مجتبی پوربخش و سرنوشتی بدتر از عادل فردوسی‌پور
کد خبر: 2873
سیاست حذف در صداوسیما ادامه دارد

مجتبی پوربخش و سرنوشتی بدتر از عادل فردوسی‌پور

مجریان بسیاری در طول چندسال اخیر توسط صداوسیما ممنوع از تصویر شده‌اند؛ بدون توضیحی مشخص از سوی این ارگان تغییر یک مجری یا متوقف شدن پخش یک برنامه در صداوسیما مربوط به دیروز و امروز نیست.

بیان فردا | مجریان بسیاری در طول چندسال اخیر توسط صداوسیما ممنوع از تصویر شده‌اند؛ بدون توضیحی مشخص از سوی این ارگان تغییر یک مجری یا متوقف شدن پخش یک برنامه در صداوسیما مربوط به دیروز و امروز نیست. برنامه 90 که بی‌اغراق پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون لقب گرفته بود، در عرض کمتر از یک ماه به مرور حذف شد و بیش از سه سال از توقف این برنامه می‌گذرد و ظاهرا دیگر قرار نیست عادل با 90 در کنار هم قرار بگیرند. تکرار این روند با سایر مجریان سازمان نیز ثابت می‌کند که «سیاست حذف» به راحتی اجرایی می‌شود و تفاوتی ندارد که آن فرد از افراد مطیع سازمان باشد یا سرکش؛ برنامه پربیننده باشد یا کم‌مخاطب. اگر بخشی از رفتار تهیه‌کنندگان یا افراد بالادستی در سازمان رعایت نشود، جایگزین مجری یا مهمان یا حتی خود برنامه آماده است. در این گزارش رویکرد چهارپنج‌ساله سازمان را با برنامه‌هایی که پرمخاطب بوده‌اند مورد بررسی قرار دادیم که چطور یک مجری باسابقه یا حتی یک برنامه مسیری را طی می‌کند که باعث متوقف شدن‌اش می‌شود. 

 

مجتبی پوربخش؛ سرنوشتی بدتر از فردوسی‌پور؟

«برنامه فوتبال یک» در یکی دو سال اخیر با اجرای مجتبی پوربخش در شبکه ورزش تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سازمان صداوسیما شده بود. در دو سه هفته اخیر اما متوقف شدن پخش برنامه و همزمانی آن با حمایت‌های مجتبی‌پور بخش مجری برنامه از علی کریمی شایعات زیادی را به دنبال داشت که پوربخش نیز به سرنوشت عادل فردوسی‌پور و برنامه 90 دچار شده است. در نهایت، این شایعات درست بود و پوربخش به دلیل حمایت از علی کریمی از این برنامه کنار گذاشته شد و پوریا خسروی یکی دیگر از مجریان شبکه ورزش جای او را در «فوتبال یک» گرفت. مجتبی پوربخش نیز با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرامش گفت:«تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت». او با این استوری تلویحا ممنوع از تصویری و اخراج از این برنامه را تایید کرد. اتفاقی که پیشتر نیز در سازمان رخ داده است و مجریان زیادی با قدمت بیشتر از پوربخش به یکباره کنار رفتند. 

 

توقف «کتاب‌باز» با سروش صحت در ایستگاه پنجم

برنامه کتاب باز با طرح و ایده سروش صحت و اجرای متفاوت او یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه نسیم لقب گرفت. سروش صحت با برنامه‌اش توانست بخشی از مخاطبان عام را با دنیای کتابخوانی آشتی دهد. او به سراغ مباحث کاربردی کتاب‌ها رفت و به بینندگان یادآوری کرد خواندن کتاب برای همه اقشار جامعه می‌تواند مفید باشد. مهمان‌هایی که به کتاب باز دعوت می‌شدند، چهره‌هایی از حوزه‌های مختلف بودند و الزاما مختصات اندیشمندانه‌ای نداشتند. حضور عادل فردوسی‌پور، مهران مدیری، رامبد جوان و... و صحبت آنها در مورد کتاب‌های مورد علاقه‌شان رنگ و بوی خاصی را به برنامه‌ای با ایده‌های جدید داده بود. فصل ششم اما به یکباره متوقف شد. محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم در گفت‌وگویی اعلام کرد: «چالش‌هایی در ساخت قسمت‌های جدید این برنامه وجود دارد که باید آن را رفع کنیم. در کنار رفع چالش‌هایی که برای این برنامه وجود داشت، بعضی عوامل «کتاب باز» مشغول پروژه‌های دیگر هستند؛ همچنین لازم است نگاه‌های دیگر و جدیدی به این برنامه اضافه شود که درگیر آن هستیم. درست است که مدت زیادی بین فصل‌ها فاصله افتاده است اما نمی‌توان آن را غیرطبیعی دانست.» درحالی مدیر شبکه نسیم از «چالش کتاب باز» صحبت می‌کند که سروش صحت، مجری برنامه کتاب‌باز در سال ۱۳۹۸ با انتخاب ستاد پاسداشت زبان و ادب فارسی معاونت سیما در سازمان صداوسیما جزو مجریان منتخب این حوزه در بازه زمانی تابستان شناخته و از وی تقدیر شده بود. 

 

حرف‌های جنجالی کارشناس  و اخراج مجری!

شب یلدای سال 1399 در یکی از برنامه‌های زنده شبکه دو، مهمان برنامه پزشکی بود که درمورد فواید رقصیدن برای بالا بردن روحیه انسان صحبت کرد. مجری برنامه رزیتا قبادی بود که در این لحظه مطابق میل تهیه‌کننده و مدیران سازمان رفتار نکرد و اجازه داد مهمان برنامه صحبت‌هایش را در این مورد ادامه دهد.  بعد از دو روز رزیتا قبادی، مجری شبکه دو به خاطر سکوتش دراین‌باره عذرخواهی کرد. ابتدا به مدت چند هفته ممنوع از تصویر شد. مدیران سیما که از رفتارش خیلی ناراضی بودند، عذرخواهی این مجری را نپذیرفتند و او را کلا کنار گذاشتند. رزیتا قبادی بعدها اعلام کرد مجبور به عذرخواهی شده و به خاطر عذرخواهی کردن‌اش پشیمان و ناراحت است: «مردم عزیز، من از همین جا دست شما را می‌بوسم و به خاطر آنکه آن شب به خاطر کلمه رقص از شما معذرت‌خواهی کردم، از شما معذرت‌خواهی می‌کنم. من بابت آن معذرت‌خواهی شرمنده هستم. الانم بابت آن عذرخواهی اجباری از شما معذرت‌خواهی می‌کنم.» این مجری شیرازی این روزها در نقش یک فعال اجتماعی ظاهر شده است.  علی‌اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «عصر خانواده» بعد از حواشی ایجادشده گفت خانم قبادی ممنوع از تصویر نیست و بعد از چند روز استراحت به برنامه برمی‌گردد. دو سال بعد از آن برنامه جنجالی، اما خبری از بازگشت رزیتا قبادی به قاب تلویزیون نیست. 

 

حذف مجریان زن؛ یکی پس از دیگری

رزیتا قبادی اما اولین و آخرین مجری زن ممنوع از تصویرشده در صداوسیما نیست. نیلوفر امینی نیز یکی از مجریان باسابقه تلویزیون است که تجربه ممنوع از تصویری را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و همین امر باعث شده تا در فضای مجازی و اینستاگرام فعالیت‌اش را افزایش دهد و دیگر انگیزه‌ای برای بازگشت به قاب تلویزیون نداشته باشد. نیلوفر امینی‌فر، مجری سابق صداوسیما از کمرنگ شدن حضورش و بعد ممنوعیت حضور در صداوسیما می‌گوید ورود چند مجری خانم و رفتارهای باب میل مدیران سازمان به جهت همسو بودن با رویکرد این ارگان در برنامه‌های تلویزیونی، باعث کمرنگ شدن حضور او شد. مخاطب صحبت‌های نیلوفر امینی که در استوری‌های اینستاگرامی منتشر کرده بود، «شیرین صمدی» و «مهسا ملک‌مرزبان» بودند که هر دو نیز بعد از کشف حجاب به خارج از ایران مهاجرت کردند و دیگر در سازمان برنامه‌ای ندارند. نیلوفر امینی‌فر در ادامه رشته استوری‌های اینستاگرامی‌اش گفته بود یکی از مدیران سازمان با تاکید بر اینکه حجاب و نوع پوشش شما در خارج از سازمان هم باید همین‌گونه باشد، گفت:«یکی از مدیران سازمان به من گفت اگر می‌خواهی پیشرفت کنی باید مثل مهسا ملک‌مرزبان حجاب خارج از سازمان‌ات هم پوشش کامل باشد». 

 

انتشار یک ویدیو «دورهمی» را متوقف کرد

بعد از اعتراضات گسترده به درگذشت مهسا امینی، مهران مدیری مجری برنامه دورهمی با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی اینستاگرامش اعلام کرد، راضی نیست حتی یک فریم از تصویر او در هیچ شبکه‌ای از تلویزیون پخش شود و به عنوان مجری برنامه دورهمی نیز نمی‌خواهد پخش این برنامه ادامه داشته باشد چراکه به عقیده او «دورهمی» برای زمانی است که حال دل مردم خوب باشد.  ناصر قدیرکاشانی، تهیه‌کننده فصل پنجم «دورهمی» اما در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد مهران مدیری تمام و کمال دستمزدش را بابت فصل پنجم دورهمی دریافت کرده و تلویحا رقم سی میلیاردی از این فصل را نیز تایید کرد و درمورد روال پخش برنامه‌ها از سازمان نیز توضیح داد:«روال قرارداد با سازمان هم به این صورت است که سازمان هزینه تولید برنامه را پرداخت می‌کند، تهیه‌کننده برنامه را تولید می‌کند و در نهایت تحویل سازمان می‌شود. تصمیم‌گیرنده در رابطه با پخش یا عدم پخش برنامه سازمان صداوسیماست.»

 

دستمزد پایین، عدم حمایت تهیه‌کننده از مجریان برنامه

ممنوع از تصویری یا قطع همکاری با مجریان در گام نخست از کجا آب می‌خورد؟ حراست سازمان صداوسیما اصولا جایگاهی فراتر از تهیه‌کننده دارد و اعمال نظر نهایی برای حضور یا عدم حضور یک فرد روی آنتن زنده یا تولیدی یک برنامه با آنها است. حراست سازمان تصمیم می‌گیرد که بنا به دلایلی، مجری یا مهمان برنامه دیگر روی آنتن حضور نداشته باشد. آنها به تهیه کننده اعلام می‌کنند که فلان مجری یا مهمان به دلیل فلان اظهارنظرش در یکی از قسمت‌ها که حساسیت‌زا شده مجوز حضور برای ادامه کار را ندارد. اصولا هم توضیح مکتوب مبنی بر قطع همکاری یا ممنوع از تصویری به مجری یا مهمان داده نمی‌شود و به توضیح شفاهی بسنده می‌کنند. تهیه‌کننده‌ها هم برای اینکه برنامه‌شان را از دست ندهند، نمی‌توانند حمایت خاصی از مجری برنامه خود بکنند. آنچه مشخص است برخی جملات در آنتن زنده و اظهارنظرهای مجریان و مهمان‌ها در فضای مجازی از اهمیت بالایی برای حراست سازمان صداوسیما برخوردار است و اگر خطوط قرمز مدنظر رعایت نشود، طبعا افراد باسابقه و مطیع نیز می‌توانند شامل ممنوع از تصویری شوند.

منبع: روزنامه هم میهن 

دیدگاه تان را بنویسید

پربازدیدترین