لیست تک جنسیتی پیرمردهای تشنه قدرت برای انتخابات اتاق بازرگانی
کد خبر: 3732
یادداشت انتقادی امیرشهلا در اینستاگرام

لیست تک جنسیتی پیرمردهای تشنه قدرت برای انتخابات اتاق بازرگانی

امیر شهلا، فعال سیاسی و اقتصادی در یادداشتی از میانگین سنی بالای اعضای لیست‌های انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین نبود حتی یک نامزد زن در لیست اصلی این جریان انتقاد کرد.

بیان فردا | روایت مجازی |  در متن این یادداشت که در صفحه اینستاگرام امیر شهلا منتشر شده، خطاب به «تصمیم‌گیرندگان لیست اصلی انتخابات اتاق‌بازرگانی‌خراسان‌رضوی» آمده است:

« باسلام‌ و احترام

۱- اگرچه نفیاً و اثباتاً، قصد ورود به انتخابات‌اتاق‌‌ را از حیث فرایندی نداشته و ندارم، امّا اخبار مربوط به لیست‌نهایی‌انتخابات که پس‌از کش‌وقوس‌های فراوان، با توافق‌ و اجماع‌قطعی تشکّل‌‌های‌اصلی‌بخش‌خصوصی، نهایی و عن‌قریب از آن رونمایی می‌شود، باعث ایجاد نگرانی و دلیل نگارش این چند خط، برای ثبت در تاریخ شد.

۲- متاسفانه اعاظم و بزرگان صنعت،معدن،تجارت‌ و بازرگانی‌استان نیز همچون هم‌نَسلان‌شان در ساختارسیاسی‌کشور، هیچ اراده‌ و اعتقادی به واسپاری مصادر تصمیم‌سازی و جایگزین‌کردن صنعت‌گران نسل پس‌از خود ندارند. این‌جا هم جوان‌سالاری و جانشین‌پروری، صرفاً واژگانی است برای خواندنی‌ترشدن مصاحبه‌ها و شنیدنی‌ترشدن رپرتاژآگهی‌ها.

پدرانی که در کسب‌وکارخصوصی‌شان، ضرورتِ به‌میدان‌فراخواندنِ فرزندانِ‌خود و پوست‌اندازی در مدیریّتِ کارخانه‌های‌شان را دریافته‌اند و سال‌هاست رتق‌وفتق بیزنس‌شخصی‌شان را به جوانانِ تشنه‌ اعتماد و محقِّ میدان‌دادن تفویض‌کرده‌اند، در بازی تشکّلی و برای شکل‌‌دهی به اصلی‌ترین پارلمان‌بخش‌خصوصی‌استان، همچنان اجازه‌ رسیدنِ‌بازی به نسل‌‌‌های‌بعدی را نمی‌دهند.

۳- ترکیبی که عن‌قریب از آن رونمایی می‌شود، گویای انحصارمطلق و انسدادکامل نسلی است که اگرچه در خَلوت، منتقد کِبَر سِنّ قدرت‌سیاسی‌کشور است، امّا در جَلوت، دست همه‌ قدرت‌نشینان‌سیاست را از پشت بسته و روی‌شان را سفید کرده‌است.

۴- حسرت بیشتر و تأسف فراوان‌تر آن‌جا است که در استانی به صنعت‌خیزی خراسان‌رضوی، حتّی یک بانوی‌صنعت‌گرِشایسته هم یافت نشده تا لیستی این‌چنین مردانه و جنسیّتی بسته نشود! تصمیم‌سازان ادوار گذشته‌ لااقل برای خالی‌نبودن‌عریضه، یک زن را کنار چهارده مرد می‌نشاندند تا مترسکِ شایسته‌سالاری‌ آسیب نبیند. حالا وسط مطالبه‌ی زن،زندگی،آزادی امّا حتّی نیازی به ظاهرسازی هم حس‌نشده و در لیست‌نهایی، ظرفیّت قابل‌توجّهِ زنان، کُمپِلت کنار گذاشته‌‌شده تا پارلمانی صددرصد مردسالار، چهارسال آینده‌ اتاق را دست بگیرد.

۵- این هر دو، فردای پس‌از انتخابات، مبدأ ریزش‌ها و گسست‌های‌جدید در فضای تشکّلی استان خواهدشد و رویِ زنان و جوانان را برای ایستادن مقابل گادفادرهای پشت‌پرده و نرفتن زیر بار تصمیماتِ پدرسالارانه‌شان باز خواهدکرد. اتّفاقی که با کمی درایت و ازخودگذشتگی، می‌شد از وقوع‌اش جلوگیری کرد.

من آن‌چه شرط بلاغ است با تو می‌گویم

تو‌ خواه از سخن‌ام پند گیر، خواه ملال

بااحترام و ارادت- امیرشهلا

۱۴۰۱/۱۲/۱۲

"

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین