای که با امضای رئیس انجمن نظارت برای کلیه هیات‌های نظارت در سراسر کشور ارسال شده است، هرگونه اقدام تبلیغاتی توسط نامزدها، ائتلاف‌های شکل گرفته و یا استفاده از امکانات اتاق‌های استانی علیه و یا به نفع یک کاندید و یا گروهی از آنها، تخلف محسوب می‌شود و برخی از این اقدامات فراتر از تخلف، جرم هستند.

با توجه به اینکه قرار است تا ۱۱ اسفندماه فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای حضور در انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان، با نظر قطعی شورای عالی نظارت، اعلام شود، نامزدهای انتخاباتی باید تا روز ۱۲ اسفند از هرگونه فعالیت تبلیغاتی بپرهیزند.

احتمال تایید صلاحیت یک سوم نامردهای رد شده

طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده، انجمن نظارت در تعامل با دبیرخانه شورای عالی نظارت، بررسی اولیه اعتراض‌های واصله را انجام داده و طبق پیش‌بینی‌های موجود، یک سوم از این اعتراض‌ها وارد بوده و شورای عالی با پذیرش این اعتراض‌ها، اهلیت این افراد را تایید می‌کند.

درباره میزان اعتراض‌های واصله، دبیر انجمن نظارت در گفت‌وگوی اخیر خود با «اتاق ایران آنلاین» از قابلیت رسیدگی به ۳۴۵ رکورد اعتراضی از بین ۴۳۱ مورد ثبت شده، خبر داد.

در روند برگزاری انتخابات، طبق تقویمی که از سوی انجمن نظارت اعلام شد، به محض انتشار لیست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده، امکان تلیغات افراد فراهم است. در این راستا از کاندیدا، ارکان اتاق‌های سراسر کشور و ائتلاف‌هایی که شکل گرفته‌اند، درخواست شده تا در روند برگزاری انتخابات، شیوه‌نامه مربوط به تبلیغات را ملاک عمل قرار دهند و از هرگونه اقدام خلاف این شیوه‌نامه بپرهیزند.

این شیوه‌ نامه تصویب و ابلاغ شده و ملاک رسیدگی به تخلف‌های احتمالی است. انجمن نظارت بر انتخابات صالح است تا به کمک هیات‌های نظارت در سراسر کشور به هرگونه اقدام تبلیغاتی خارج از موعد تعیین شده نظارت و با فرد یا افراد متخلف طبق شیوه‌نامه موجود، برخورد کند.

طبق همین شیوه ‌نامه، هیچ اتاقی مجاز نیست تا از امکانات خود علیه یا به نفع نامزدی استفاده کند؛ این عمل غیرقانونی و تخلف انتخاباتی است و با برگزارکننده و مجوزدهنده آن از طریق کمیسیون انضباطی اتاق ایران برخورد می‌شود.

نکته دومی که باید از سوی نامزدهای انتخاباتی مورد توجه باشد، امکان پیگیری برخی تخلف‌های انتخاباتی در چارچوب اعمال مجرمانه از طریق دادگاه‌ها و دادسراهای عمومی است. برخی از تخلفات انتخاباتی مورد اشاره، فراتر از تخلف هستند و بر اساس قوانین جزایی و جرایم مربوط به فضای واقعی و یا مجازی به آنها رسیدگی می‌شود. بر این اساس، انجمن نظارت، صالح به طرح شکایت بوده و دادسراها و دادگاه‌های عمومی رسیدگی به پرونده‌ها را دنبال می‌کنند. بنابراین نامزدهای انتخاباتی و اتاق‌های سراسر کشور متوجه باشند که کلیه فعالیت‌های آنها به دقت نظارت می‌شود.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین