کد خبر: 4269

تجهیزات تا سرویس‌ها و سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به روایت شاهد عینی!

تستر سرعت اینترنت در آیداهو به مقایسه سرعت اینترنت استارلینک در شش ماه اخیر پرداخته و به نتایج جالب توجهی دست یافته است.

حدود یک سال پیش از یک شهر با اینترنتی پرسرعت به منطقه‌ای روستایی در آیداهو نقل مکان کردم و از آنجا که گزینه اینترنت‌های محلی مشکلم را حل نمی‌کردند، به سراغ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس رفتم.

بعد از چند ماه زندگی با استارلینک و آزمایش سرویس آن در یک دوره چند روزه، این اینترنت از من نمره قبولی گرفت و می‌توانم بگویم که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین پیشرفت‌های زندگی برای افرادی است که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

از آن زمان تا حالا هم تغییرات چشمگیری را در سرویس‌دهی استارلینک شاهد بوده‌ایم: برنامه‌های جدیدی معرفی شده‌اند؛ قیمت‌ها افزایش یافته‌اند و برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که عملکرد استارلینک با گذر زمان کاهش یافته ( به دلیل تغییر موقعیت مکانی و بسیاری از متغیرهای دیگر، همه کاربران استارلینک، از سرعت اینترنت مشابهی بهره‌مند نیستند). در نتیجه بعد از شش ماه از اولین بررسی این اینترنت، تصمیم گرفتیم تا دوباره سرویس اینترنت استارلیک را محک بزنیم و آن را بررسی کنیم تا ببینیم که آیا هنوز می ارزد یا خیر

استارلینک بهتر از همیشه

بعد از استفاده چند ماهه از سرویس‌های استارلینک، می توانم پاسخگوی بسیاری از سوالات مطرح شده دراین باره باشم.

آیا نصب و راه‌اندازی استارلینک ساده است؟

بله.

آیا برای شروع به تجهیزات استارلینک نیاز خواهیم داشت؟

تقریبا قطعا

آیا سرعت استارلینک برای گیمینگ و بازی به اندازه کافی خوب است؟

بله

آیا در هوای زمستان هم خوب کار می‌کند؟

بله

آیا می‌توانید خودتان شخصا کابل‌های آسیب‌دیده را تعمیر کنید؟

در تئوری، اگر سگتان با آسیب زدن به کابل‌ها مجبورتان می‌کند، بله

بیشترین نگرانی‌های موجود درباره در دسترس بودن تجهیزات، قیمت‌گذاری‌های سرویس استارلینک و نگرانی در مورد کیفیت کلی خدمات است که تک تک به آنها می‌پردازیم:

وضعیت تجهیزات استارلینک

یکی از بزرگترین شکایت‌هایی که در ابتدای استفاده از استارلینک وجود داشت، فرآیند تهیه تجهیزات آن بود. تجهیزات استارلینک شامل تهیه یک دیش، یک روتر، پایه و کابل‌های آن بود که هزینه‌ای ۵۹۹ دلاری را به همراه داشت. بعد از آن به تجهیزات اضافی برای نصب آن نیاز دارید. من دیش را موقتا در حیاط خانه قرار دادم ولی برای نصب آن روی پشت‌بام، به تجهیزات بیشتری نیاز بود.

طبیعتا می‌توان با همان بسته تجهیزات اولیه، سرویس استارلینک را راه‌اندازی کرد ولی اگر برای طولانی مدت و دائمی در این مکان ساکن هستید، به لوازم جانبی بیشتری نیاز خواهید داشت تا دیش را روی پشت‌بام یا بر روی میله‌ای وسط حیاط نصب کنید.

باید خانه‌تان را ارزیابی کرده و وضعیت نصب ایده‌آل را شناسایی کنید و ببینید که به چه وسایل جانبی دیگری نیاز خواهید داشت.

تجهیزات اولیه نصب استارلینک در کیت‌های استانداردی ارائه می‌شوند که قیمت‌شان هنوز هم ۵۹۹ دلار است.

 

قیمت سرویس‌ها: دائما در حال افزایش

اگر به‌عنوان یک کاربر، تنها یک گله‌گذاری از استارلینک داشته باشم، در مورد افزایش قیمت سرویس‌هاست. یک سال پیش که قرارداد بستم، ماهانه ۱۰۰ دلار می‌پرداختم. الان و بعد از ۱۲ ماه و دوبار افزایش قیمت، ماهانه ۱۲۰ دلار برای سرویسی دقیقا با همان خدمات پرداخت می‌کنم.

منطقی این است که قیمت‌ها برای سرویس‌های طولانی ثابت باشد و دو بار افزایش قیمت در طول یک سال، کمی زیاد است. البته که هنوز هم پولی که می‌پردازیم، ارزشش را دارد. تقریبا چیزی برابر با مبلغی که هر ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای دیگر از شما دریافت می‌کند و البته خدماتی به مراتب کندتر از استارلینک ارائه می‌دهند.

عملکرد شبکه: وضعیت گسترش

استارلینک سال گذشته به طرز دیوانه‌واری به تعداد کاربرانش اضافه کرد ولی عملکرد سرویس اینترنت از نظر من همواره رضایت‌بخش بوده و هست. شاید همه کاربران مثل من فکر نکنند و برخی از کاربران در شمال آمریکا معتقدند که سرویس‌دهی اینترنت برایشان ضعیف‌تر شده. عده‌ای دیگر هم از افزایش سرعت اینترنت استارلینک خبر می‌دهند. در اینجا ما با دقت بیشتری و با آزمایش این موضوع را بررسی کردیم:

جدا از بحث کیفیت سرویس‌ها، اسپیس‌ایکس، پول، زمان و تلاش زیادی را صرف بهبود تجربه استارلینک کرده. برنامه‌های جدیدی اضافه شده و بهترین تلاش آنها در این مسیر، ارائه گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر برای سرویس‌هایی با خدماتی ضعیف‌تر و همچنین ارائه اینترنت برای قایق‌ها، هواپیماها و قطارهاست.

از جمله اقدامات مهم پیش‌رو، ارائه سرویس در مناطقی است که تا پیش از این، از اینترنت استارلینک بی‌بهره بوده‌اند و در کنار آن ارسال ماهواره‌های بیشتر به مدار پائین زمین.

بهترین خبر درباره پیشرفت‌های اخیر استارلینک چیست؟ حذف سقف داده‌ها که پیش از این هم پیش‌بینی شده بود. در نتیجه کاربرانی که مصرف داده‌های بالایی داشتند، حالا نفس راحتی می‌کشند.

افزایش سرعت ماهواره و بهبود سرعت کاربران

طبیعتا هرگونه تلاش برای بهبود سرعت خدمات و عملکرد، با مشکلاتی روبرو می‌شود. در مورد سرویس اینترنت استارلینک، این مشکلات تنها مبتنی بر مکان هستند. مثلا در منطقه کم‌جمیعتی که در آیداهو در آن زندگی می‌کنم، کاربران محلی کمتر از کالیفرنیا یا ویرجینیاست. باید این را در نظر داشت که هر ماهواره استارلینک پهنای باند محدودی برای تقسیم بین کاربران دارد و در نتیجه میزان رضایت‌مندی فردی که در جای کم جمعیت‌تری زندگی می‌کند، نسبت به کسی که در منطقه‌ای پرجمعیت زندگی می‌کند که سرویس با اشباع کاربر و کاهش سرعت روبروست، متفاوت خواهد بود.

تغییرات سرعت اتصال به اینترنت که در تست‌ها رویت شد، باید در تمامی کاربران بررسی شود، حتی اگر سرعت کلی شبیه یکدیگر نباشد. در هر صورت سرویس‌های استارلینک نسبت به قبل پرسرعت‌تر شده‌اند؛ هرچند که ممکن است میزان افزایش سرعت، برای هرکاربر متفاوت بوده باشد.

 

طبیعتا شبکه استارلینک در حال بهبود است و اسپیس‌ایکس مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار داده. این بهبودها نه تنها با ارائه سرعت بیشتر همراه بوده، بلکه حالا کاربران جدید بیشتری می‌توانند به این سرویس بپیوندند.

باید این را در نظر داشت که استارلینک واقعا برای مناطق پرجمعیت طراحی نشده و هدف اصلی آن برای مناطق روستایی بدون دسترسی به اینترنت‌های پرسرعت است. اگر در منطقه‌تان کابل یا فیبر وجود دارد، ارائه دهندگان اینترنت، معمولا خدمات بهتری را با قیمت کمتری ارائه می‌دهند و سرویس استارلینک مختص ارائه اینترنت در جاهایی است که گزینه‌های دیگر کمیاب یا ناموجود هستند.

بهبود عملکرد استارلینک در سال ۲۰۲۳

از اولین روزی که سرویس استارلینک را دریافت کردیم ، میزان مصرف ما مثل قبل است. برای کار همیشه آنلاین هستم و تماس‌های ویدیویی و دانلودهای زیادی دارم، فرزندانم کارتون تماشا می‌کنند و من و همسرم آنلاین موسیقی و پادکست گوش می‌کنیم و از سال گذشته که به استارلینک وصل شدیم،اوضاع خوب پیش می‌رود.

در شش ماهی که استارلینک را تست می‌کردیم، با همان کامپیوتری که روز اول استفاده کردیم، کار تست را انجام داده و نرم‌افزار تست را روی آن نصب کردیم. در طول دوران تست، این بستر آزمایشی دقیقا یک اسکریپت آزمایش را اجرا می‌کرد که به طور دوره‌ای Ookla Speedtest.com را برای ثبت سرعت دانلود و آپلود بررسی کرده و هر دقیقه پینگ‌ها را برای اندازه‌گیری تاخیر به سرورهای خاص ارسال می‌کند. ما با اجرای تست سرعت ۲۴ ساعته در طول دو هفته، هزاران داده جمع‌آوری کردیم.

در ابتدای تست در سال ۲۰۲۲، به دلیل قطعی جهانی اینترنت، کمی تست با اختلال مواجه شد ولی این بار قطعی وجود نداشت و ما ۱۴ روز پیاپی اینترنت را آزمایش کردیم.

در طول دو هفته تست، طیف گسترده‌ای از سرعت‌های دانلود و آپلود که توسط اتصال استارلینک ارائه می‌شد را شاهد بودیم. از سرعت بالای ۲۶۱ Mbps تا سرعتی پائین‌تر از ۵ Mbps... سرعت همیشه به طرز حیرت‌آوری بالا نیست ولی در اکثر مواقع مطابق آنچه استارلینک وعده داده، هست.

در بسیاری مواقع سرعت دانلود عالی و به طور میانگین بیشتر از ۱۰۰۰ Mbps است و تقریبا در هر۱۴ روز تست همین گونه بود.

در بحث بعدی، نمودارها از ثبات عملکرد سرعت دانلود و آپلود و تاخیر ارائه شده توسط سرویس اینترنت استارلینک خبر می‌داد.

جمع‌بندی:

با افزایش تعداد کاربران، استارلینک به خوبی توانسته سرویس‌دهی به مناطق مختلف را مدیریت کرده و لیست‌های انتظار را کوتاه‌تر کند. آنها در عین حال کیفیت سرویس‌شان را در جهان بهبود بخشیدند. تنها انتقاد موجود، افزایش بیست دلاری قیمت سرویس نسبت به زمانی است که ثبت‌نام کرده بودم ولی محال ممکن است که بی‌خیال استارلینک شوم.

درک این موضوع که استارلینک در مقایسه با هر گزینه اینترنت محلی دیگری چقدر بهتر است، تا زمانی که خودتان هر دو اینترنت را در کنار هم مقایسه نکنید، مقدور نیست. اگرچه DLS و سایر ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای هنوز محبوب هستند ولی شبکه استارلینک بهترین انتخاب برای افرادی است که به اینترنت پهنای باند ثابت مثل کابل یا فیبر دسترسی ندارند. همان طور که اعداد تست ما نشان می‌دهند، سرویس استارلینگ دائما در حال بهبود است و ترکیب سرعت بالاتر دانلود و آپلود، با دسترسی رو به رشد به تجهیزات، کافی است تا بتوان گفت که استارلینک یک برنده واقعی است.

منبع: uk.pcmag

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین