کد خبر: 4205

سناریوی خودکشی پوتین و آخرالزمان هسته‌ای/ فقط یک اشتباه کافیست

یک جاسوس سابق کا.گ.ب معتقد است که ولادیمیر پوتین جهان را در آستانه یک آخرالزمان هسته ای قرار داده و خطر بیش از گذشته احساس می شود.

جک بارسکی، که به مدت ده سال در طول جنگ سرد از ایالات متحده جاسوسی می کرد، با بیان اینکه جهان با "زمان های خطرناکی" روبرو است، هشدار بدی داد.

این پیرمرد ۷۳ ساله شرایط را با روزهای پرشتاب جنگ سرد مقایسه کرد؛ زمانی که حداقل در سه موقعیت جهان تنها یک تصمیم با آخرالزمان فاصله داشت.

اما او توضیح داد که جهان در حال حاضر با پیچیدگی بیشتری از روسیه مواجه است که دارای زرادخانه هسته ای قدیمی و ضعیفی است که همگی خطر حادثه ای که می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود را افزایش می دهند.

تنش ها بین اوکراین و روسیه در چند روز گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است و روز چهارشنبه یک پهپاد به کرملین حمله کرد. کرملین پس از متهم کردن آمریکا به مشارکت مستقیم در جنگ و تحمیل "شکست استراتژیک" به روسیه، ادعا کرد که ایالات متحده در پشت این حمله قرار دارد.

پس از این حادثه دیمیتری روگوزین رئیس سابق آژانس فضایی "روسکوسموس" با موشک شیطان ۲ هشدار هسته ای صادر کرد.

 

اشتباه بزرگ

بارسکی بر این باور است که حمله پوتین به اوکراین "بزرگ ترین اشتباه" زندگی او بوده است. با این حال، او با برخی کارشناسان و افراد داخلی که پیشنهاد برکناری پوتین را داده اند، مخالف است و می گوید که آینده روسیه خوب و واقعی به پوتین گره خورده است. او گفت: پوتین خودکشی نمی‌کند و تمام تهدیدهای او در مورد حمله هسته ای، برای مرعوب ساختن طرف مقابل است. با این حال، زمانی که تنش ها بالا باشد، احتمال پرتاب تصادفی افزایش می یابد.

او گفت: همچنین، من نگران وضعیت زرادخانه هسته‌ای روسیه هستم که بسیار قدیمی است و ممکن است آنطور که باید و شاید خوب نگهداری نشده باشد. ما واقعاً در زمان‌های بسیار خطرناکی زندگی می‌کنیم.

وی افزود: اتحاد جماهیر شوروی می‌دانست در لحظه‌ای که فقط یک موشک هسته‌ای را به سمت ناتو پرتاب کند، همه خواهند مرد. با این حال، سه موقعیت وجود داشت که سوء تفاهم یا اشتباه، جهان را به نابودی هسته‌ای نزدیک کرد.

روسیه همیشه درباره آمادگی رزمی هسته‌ای خود سخن گفته است، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از موشک‌های زنگ‌زده‌اش عملکرد خوبی نداشته باشند.

 

همین چند روز پیش سه موشک روسی نتوانستند به اهداف خود در اوکراین اصابت کنند و اشتباهی آپارتمان هایی را در قلمروی خودی هدف حمله قرار داد.

برخی از کلاهک های قدیمی روسیه دهه ها پیش طراحی شده اند و به احتمال زیاد پس از ذخیره در انبار نیاز به بازسازی یا تعویض کلی دارند. بدون توانایی آزمایش مهمات قدیمی با اجزای جدید آن، نمی توان تشخیص داد که آیا آنها هنوز هم می توانند کار کنند یا خیر.

این مساله در ترکیب با جنگنده های روسی به این معنی است که خطر آخرالزمان هسته ای بیش از هر زمان دیگری نزدیک است.

ماه گذشته فاش شد که جنگنده‌های روسی تلاش داشتند یک هواپیمای جاسوسی انگلیس در جزیره کریمه را سرنگون کنند. چیزی که می توانست یک اقدام جنگی تلقی شود.

روسیه بارها از اهرم هسته ای علیه غرب و اوکراین استفاده کرده و به این نکته اشاره کرد که در صورت عبور از خطوط قرمز خاص، می توانند از سلاح های ویرانگر استفاده کنند. و این هفته گزارش شد که غرب به دلیل ترس از این که چنین اقدامی ممکن است باعث واکنش هسته ای روسیه شود، موفق شد اوکراین را از حمله به مسکو منصرف کند.

بارسکی در ادامه گفت: جنگ اوکراین بزرگترین اشتباه ولادیمیر پوتین بود، زیرا اراده آهنین مردم اوکراین را دست کم گرفت.

او توضیح داد که تصمیم پوتین برای حمله به اوکراین، اقدامی که برای او حدود ۲۰۰هزار سرباز تمام شد و روسیه را به کشوری منزوی تبدیل کرد، احتمالاً مبتنی بر اطلاعات مبهم و گستاخی خودش بوده است.

پوتین پس از ۲۴ سال قدرت بلامنازع، یاد گرفته است که تنها به خود باور داشته باشد. او اکنون مطمئن است که همیشه باهوش ترین است. قابل درک است که بسیاری از افراد در دولت پوتین دستورات وی را اجرا خواهند کرد. نزدیکان پوتین از گفتن حقیقت در مورد حمله به اوکراین به او وحشت دارند.

 

شکست فاجعه بار

گفته می شود که ولاد انتظار داشت ارتش خود را به عنوان آزادیبخش به آن سوی مرز بفرستد، اما در عوض با مقاومت شدید روبرو شدند. شکست فاجعه بار طرح اصلی پوتین برای حمله به سراسر اوکراین و تصرف کی یف، آن را به یک جنگ خونین تبدیل کرده است. اکنون جهان منتظر است تا ببیند اوکراین در اقدام بعدی چه خواهد کرد.

بارسکی معتقد است که جنگ تنها زمانی پایان می‌یابد که یک یا هر دو طرف اراده جنگیدن را از دست بدهند، در حالی که هر صلح مذاکره‌شده در این مرحله از دسترس خارج می‌شود.

بارسکی همچنین می گوید جناح قدرتمندی در روسیه برای برکناری پوتین وجود ندارد. چرا که در کا.گ.ب نیز طی این سالها فرد با نفوذ و قدرتمندی امکان ارتقا نداشته است.

اما پوتین باهوش بود و شبکه‌ای از متحدان را ایجاد کرد که حامی او بود و زمانی که سیاستمدار شد قدرت خود را تحکیم کرد. ولاد از کار در دفتر کا.گ.ب در درسدن به نخست وزیری روسیه تنها در ۱۰ سال رسید.

به دلیل آن ارتباطات عمیقا ریشه دار که او ربع قرن گذشته را در کرملین سپری کرده است، بارسکی معتقد است که ولاد اینجاست تا بماند، با اراده ای اندک برای عزل او.

وی تصریح کرد: در طول سلطنت پوتین بیش از ۱۰۰ تاجر ثروتمند در شرایط مشکوک جان خود را از دست دادند. کودتای ائتلافی از ارتش و سرویس های اطلاعاتی نیز بعید است.

گروه مردان قدرتمند مستقیماً تحت رهبری پوتین، همگی بی رحم و تشنه قدرت هستند و به یکدیگر اعتمادی ندارند.

برای موفقیت یک توطئه، همه اعضا باید کودتای برنامه ریزی شده را کاملاً مخفی نگه دارند و اگر فقط یکی از آنها به گروه خیانت کند، بقیه جان خود را از دست خواهند داد.

او با اشاره به اینکه احتمالا پوتین با مرگ طبیعی از دنیا خواهد رفت گفت: با وجود از دست دادن افراد زیادی در جنگ اوکراین، اکثریت مردم روسیه همچنان از پوتین و جنگ حمایت می کنند.یکی از قوی ترین ویژگی های شخصیت ملی روسیه ترس از تهاجم است.

او در پایان گفت: ولادیمیر پوتین تمام دوران حرفه‌ای خود را صرف پرورش این ترس کرده است و هر چیزی را که در روسیه خوب کار نمی‌کند، در درجه اول به گردن ناتو می‌اندازد.

 

*منبع: سان 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین