بحران‌های جهانی، آسیب‌پذیری بیشتر کم‌درآمد‌ها در قدرت خرید
کد خبر: 3444
گزارش دستمزد جهانی در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲

بحران‌های جهانی، آسیب‌پذیری بیشتر کم‌درآمد‌ها در قدرت خرید

دستمزدها و قدرت خرید خانوارها در طول سه سال گذشته به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل دنیاگیری کووید ۱۹ و پس از آن با شروع روند بهبود اقتصاد جهانی پس از بحران کرونا و افزایش تورم جهانی، دستمزدها و قدرت خرید جهانی کاهش یافت. شواهد موجود در سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد که افزایش تورم باعث شده است رشد دستمزدهای واقعی در بسیاری از کشورها منفی شود و در نتیجه قدرت خرید طبقه متوسط کاهش یابد و به‌ویژه به گروه‌های کم‌درآمد ضربه نسبتاً سنگینی وارد شده است.

بیان فردا | مدرسه بیان|ترجمه و تدوین: دکتر زهره رضاپور

مقدمه

سازمان بین‌المللی کار (ILO) از سال ۲۰۰۸ اقدام به ارائه گزارش دستمزد جهانی کرده است. در این گزارش، به بررسی دستمزدها و وضعیت معیشت نیروی کار در جهان پرداخته می‌شود.

اخیراً گزارش جدیدی از دستمزد جهانی برای سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ منتشر شده است. در طول سال گذشته شاید تغییرات وضعیت دستمزد و اشتغال در جهان چندان برای مردم ایران به چشم نیامد و این تغییرات به‌دلیل نوسانات شدید داخلی بسیار کوچک ارزیابی شوند، اما گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد در طول سه سال گذشته اتفاقی جدید و تازه در روند دستمزد‌ها در جهان رخ داده است که باید سریعاً مورد توجه و واکنش سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

به‌طور‌خلاصه این گزارش نشان می‌دهد که دستمزدها و قدرت خرید خانوارها در طول سه سال گذشته به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل دنیاگیری کووید ۱۹ و پس از آن با شروع روند بهبود اقتصاد جهانی پس از بحران کرونا و افزایش تورم جهانی، دستمزدها و قدرت خرید جهانی کاهش یافت. شواهد موجود در سال ۲۰۲۲ نیز نشان می‌دهد که افزایش تورم باعث شده است رشد دستمزدهای واقعی در بسیاری از کشورها منفی شود و در نتیجه قدرت خرید طبقه متوسط کاهش یابد و به‌ویژه به گروه‌های کم‌درآمد ضربه نسبتاً سنگینی وارد شده است.

علاوه‌بر‌این، در طول بحران کووید ۱۹ اشتغال کارگران به میزان زیاد کاهش یافت و در بسیاری از کشورها این کاهش بیشتر متوجه گروه‌های کم‌درآمد بوده است. پیش‌بینی می‌شود در غیاب واکنش‌های سیاسی بسنده و مؤثر، در آینده نزدیک شاهد کاهش شدید درآمد واقعی کارگران و خانواده‌های آنها و افزایش نابرابری خواهیم بود که این امر تهدیدی برای بهبود اقتصادی است و احتمالاً به ناآرامی‌های اجتماعی بیشتر دامن می‌زند.

در ادامه به توضیح موارد گفته‌شده پرداخته می‌شود. نکته مهم این است که روند جهانی هرچند کاهش دستمزد‌های واقعی را به‌دنبال داشته است، اما میزان این کاهش به‌هیچ‌وجه با کاهش دستمزد‌های واقعی و قدرت خرید در ایران همخوانی ندارد و نمی‌توان روند غیر‌طبیعی اقتصاد ایران را به بحران جهانی گره زد و آن را توجیه کرد، با‌این‌حال مرور وضعیت بازار کار و دستمزد‌ها در جهان خالی از لطف نیست.

در این گزارش پس از بررسی کلی اقتصاد جهانی و بازار کار، روند دستمزدها در جهان و گروه‌های مختلف کشورها مورد تحلیل قرار می‌گیرد و تورم، کرونا، اشتغال غیر‌رسمی و نابرابری به‌عنوان عوامل تأثیرگذار بر دستمزد و قدرت خرید مردم جهان واشکافی می‌شود و در نهایت نیز پیشنهاداتی برای کشورهای مختلف ارائه شده است.

برای دریافت فایل پی دی اف متن کامل گزارش برگرفته از سایت پویش توسعه کلیک کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین