کد خبر: 3801

آینده برای افکار تازه، نوآوری‌های جوانان و زنان تأثیرگذار است

حیدر خادم زاده، فعال اقتصادی عضو ائتلاف «پیشگامان تحول»

بیان فردا |  اینجانب متولد 1348، به مدت 31 سال سابقه فعالیت اقتصادی دارم و با 22 شرکت داخلی و خارجی زیر مجموعه «خادم لجستیک» در حال فعالیت هستم.

در ابتدا باید روز جهانی زنان را به تمامی بانوان ایران در هر جایی از دنیا تبریک بگویم و امیدوارم شرایط اجتماعی در کشورمان به صورتی پیش رود که نرخ اشتغال و مشارکت زنان در اقتصاد با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شود. شکاف جنسیتی و کنار گذاشتن مدیران و کارآفرینان خانم از چرخه تصمیم گیری سبب بروز ناکارآمدی در بخش‌های فراوان کشورمان شده است و ما در جمع خودمان قویاً باور داریم که باید از این ظرفیت فراوان و استعداد سرشار استفاده کنیم.

در انتخابات پیش رو اتاق بازرگانی تمامی فعالان اقتصادی باید سرنوشت بزرگترین سازمان غیر دولتی یا پارلمان بخش خصوصی را تعیین کنند. در واقع، سرنوشت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در دستان مشارکت کنندگان آن است که در روز 20 اسفند ماه برگزار می‌شود و از آن‌ها می‌خواهیم تا برای تغییر وضعیت قدم جلو بگذارند.

اتاق بازرگانی آینده باید محلی برای خلاقیت و نوآوری باشد تا از این طریق بتوان اقتصاد استان و مطالبات فعالان آن را به سوی تازه‌ای هدایت کرد. ما قویاً به دنبال شناسایی و رفع موانع هستیم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. در ائتلاف «پیشگامان تحول» به یافتن راهکارهای تازه و جوانگرایی اعتقاد داریم و به صورت جدی باور داریم زنان نیروی تغییر هستند. امیدواریم بتوانیم در ترکیب اتاق بازرگانی جدید مشارکت کامل زنان کارآفرین استان خراسان رضوی که 596 کارت بازرگانی دارند را شاهد باشیم و یقین داشته باشند در تصمیم گیری های آینده این نهاد آنان نقش اصلی را ایفا خواهند کرد. به شخصه به تنوع فکری و خرد جمعی باور دارم و در کسب‌وکار خود نیز این اصل را رعایت کردم که اندیشه تازه یعنی پتانسیل بیشتر و نیروی جوانی به معنای افزایش سرعت و قدرت.

جوانان و نخبگان تصمیم سازان آینده این کشور هستند. ما باید با توان حداکثری استفاده از آنان را در سطوح اصلی به کار گیریم و به جانشین پروری به عنوان یک اصل اساسی باور داشته باشیم. نگاه ما به گزینش افراد در این ائتلاف با پیروی از اصولی که توضیح دادم، جامع نگرانه و براساس خرد جمعی بود. می‌خواستیم اتاق بازرگانی دوره دهم محلی برای چند جانبه گرایی باشد. دلیل حضور من در این دوره ورود استراتژی‌های جدید به بخش بازرگانی و صنعت همچنین پیوند دانش جدید با استفاده از نیروهای آکادمیک و فعالان حوزه فناوری دانش بنیان بود.

امیدوارم بتوانیم فرصت‌های تازه ایجاد کنیم و از ظرفیت‌هایی که اکنون در اختیار داریم استفاده نماییم. پیمان شانگهای، پیمان اوراسیا و دیگر توافق نامه های تجاری باید در هیئت رئیسه اتاق جدید مورد بررسی قرار گیرد و فرصت‌های پیش‌رو تجار، بازرگانان، صنعت‌گران، کشاورزان، شرکت‌های فناور و... را به دقت دریابیم و به دنبال بهره‌مندی از آن‌ها باشیم. برخی کشورهای عضو اوراسیا برای واردات گروهی از کالاها تعرفه وارداتی صفر گذاشته اند و ما باید از این فرصت برای صادرات کالا و تجارت ایران استفاده کنیم.

باید پیش‌بینی هایی را نسبت به استفاده از ظرفیت سازمان تجارت جهانی استفاده داشته باشیم. ما مطالعاتی را انجام دادیم و باید حوزه اطلاعاتی خود را به روز کنیم. همچنین کشورهایی که زاویه کمتری با ایران دارند را به دقت بررسی کنیم و فرصت های موجود را به دست آوریم.

از یاد نبریم که فرصت تنها با دانش، پویایی، تجربه، تنوع افکار، جوانی و خلاقیت به وجود می‌آید. اگر ما در هیئت نمایندگان آینده ترکیبی از ساختارهای بالا را داشته باشیم قطعاً خواهیم توانست از فرصت استفاده کنیم. جامعه اتاق بازرگانی جدید باید حداکثر به دو زبان خارجی مسلط باشند. به علوم روز دنیا و زبان اقتصاد جهان آشنا باشند و در کنفرانس‌های خارجی بتوانند روان و مسلط صحبت کنند. وجود چنین شرایطی خواهد توانست گشایشی در شرایط اقتصادی به وجود آورد. ما باید با استفاده از کارشناسان خبره تحلیلی نسبت به وقایع کشورهای همسایه داشته باشیم. باید بدانیم شرایط کشور ترکیه پس از بروز فاجعه انسانی به کدام سمت خواهد رفت و چه فرصت‌هایی برای ما وجود دارد.

نیاز به رویکرد و استراتژی‌های تازه داریم. این مهم بدون دانستن زبان، استراتژی، نوآوری و انگیزه جوانی دست یافتنی نخواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین