کد خبر: 4042

پشت پرده حلقه ترسناک آتشین در آسمان ایتالیا / عکس

حلقه ترسناکی که شبیه به یک بشقاب پرنده از نور قرمز بود و در آسمان ایتالیا دیده شد، واقعا چه بود؟

یک هاله بسیار بزرگ از نور قرمز در آسمان شب ایتالیا به مدت چند هزارم ثانیه در آسمان شب درخشید و سپس ناپدید شد. این نور احتمالا در اثر پالس الکترومغناطیسی حاصل از یک طوفان همراه با رعد و برق در آن نزدیکی بوده است.

یک هاله نور بسیار بزرگ دایره‌ای شکل وهم‌انگیز از نور قرمز، درست شبیه بخشی از فیلم‌های علمی تخیلی، اخیرا در آسمان شب در بالای ایتالیا چشمک زد. این هاله نور عجیب که شبیه دیسک بود، تنها برای چند هزارم ثانیه در آسمان دیده و سپس ناپدید شد؛ و اکثر مردم احتمالا این منظره عجیب را از دست داده و آن را ندیده‌اند.

والتر بینوتو، که یک عکاس طبیعت است موفق شد تا در ۲۷ مارچ از این هاله درخشان در آسمان بالای شهر پوسانیو در شمال ایتالیا عکسی ثبت کند. اگرچه این حلقه قرمز تنها در بالای این شهر قرار نداشت، بلکه یک دایره بسیار بزرگ با قطری در حدود ۳۶۰ کیلومتر بود که در بالای ایتالیای مرکزی و بخشی از دریای آدریاتیک درخشید. فورس پرسپکتیو بودن این عکس (تکنیکی در عکاسی است که سعی دارد عناصری که در فاصله دوری نسبت به هم قرار دارند را در یک سطح و فاصله نشان بدهد که در واقع نوعی پرسپکتیو مصنوعی را القا می کند) باعث شد اینطور به نظر بیاید که حلقه در بالای شهر قرار دارد.

طبق گزارش Spaceweather این حلقه نور با عنوان "انتشار نور و اختلالات با فرکانس بسیار پایین، ناشی از منابع پالس الکترومغناطیسی" شناخته می شود که به اختصار به آن ELVE می‌گویند.

ELVEها نوع نادری از آشفتگی‌های استراتوسفری/مزوسفری هستند که در نتیجه الکتریسیته دار شدن طوفان‌های شدید همراه با رعد و برقSPRITE)) ایجاد می‌شوند. حلقه‌های قرمز زمانی ایجاد می‌شوند که پالس‌های الکترومغناطیسی EMPs)) منتشر شده توسط رعد و برق ، به یونوسفر زمین، یعنی بخش یونیزه ‌شده اتمسفر فوقانی که در فاصله بین ۸۰ تا ۶۴۴ کیلومتری سطح زمین قرار دارد، برخورد می‌کنند.

SsdJHkCXdPxD4EsScnhWkN-970-80.jpg

ماهیت ELVEها به گونه‌ای است که عمر کوتاهی دارند و به سرعت از بین می‌روند. آنها تنها توسط ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند دیده شده‌اند و در سال ۱۹۹۰ به لطف دوربین‌های روی شاتل‌های فضایی ناسا کشف شدند. به گزارش Spaceweather: «تصویر ثبت شده توسط بینوتو، احتمالا بهترین تصویری است که تا کنون از روی زمین، از این پدیده ثبت شده است.»

به اعتقاد بینوتو، ELVE توسط یک EMP از یک طوفان بزرگ همراه با رعد و برق در نزدیکی آنکونا، شهری در حدود ۲۸۰ کیلومتری جنوب شرقی پوسانیو تولید شده است. رعد و برق‌ها معمولا EMP ساطع نمی‌کنند، زیرا حامل جریان کافی برای این کار نیستند. اما طبق گزارش Spaceweather، احتمالا در طول این طوفان، یک صاعقه غیر معمول بسیار قدرتمند، که حداقل ۱۰ برابر قوی‌تر از صاعقه‌های دیگر بوده، موج شوک الکتریکی ایجاد کرده که به یونوسفر برخورد کرده است. زمانی که الکترون‌ها از داخل EMP به یونوسفر برخورد می‌کنند، ذرات باردار اتم‌های نیتروژن را تحریک کرده و باعث تولید نوری مایل به قرمز می‌شوند.

بینوتو به Spaceweather گفت: از سال ۲۰۱۹ که او شروع به عکاسی از ELVEها کرده، موفق شده بیش از صد ELVE را به همراه دیگر رویدادهای نورانی گذرا(TLEs) عکاسی کند، و این بزرگترین پدیده از این دست بوده که او توانسته تصویر آن را ثبت کند.

مشاهده حلقه نور قرمز عجیب در آسمان ایتالیا/ عکس

این اولین بار نیست که چنین تصویرهای شبح‌گونه‌ای از روی زمین گرفته می‌شوند. در فوریه ۲۰۲۱، یک نور شبح‌گونه قرمز در آسمان هاوایی و در کنار جت‌های آبی(رعد و برق‌هایی که به جای پایین آمدن به سمت بالا حرکت می‌کنند)مشاهده و از آنها عکس‌برداری شد. و در آوریل ۲۰۱۳، از این نورهای قرمز بر فراز رعد و برق‌های متعدد در نبراسکا عکس گرفته شد.

منبع: livescience

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین