کد خبر: 4173

شکار جدید تلسکوپ هابل/ کهکشانی متفاوت در صورت فلکی نهنگ/ عکس

عکس ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، یک کهکشان را نشان می‌دهد که به دلیل وجود انتشار رادیویی فراوان، بسیار پرانرژی است.

ان‌جی‌سی ۵۴۷ (NGC 547)، یک کهکشان بیضوی است که در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی نهنگ (Cetus) قرار دارد.

تلسکوپ فضایی هابل (HST) ناسا، عکسی را از این کهکشان گرفته است. ان‌جی‌سی ۵۴۷، درست زیر مرکز این عکس می‌درخشد و کهکشان همراه آن موسوم به ان‌جی‌سی ۵۴۵ (NGC 545) در سمت چپ بالا قرار دارد. این جفت در مجموع با نام آرپ ۳۰۸ (Arp 308) شناخته می‌شود.

ان‌جی‌سی ۵۴۷ یک کهکشان رادیویی درخشان است؛ یعنی مناطق غول‌پیکری از انتشار رادیویی را شامل می‌شود که فراتر از ساختار مرئی آن گسترش یافته‌اند. قدرت انتشار رادیویی، حاصل پرتاب‌هایی است که از هسته فعال کهکشانی در مرکز کهکشان قدرت می‌گیرند.

شکار جدید تلسکوپ هابل/ کهکشانی متفاوت در صورت فلکی نهنگ/ عکس

کهکشان NGC 547

 

کهکشان‌های دارای هسته‌ فعال کهکشانی، ناحیه‌ای بسیار روشن را در هسته خود دارند که در آن، یک سیاه‌چاله‌ کلان‌جرم قرار گرفته است. همان طور که غبار و گاز به درون سیاه‌چاله می‌افتند، نور در سراسر طیف الکترومغناطیسی ساطع می‌شود.

کهکشان‌های رادیویی، یکی از پرانرژی‌ترین پدیده‌های اخترفیزیکی هستند. مشاهده این کهکشان توسط هابل، بخشی از یک بررسی روی مجموعه داده‌ای است که با هدف کمک کردن به ادامه آزمایش‌ نظریه‌های علمی در مورد هسته‌های‌ فعال کهکشانی جمع‌آوری می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین