کد خبر: 4164

برجام به نفس نفس افتاده؟

در حالی‌که دولت بایدن چندین و چند بار به‌صورت علنی و رسانه‌ای گفته است که «فعلاً «برجام» در اولویت دستور کارهای کاخ سفید نیست!» اما هم دولت آمریکا و بیشتر از آن دولت آلمان و تا حدودی فرانسه همچنان خبرسازی درباره معاهده برجام را در فضای رسانه‌ای بین‌المللی ادامه می‌دهند و زنده نگه می‌دارند.

در داخل کشور آنچنان که مشهود است، اخبار و ارائه نظر از سوی دولت و به‌ویژه وزیر خارجه چندان معطوف به زنده سازی خبری و رسانه‌ای درباره برجام نیست. آخرین اطلاع‌رسانی و اعلام مواضع از سوی وزیر خارجه ایران این جمله بود که ما پیشنهادها و راه‌حل‌های خود را برای دستیابی به توافق همه‌جانبه و نهایی به‌صورت مکتوب به آژانس و رئیس مذاکره‌کننده از سوی اروپا و آمریکا ارائه داده‌ایم.

از بررسی شرایط کنونی درباره معاهده برجام، برمی‌آید که هر دو طرف فعلاً سیاستی را پیش گرفته‌اند تا از یکسو «پایان گفتگو» درباره برجام تلقی نشود و از سوی دیگر با رصد مجموعه شرایط در حالی‌که برجام به نفس، نفس افتاده است، همچنان روزنه دستیابی به توافق نهایی مسدود دیده نشود!

در چنین فضایی که فعلاً «نه سیخ می‌سوزد و نه کباب»، اولیانوف، نماینده رسمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی تویتری نوشت: «به نظر می‌رسد که آمریکا و تروئیکای اروپا تصمیم گرفته‌اند که برجام را که همچنان دستاورد بزرگی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بوده، از بین ببرند. هر روز تأخیر در از سرگیری گفت‌وگوهای وین، ما را به نقطه بدون بازگشت نزدیک‌تر می‌کند.» نماینده پوتین در گفتگوهای برجام، سه کشور اروپایی عضو برجام را مقصر عدم حصول نتیجه در گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای دانست.

اغلب گزارش‌ها و نقدها اقدام درباره معاهده برجام را منوط به ادامه بحران جنگ اوکراین و سرنوشت پایانی آن ارزیابی می‌کنند. واقعیت این است که نه پوتین در بحبوحه جنگ در اوکراین، تمایلی به توافق نهایی و مطلوب ایران و غرب (آمریکا و اروپا) در پرونده مذاکرات برجام دارد و نه بایدن که وارد مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آینده آمریکا شده است، تلاشی برای به سرانجام رسانیدن مذاکرات برجام می‌کند. در چنین فضای خبری و رسانه‌ای تنها نشان این است که برجام به نفس، نفس افتاده است، مذاکرات طرفین برای توافق نهایی مسکوت مانده است و سرنوشت مذاکرات برجام به شدت به چگونگی پایان جنگ در اوکراین گره خورده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین