خانواده چهار نفره و 7 میلیون هزینه سیر کردن شکم در ماه| کاهش 90 درصدی تقاضای محصولات پروتئینی و خرید دانه‌ای میوه
کد خبر: 3316
فشار قیمت‌ها بر سفره خانواده‌های ایرانی

خانواده چهار نفره و ۷ میلیون هزینه سیر کردن شکم در ماه| کاهش ۹۰ درصدی تقاضای محصولات پروتئینی و خرید دانه‌ای میوه

تهیه مواد خوراکی این روزها حتی برای کسانی که کار هم دارند به یک دغدغه تبدیل شده و با یک محاسبه سرانگشتی و با وجود دستمزدهای اندکی که کارمندان و کارگران می‌گیرند، می‌توان دریافت که خورد و خوراک یک روز چقدر از درآمدشان را به خود اختصاص می‌دهد

بیان فردا | رفاه| براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان‌ ماه 1401 برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 41/7 درصد برای دهک دهم تا 50/2درصد برای دهک اول حکایت دارد. براساس این گزارش در آبان ماه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی و پیاز) بود و هر چند نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه با کاهش 3واحد درصدی همراه شد و به عدد 67/7 درصد رسید اما با وجود این افت اندک در این بخش کاهش قیمت‌ها در حوزه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور اصلا محسوس نیست و با وجود گرانی‌هایی که در سطح جامعه به وجود آمده قدرت خرید مردم کمتر از گذشته شده است. براساس گزارشی که اخیرا اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده ارقام تراکنش‌ها نسبت به گذشته نه تنها رشدی نداشته بلکه با افت هم همراه شده است و رقم واقعی تراکنش‌ها در ابتدای پاییز امسال نسبت به سال 1395 تا 20درصد کاهش یافته که به معنای کاهش قدرت خرید مردم است. براساس این آمار، روند نزولی کل تراکنش‌های خرید 

(موبایل- اینترنتی- پایانه فروشگاهی) از مرداد سال 1399 آغاز شده است. همچنین افت کل تراکنش‌ها به نسبت سال 95 از رقم منفی 6.25درصد در شهریور ماه به 5.20 درصد در مهر ماه 1401 رسیده است که تنها بهبود اندکی را نشان می‌دهد. 

اما نکته‌ای که با وجود گرانی‌های سرسام‌آور در سال‌های اخیر در بخش خوراکی‌ها وجود دارد این است که این روزها خرج مردم از دخل‌شان بیشتر شده است و هر طور هم صرفه‌جویی و قناعت کنند حتی اگر مستاجر هم نباشند باز هم مثل سابق قادر به سیر کردن شکم خود و خانواده‌شان نیستند. تنها روزهای شاد زندگی‌شان در ماه چند روز اول ماه و زمان گرفتن حقوق‌شان است و پس از آن از اواسط ماه شادی‌شان کمرنگ شده و در روزهای آخر ماه کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیرند.

 تهیه مواد خوراکی این روزها حتی برای کسانی که کار هم دارند به یک دغدغه تبدیل شده و با یک محاسبه سرانگشتی و با وجود دستمزدهای اندکی که کارمندان و کارگران می‌گیرند، می‌توان دریافت که خورد و خوراک یک روز چقدر از درآمدشان را به خود اختصاص می‌دهد. در این گزارش می‌خواهیم ببینیم یک خانواده چهار نفره در یک روز چه ‌میزان باید برای سفره خود هزینه کند.

یک صبحانه معمولی چند؟

 

اگر هر کدام از اعضای خانواده برای وعده صبحانه تنها یک تخم‌مرغ 3500 تومانی بخورد جمع آن 14 هزار تومان خواهد شد و در صورتی که 2 نان سنگک 7 هزار و 500 تومانی برای صبحانه خریده شود جمعا 15 هزار تومان خواهد شد و با یک لیوان چای شیرین (در صورتی که 50 گرم چای احمد 200 هزار تومانی برای 4 نفر آماده شود) 8 هزار تومان می‌شود و با 4 قاشق شکر (در صورتی که 100 گرم شکر 23 هزار تومانی برای 4 نفر در‌نظر گرفته شود) 2 هزار و 300 تومان خواهد شد و اگر یک لقمه نان و پنیر هم بخواهند بخورند و (200 گرم پنیر 40 هزار تومانی برای 4 نفر در‌نظر گرفته شود) 8 هزار تومان خواهد شد که جمعا برای یک صبحانه معمولی باید 47 هزار و 300 تومان هزینه شود که این رقم در ماه تنها برای صبحانه یک میلیون و 419 هزار تومان خواهد شد.

یک وعده ناهار چند؟

 

این روزها قیمت برنج سر به فلک کشیده است. در صورتی که یک خانواده 4 نفره بخواهند برای ناهار زرشک‌پلو با مرغ بخورند باید برای یک کیلو برنج ایرانی که (میانگین قیمت آن در هر کیلوگرم به بیش از 100 هزار تومان رسیده) 130 هزار تومان و برای 4 تکه ران مرغ 162 هزار تومان و برای 100 گرم (روغن 90 هزار تومانی) 9 هزار تومان و برای یک پیاله ماست حدود 200 گرم (40 هزار تومانی) 8 هزار تومان هزینه کنند که جمعا برای این ناهار هم باید 309 هزار تومان هزینه کنند و اگر این خانواده بخواهند برای وعده ناهارشان در ماه از برنج استفاده کنند تنها برای خرید برنج باید حدود 4 میلیون تومان در ماه هزینه کنند.

یک شام معمولی چند؟

همچنین این خانواده اگر برای شام بخواهند یک غذای بدون برنج مصرف کنند تا در مصرف برنج خود صرفه‌جویی کنند و به عنوان مثال کتلت را برای شام‌شان انتخاب کنند باید 200 گرم گوشت چرخ شده 190 هزار تومانی که حدود 38 هزار تومان می‌شود و 2 عدد تخم‌مرغ 3500 تومانی که 7 هزار تومان می‌شود و 4 عدد سیب‌زمینی که این روزها تقریبا هر کیلو 15 هزار تومان است (و اگر نیم کیلو برای این 4 نفر استفاده شود) حدود 7 هزار و 500 تومان خواهد شد و با چند قاشق روغن مایع 90 هزار تومانی که اگر برای پخت این غذا 200 گرم درنظر بگیریم و یک عدد پیاز 100 گرمی که حدودا با قیمت 25 هزار تومان در هر کیلو 2500 تومان می‌شود در مجموع برای این شام ساده بدون گوجه‌فرنگی و خیارشور با 4 عدد نان باگت که 28 هزار تومان می‌شود 83 هزار تومان هزینه کنند که اگر این خانواده بخواهند شبیه همین غذای معمولی را در ماه مصرف کنند حدودا 2 میلیون و 500 هزار تومان در ماه تنها باید برای یک وعده غذای‌شان هزینه کنند.

این گزارش تنها برای خرید مواد غذایی ضروری تهیه سه وعده غذای ساده و معمولی یک خانواده 4 نفره بود و اگر بخواهیم هزینه‌های دیگر نظیر خرید میوه، سبزی و ادویه‌جات و اجاره‌بهای مسکن و هزینه‌های مربوط به انرژی و خرید پوشاک و حمل و نقل و هزینه‌های مربوط به مدرسه فرزندان را هم به آن اضافه کنیم مسلما این ارقام بسیار بیشتر از دستمزد کارگر یا کارمندی است که این روزها حدود 6 یا 7 میلیون تومان درآمد دارد و ناچار است برای اینکه بتواند ملزومات زندگی خانواده‌اش را تهیه کند همزمان چند جا کار کند این درحالی است که مردم دیگر توان این حجم از گرانی‌ها را ندارند و متاسفانه این روزها در برخی گزارش‌ها شاهد آگهی تعویض لوازم شخصی با غذا در برخی سایت‌های نیازمندی هستیم.

دو سال پیش چطور بود؟

 

در شهریور ماه 99، ارزان‌ترین غذاها برای یک خانواده 4 نفره و براساس آمار جمع شده از خرده‌فروشی‌های مواد غذایی تخم‌مرغ، املت، کوکو سیب‌زمینی و کوکو سبزی محسوب می‌شد که بدون احتساب قیمت روغن مصرفی به ترتیب حدود 5 هزار تومان، 5600 تومان، 7 هزار تومان و 13 هزار تومان برای هر خانواده هزینه داشت.

 با استناد به آمارهای خرده‌فروشی، هر شانه تخم‌مرغ 30 عددی حدود 26 هزار تومان، هر کیلو سبزی کوکو 15 هزار تومان و هر کیلو زرشک پفکی صادراتی 60 هزار تومان قیمت‌گذاری شده؛ هر کیلو گوجه و سیب‌زمینی نیز 3800 و 5200 تومان در میادین میوه و تر‌بار به فروش می‌رسید. 

با وجود اینکه تا سال‌ها پیش نان، پنیر و خیار به عنوان وعده‌ای ارزان برای خانواده‌ها درنظر گرفته می‌شد اما با قیمت‌های همان دو سال پیش هم این وعده نیز گران‌تر شده بود. قیمت هر کیلو پنیر از 18 هزار تومان تا 54 هزار تومان در نوسان بود و هر کیلو خیار نیز از 3 تا 6 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، بنابراین هر وعده نان و پنیر و خیار برای یک خانواده 4 نفره بدون احتساب قیمت نان حدود 13 هزار تومان هزینه داشت.

 وضعیت برای غذاهای اصلی که گوشت و مرغ در آنها به کار رفته، متفاوت‌تر بود. به عنوان مثال قیمت پخت هر وعده قورمه‌سبزی در خانه و با توجه به مقدار مواد به کار رفته از 25 تا 100 هزار تومان و برای غذاهای گران‌تری مانند آبگوشت نیز 70 هزار تا 120هزار تومان برآورد قیمتی شده بود. هزینه پخت هر وعده غذایی در خانه با توجه به مواد لازم از حدود 6 هزار تومان تا 70 هزار تومان متغیر بود.

بنابراین هزینه یک ماه وعده غذایی برای خانواده 4 نفره از 600 هزار تومان تا 2 و نیم میلیون تومان نوسان داشت. با توجه به اینکه حداقل حقوق برای سال 99 بالغ بر 2 میلیون و 800 هزار تومان مصوب شد برای یک خانواده تنها 300 هزار تومان برای سایر هزینه‌ها مانند اجاره‌خانه، درمان، آموزش و تفریح باقی می‌ماند.

کاهش 90 درصدی تقاضای محصولات پروتئینی

 

افزایش قیمت کالاها -تعدادی از کالاهای اساسی تا 80درصد و کالایی مثل روغن بیش از 320درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند- و کاهش درآمد خانوار و تقلیل یافتن قدرت خریدشان، سبب حذف بعضی اقلام از سبد خرید کم‌درآمدها شده است. سایت تجارت‌نیوز در این باره نوشته است: اطلاعات موجود نشان می‌دهد در حال حاضر تقاضا برای کالاهایی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی به میزان 90درصد کاهش داشته است. تقاضا برای اقلامی مانند برنج، روغن، قند و چای نیز با افت 50درصدی مواجه شده است. این یعنی سفره مردم برخلاف وعده‌های دولتمردان کوچک‌تر شده و سبد کالای خرید آنها هم آب رفته است! درنتیجه مردم سراغ کالاهایی رفته‌اند که طعمی مشابه خوراکی‌های حذف ‌شده داشته باشند، اما بهایی کمتر.

برای مثال مجتبی غمخواری، رییس هیات امنای بازار بنکداران به اقتصادنیوز گفته که از آنجایی‌ که گوشت بوقلمون با قیمتی در حدود 50 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و در عین حال گوشت گوسفندی قیمتی در حدود 160 هزار تومان دارد، مردم سراغ بوقلمون رفته‌اند یا قیمت ماهی نیز به‌طور سرسام‌آوری بالا رفته است؛ رشد 300 درصدی نسبت به سال قبل. گزارش‌هایی نیز منتشر شده که نشان از این دارد که مردم به جای برنج و ماهی، ماکارونی مصرف می‌کنند. قیمت برنج ایرانی نیز به حدود کیلویی 200 هزار تومان رسیده است. در حال حاضر، گزارش‌های منتشر شده از سطح بازار نشان می‌دهد که مردمی که نگران کمبود ماکارونی بودند، اقدام به خرید و انبار کردن آن کرده‌اند. هم‌اکنون قیمت ماکارونی 700 گرمی از هشت هزار و 600 تومان به 24 هزار تومان رسیده که البته 9درصد مالیات بر ارزش افزوده را باید به آن اضافه کرد.

وب‌سایت اقتصاد 24 نیز نوشته است: با چرخی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر می‌بینید، بعضی از محصولات پرتقاضای این فصل ازجمله سیب و انار قیمت‌های بالای ۵۰ هزار تومان دارند. دیگر میوه‌ها از‌جمله پرتقال هم ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. به گفته فروشندگان میوه، میانگین قیمت در بازار میوه‌های پاییزی حداقل ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نسبت به میوه‌های تابستان پایین‌تر است، اما همچنان میوه برای خیلی از مصرف‌کنندگان گران است. کاهش سهم میوه در سبد خانوار‌ها در این فصل حتی به ارزان‌ترین میوه هم رسیده است. امسال خوردن میوه‌های پاییزی برای همه خانوار‌ها شدنی نبوده و اکثر مردم از مصرف آن بی‌نصیب بودند.خرید دانه‌ای میوه برای چندمین فصل است که تکرار می‌شود. خرید دانه‌ای میوه پس از یک دوره کوتاه در بین دهک‌های ضعیف به دهک‌های متوسط جامعه نیز سرایت کرده و این سبک خرید تنها به دلیل گرانی میوه است.

خرید دانه‌ای میوه

 

اما رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نظر دیگری دارد. این فعال بازار میوه معتقد است: شاید حجم خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده باشد، اما تعداد دفعات خرید طی هفته بیشتر شده و مردم ترجیح می‌دهند میوه و سبزیجات را تازه خریداری و مصرف کنند.

اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: قیمت میوه نسبت به سایر محصولات و کالا‌ها افزایش نداشته است. درحالی که تورم در بازار سایر کالا‌های اساسی به اندازه‌ای بالا رفته که خرید برای عده‌ای از خانوار‌ها غیرممکن شده است.وی تصریح کرد: هنوز مردم برای خرید میوه و سبزی و صیفی‌جات مشتاق هستند و به اندازه نیاز خرید خود را انجام می‌دهند.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین