در خانه برق تولید کنید و به دولت بفروشید
کد خبر: 3338
یک متخصص صنعت برق:

در خانه برق تولید کنید و به دولت بفروشید

یک فعال حوزه برق و انرژی با اشاره به کمبود نیروی برق در کشور گفت: با استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس، هم مجتمع‌های ساختمانی و هم منازل مسکونی و حتی صنایع می‌توانند برای خود درآمدزایی کرده و در عین حال در مواقع ضروری برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

بیان فردا | اشکناز اورعی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط گروه صنعتی و دانش‌بنیان الکتروپژواک که مدیریت آن را برعهده دارد، در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مهمترین محصول این مجموعه، تولید انواع ترانفسورماتور و عایق‌های رزینی در عرصه تولید نیروهای تجدیدپذیر خورشیدی است.

وی افزود: هم اینک با توجه به بحران انرژی و مصرف آن بسیاری از صنایع کشور یا برای خودشان نیروگاه‌های جایگزین ساخته‌اند و یا به دنبال آن هستند.

اورعی با تاکید براینکه این نیروگاه‌ها در بازه زمانی سه تا چهار سال بازده سرمایه خودشان را دارند گفت: در حقیقت نیروگاه‌های خورشیدی بعد از این مدت به سودهی می‌رسند.

این فعال حوزه صنعت با اشاره به اختصاص یکسری وام‌های حمایتی برای احداث چنین نیروگاه‌هایی توسط صنایع یا هر فردی که تمایل به ساخت چنین نیروگاهی در منزل یا مجتمع مسکونی خود دارد، گفت: براساس قوانین موجود در کشور ما وقتی که فردی نیروگاه خورشیدی شخصی احداث می‌کند، باید برق آن را به دولت بفروشد. با این تبصره که وقتی که برق مجموعه خود وی قطع می‌شود می‌تواند از برق تولید شده خودش استفاده کند.

این دکترای صنعت برق با ذکر اینکه شرکت تحت مدیریتش به دنبال ساخت پنل های خورشیدی است گفت: هم اکنون در ایران تنها یک شرکت پنل‌های خورشیدی تولید می کند که از لحاظ کیفی و کمی جوابگوی نیازهای کل کشور نیست. در همین خصوص طرحی را آماده کرده و به صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ارسال کردیم که براساس آن بتوانیم پنل های خورشیدی با ظرفیت سالیانه 100 مگاوات تولید کنیم.

اورعی در مورد مهمترین ویژگی های پنل ها و ترانسفورهای تولید شده توسط این مجموعه گفت: مهمترین ویژگی محصولات ما قیمت پایین آنها نسبت به مشابه خارجی  آن است.

این کارشناس انرژی های تجدید پذیر تصریح کرد: در حقیقت ما در زمینه تولید پنل های خورشیدی ضعف های مشهودی داریم و برای همین هم هست که به دنبال تولید آن هستیم ولی در زمنیه تولید اینوتور در کشور مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون انرژی های تجدید پذیر و نیروگاه های خورشیدی آنگونه که باید و شاید در کشور ما مورد استفاده قرار نگرفته‌اند نیز گفت: تا وقتیکه انرژی برق با نرخی بسیار ارزان در اختیار همه قرار می گیرد دلیلی ندارد تا مردم بخواهند برای ساخت نیروگاه های خورشیدی سرمایه گذاری کنند. گرچه این تفکر اشتباه است  چرا که همانطور که گفتم این نیروگاه ها بعد از مدتی به سود آوری می رسند در حالیکه در مورد برق چنین شرایطی مهیا نیست.

  مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان الکتروپژواک در پایان تاکید کرد: در بسیاری از شهرهای کشورهای مختلف دنیا شما وقتی که با هواپیما از روی شهرها عبور می‌کنید خانه های بسیاری را می‌بینید که روی سقف‌هایشان پنل‌های خورشیدی نصب کرده‌اند. حتی در اروپا که اکثر روزهایش  ابری است این کار انجام شده است. یعنی دنیا دارد به سمت استفاده گسترده از انرژی‌های خورشیدی و تجدید پذیر می رود. در این میان کشور ما با قابلیت  نور گسترده خورشیدی که دارد می‌تواند یکی از بهترین نقاط دنیا برای استفاده وسیع از انرژی‌های خورشیدی و تجدید پذیر باشد که امیدواریم با توجه بیش از پیش مسئولان این امر محقق شود.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

 

  • ناشناس

    همه چیز ارزان هست جز آدم ها همین طرز تفکر هر روز باعث میشه مردم بیچاره تر بشن و یه عده ثروت افسانه ای انگار در آمد مردم به دلار یا یورو هست تا این ها سرکارهستن هیچ امیدی نیست از هزار نفر یک نفر فکرش شاید عوض بشه 999 نفر بقیه رو چیکار کنیم هیچ امیدی نیست

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین