کد خبر: 3829

سیگنال توافق ایران و عربستان بر بازار ارز

کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد دارند با توجه به دومینوی اخبار مثبت، روند کاهشی دلار در هفته جاری تداوم یابد.

اعلام خبر توافق ایران و عربستان پی از ۷ سال، قیمت دلار را در معاملات فردایی به شدت پایین آورد، به طوری که صحبت از ریزش قیمت دلار به پایین کانال ۴۸ هزار تومان می‌شود.

این در شرایطی است که در کنار انتشار خبر مثبت توافق ایران و عربستان، عدم صدور قطعنامه جدید علیه ایران در آخرین نشست شورای حکام، در کاهش نرخ ارز اثر مثبتی داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دیروز و در روز تعطیل، دلار در بازار غیررسمی تا ساعت ۱۶ به نرخ ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان در کانال‌ها و صفحات مجازی نرخ‌گذاری شد اما پس از چند ساعت تا ۴۷ هزار و ۷۰۰ تومان نیز کاهش قیمت یافت.

به این ترتیب، اسکناس آمریکایی که طی هفته‌های اخیر به واسطه برخی ریسک‌های سیستماتیک و تقویت انتظارات تورمی هر روز رکورد قیمتی جدیدی ثبت می‌کرد، حالا در معاملات فردایی در کمترین سطح از پایان بهمن‌ماه در حال معامله است.

به باور تحلیلگران سیاسی روابط ایران و عربستان به دلیل اهمیت این دو کشور در منطقه و تاثیری که بر روی سایر بازیگران منطقه ای دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین رابطه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می دهد.

به اعتقاد او، سیاست همسایگی به‌عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.

البته این نکته حایز اهمیت است که بازار ارز، مسیر ریزشی از هفته گذشته و در نتیجه سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آغاز کرده بود، به طوری قیمت دلار از سطح ۶۰ هزار تومانی به سطح ۴۹ هزار تومان سقوط کرد.

پیش‌بینی ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار

در حال حاضر برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با توجه به دومینوی اخبار مثبت، روند کاهشی دلار در هفته جاری تداوم یابد.

در همین رابطه، عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: توافق با آژانس و عربستان دو اقدام مثبت بودند. تفاهمات بین المللی و تنش زدایی به تدریج آثار خود را بر کاهش انتظارات تورمی نشان می‌دهد. حتی در یک روز تعطیل!

به اعتقاد او، ادامه تعامل از خانه تا جهان رمز گشایش امور و پیش نیاز پیشرفت و توسعه کشور است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نیز عنوان کزد در روزهای آینده قیمت ارز در بازار غیررسمی بیشتر کاهش خواهد یافت.

مجیدرضا حریری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: رفقا، هرچه دلار ذخیره کردید بریزید (در) بازار، یکی از (نتایج) توافق پکن، سرازیر شدن درهم از طرف امارات متحده عربی(خواهد بود) که از یک شنبه کلید می‌خورد.

شنیده‌ها از فعالان اقتصادی حاکی از آن است که گشایش در روابط بین بانکی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود.

جزییات آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از پول بلوکه ایران نزد عراق

در این میان، خبرها حاکی از آن است که آمریکا اجازه پرداخت ۵۰۰میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی را داده است.

کارشناسان اعتقاد دارند از راه‌هایی که می‌توان با سرعت بیشتری پول‌های خود را در عراق آزاد کنیم، سرمایه‌گذاری در خود این کشور است که منجر به بهره‌وری نیز می‌شود یا اینکه با تجار عراقی برای واردات کالا باید هماهنگی شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، ایران بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار منابع مسدود شده ارزی در عراق دارد که تا هفته گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون دلار آن در مراحل مختلف طی دو ماه گذشته آزاد شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین