بازگشت یک میلیون معترض فرانسوی به خیابان
کد خبر: 3434

بازگشت یک میلیون معترض فرانسوی به خیابان

معترضان فرانسوی در شهرهای مختلف سراسر این کشور امروز برای چهارمین بار علیه طرح دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی تظاهرات کردند. تجمع اعتراضی بعدی برای روز پنجشنبه شانزدهم فوریه برنامه‌ریزی شده است.

بیان فردا | رفاه | به گفته وزارت کشور فرانسه، بیش از ۹۶۰ هزار نفر در شهرهای پاریس، نیس، مارسی، تولوز، نانت و دیگر شهرها راهپیمایی کردند. معترضان امیدوار هستند که با این اعتراضات، دولت آقای ماکرون را مجاب کنند تا از برنامه اصلاح حداقل سن بازنشستگی عقب‌نشینی کند.

بنا بر آمار مقامات محلی، تعداد معترضان درشهر پاریس پایتخت فرانسه، حدود ۹۳ هزار نفر برآورد شده که بیشترین تعداد شرکت کننده از زمان آغاز اعتراضات در ماه گذشته میلادی محسوب می‌شود.

تفاوت تظاهرات امروز به سه مورد قبلی

با توجه به اینکه تظاهرات امروز در روز تعطیل شنبه ۱۱ فوریه ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بود، بسیاری از جوانان شاغل و دانشجو هم توانستند در آن شرکت داشته باشند؛ چرا که هر سه تجمع اعتراضی پیشین در روزهای اداری و کاری در وسط هفته صورت گرفته بود.

تظاهرات امروز تفاوت‌های دیگری هم داشت و این بار، کارگران شبکه حمل‌و نقل ریلی با آن همراه نشده بودند و در عوض اعتصاب غیرمنتظره‌ی ترافیک هوایی فرانسه را با خود همسو کرد؛ به طوریکه که در دومین فرودگاه بزرگ پاریس به نام «اُرلی»، نیمی از پروازهای ورودی و خروجی بعدازظهر شنبه لغو شدند.

نمایندگان مجلس فرانسه اوایل هفته گذشته روند بررسی لایحه دریافت مستمری کامل دولتی به شرط افزایش حداقل سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال را آغاز کردند. لایحه‌ای که در صورت تصویب به اصلی‌ترین قانون شاخص در دوره دوم ریاست جمهوری آقای ماکرون تبدیل خواهد شد.

ناآرام شدن جو تظاهرات در برخی از مناطق

یک معترض هجده ساله به نام الیسا حداد درباره انگیزه حضور خود در این اعتراضات گفت: «اغلب می‌شنویم که به ما می‌گویند شما که هنوز خیلی جوان هستید که این قبیل مسائل برایتان مهم باشد؛ اما با افزایش هزینه‌ها و قیمت برق باید گفت که این اصلاحات [بازنشستگی] بر خانواده‌های ما تأثیر خواهد گذاشت. این اولین بار است که من در تظاهرات شرکت می‌کنم چرا که باید به دانشگاه می‌رفتم. اما مهم است که صدای والدین و دانش‌آموزان (فرانسه) شنیده شود.»

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نوجوان در این تظاهرات پلاکاردی در دست داشت که بر روی آن نوشته شده بود « نمی‌خواهم والدینم در محل کار بمیرند.»

تظاهرات روز شنبه موجی از ناآرامی را به همراه داشت. یک خودرو و چندین سطل زباله در یکی از بلوارهای مرکزی پاریس به آتش کشیده شد، و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد. 

پلیس پاریس گفت که افسران هشت نفر را به دلیل تخلفات مختلف از داشتن سلاح گرم و خرابکاری دستگیر کردند.

اصرار دولت بر تحقق وعده انتخاباتی

این اعتراضات آزمونی مهمی هم برای آقای ماکرون و هم برای گروه‌های مخالف وی است. دولت فرانسه مصمم است به وعده انتخاباتی ماکرون برای اصلاح نظام بازنشستگی عمل کند. رئیس جمهوری فرانسه، این اصلاحات را برای تضمین بقای بلندمدت سیستم بازنشستگی کشور «ضروری» می‌داند و معتقد است که کارگران کشورهای همسایه دیرتر بازنشسته می‌شوند.

علیرغم اینکه نظرسنجی‌ها از مخالفت فزاینده مردم با این اصلاحات و کاهش همزمان محبوبیت آقای ماکرون حکایت دارد، اما دولت فرانسه کماکان اصرار دارد تا به وعده‌های انتخاباتی در زمان به روی کار آمدن ماکرون در سال ۲۰۱۷ و انتخاب مجدد وی در دور دوم در ماه آوریل ۲۰۲۲ عمل ‌کند.

دولت آقای ماکرون اکنون با یک جدال سیاسی سخت در پارلمان فرانسه مواجه است که ممکن است هفته‌ها یا ماه ها طول بیانجامد. اتحادیه‌های کارگری و نمایندگان احزاب چپ در مجلس فرانسه در تلاش هستند تا از تصویب این لایحه جلوگیری به عمل آورند.

اتحادیه‌های فرانسوی روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی، دولت این کشور را «ناشنوا» خواندند و از مقامات فرانسوی خواستند این لایحه را کنار بگذارند. این اتحادیه‌ها تهدید کردند که اگر خواسته‌هایشان برآورده نشود، از هفتم مارس باعث «تعطیلی» سراسری خواهند شد.

در تظاهرات چهار روز پیش (سومین سه‌شنبه سیاه فرانسه) حدود ۷۵۰ هزار نفر در بسیاری از شهرهای فرانسه راهپیمایی کردند؛ که به میزان قابل توجهی کمتر از دو تظاهرات اول در ماه ژانویه بود که در آن بیش از یک میلیون نفر به خیابان‌ها ریختند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین