اگر روزی دنیا با فانوس و چراغ زنبوری کار می‌کرد امروز دیگر پذیرای چنین چیزی نیست
کد خبر: 3167

اگر روزی دنیا با فانوس و چراغ زنبوری کار می‌کرد امروز دیگر پذیرای چنین چیزی نیست

علیرضا مناقبی رئیس انجمن واردات درخصوص تاثیرات فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و اختلالات اینترنت بر امر تجارت می‌گوید که خیلی از مبادلات ما از طریق بسترهایی مثل تلگرام و اینستاگرام انجام می‌شد.

بیان فردا | رئیس انجمن واردات درخصوص تاثیرات فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و اختلالات اینترنت بر امر تجارت می‌گوید که خیلی از مبادلات ما از طریق بسترهایی مثل تلگرام و اینستاگرام انجام می‌شد. ارتباطات روزمره و مکالمات ما به جای اینکه از طریق تلفن باشد، از طریق فضای مجازی انجام می‌شد. این کافی نیست که فضایی فقط برای داخل کشور خودمان آماده کنیم، مگر می‌خواهیم دور خودمان دیوار بکشیم؟ بحث زیرساخت چندین سال است که فقط در حد شعار و حرف است ولی تا امروز عملش را ندیدیم چون اگر چنین بود دیگر وضعیت به اینجا نرسیده بود که هم مردم معترض باشند و هم مسئولان بگویند "خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از اینستاگرام استفاده نمی‌کردید". اصلا آیا ما چنین فضای داخلی را داریم که شعارهای اینچنینی هم می‌دهیم؛ یا صرفا جنبه تبلیغاتی برای حفظ یک میز و حفظ یک فرد یا افرادی را دارد؟

علیرضا مناقبی درباره تاثیرات اختلالات اینترنت بر کسب و کارها عنوان کرد: «ما الان کسب و کاری را نداریم که با اینترنت سر و کاری نداشته باشد؛ چه در بخش کسب و کارهای داخلی که در بستر شبکه‌های اجتماعی هستند و چه در بخش کسب و کارهای بزرگ و کلان. اگر روزی دنیا با فانوس و چراغ زنبوری کار می‌کرد اما امروز دیگر پذیرای چنین چیزی نیست و ادبیات هرکاری تغییر پیدا کرده است. یک روزی بچه‌های ما در مدرسه روی کاغذ می‌نوشتند و از این طریق باهم ارتباط برقرار می‌کردند اما تحصیلات بچه‌های امروز با اینترنت در ارتباط است. بگذریم از شعارهای نادرستی که داده می‌شود که فضای مجازی مانع از خیلی مسائل است و به اعتقادات مردم آسیب می‌زند در صورتی که چنین نیست و هر چیزی خوبی و بدی دارد و باید آموزش داده شود.»

رئیس مجمع واردات افزود: «در دنیای امروز اگر قطعی و کندی اینترنت پیش بیاید یا ارتباطات مجازی ازبین برود، کل سیستم‌ها می‌خوابد. عملا در اقتصاد هم به صورت کلان داریم می‌بینیم که چه لطمه‌ای وارد شده و چند ده میلیون نفر را گرفتار کرده‌اند.»

مناقبی همچنین درخصوص اثر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر تجارت بیان کرد: «وقتی ما با قطعی کانال‌هایی که با بیرون ارتباط برقرار می‌کردیم مواجه شدیم طبیعتا به مشکلات محسوسی برخوردیم. خیلی از مبادلات ما از طریق بسترهایی مثل تلگرام و اینستاگرام انجام می‌شد. ارتباطات روزمره و مکالمات ما به جای اینکه از طریق تلفن باشد، از طریق فضای مجازی و با سرعت انجام می‌شد ولی امروز به مشکل برخوردیم.»

وی تاکید کرد: «هیچ اصراری بر این نیست که حتما باید اینستاگرام استفاده شود اما اگر مسئولان امر به مردم می‌گویند که با این شبکه‌ها کار نکنند، باید زیرساختی را فراهم کنند تا مردم بتوانند کار خودشان را به آنجا منتقل کنند و همچنین باید به نحوی باشد که کسب و کارها بتوانند با دنیای خارج از کشور هم ارتباط داشته باشند.»

رئیس مجمع واردات بیان کرد: «این کافی نیست که فضایی فقط برای داخل کشور خودمان آماده کنیم، مگر می‌خواهیم دور خودمان دیوار بکشیم؟ ما باید با دنیا تعامل کنیم و برای این تعامل اگر قرار است زیر ساخت ملی هم داشته باشیم باید این نکته را مدنظر قرار دهیم. البته بحث زیرساخت چندین سال است که فقط در حد شعار و حرف است ولی تا امروز عملش را ندیدیم چون اگر چنین بود دیگر وضعیت به اینجا نرسیده بود که هم مردم معترض باشند و هم مسئولان بگویند "خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از اینستاگرام استفاده نمی‌کردید". اصلا آیا ما چنین فضای داخلی را داریم که شعارهای اینچنینی هم می‌دهیم؛ یا صرفا جنبه تبلیغاتی برای حفظ یک میز و حفظ یک فرد یا افرادی را دارد؟»

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین