کریم باوی که بود؟
کد خبر: 3280

کریم باوی که بود؟

کریم باوی، فوتبالیست نام آشنای دهه 60 ایران، درگذشت. در این گزارش نگاهی به سوابق و زندگی شخصی او داشتیم.

بیان فردا | که و چه | امجد عبدی | کریم باوی متولد ۹ دی ماه سال ۱۳۴۳ در آبادان و از فوتبالیست‌های با سابقه، باسرزنی طوفانی و حیرت‌انگیز بود که قد و قامت نه چندان بلندش نیز سبب نشد تا در مقایسه با سایر مهاجمان بلند زن فوتبال ایران، چیزی کم داشته باشد.

وی چندی قبل در مصاحبه‌ای درباره کودکی وخانواده‌اش گفته بود: «منزل ما یکی از بهترین خانه‌های آبادان بود. پدرم در شرکت نفت کار می‌کرد و ما آنجا شرایط زندگی‌مان بد نبود. جنگ که شدت گرفت مدتی را در اصفهان زندگی ‌کردیم، سپس راهی تهران شدیم و جایی بین میدان شهدا و امام حسین خانه گرفتیم. من چند برادر و خواهرم در خارج از کشور زندگی می‌کنند. همسرم و دخترم آمریکا هستند و دخترم مشغول تحصیل در رده دکتراست، وضع مالی پدرم هم خوب است.»

کریم باوی 03

شروع فوتبال حرفه‌ای باوی

فوتبال را از کودکی که هفت ساله بود با توجه به این که آبادان شهری فوتبال خیز بود، آغاز کرد، خیلی زود جذب این رشته شد و به سمت توپ فوتبال و بازی با توپ‌های پلاستیکی رفت و توسط نادر شرافتی مربی تیم ایران گاز آبادان، کشف شد و به این باشگاه رفت و خیلی زود برای بازی در تیم‌های نوجوانان و جوانان آبادان انتخاب شد.

باوی در دوران بازیکنی فوتبال حرفه‌ای در تیم‌های تهران الف، شاهین، پرسپولیس کرد و سابقه ۲۴ بازی در تیم ملی ایران را داشت که ۱۰ گل ملی را نیز به ثمر رساند.

وی درباره اولین بازی رسمی خود گفته بود: «اولین بازی‌ای که برای شاهین کردم، محراب شاهرخی خدابیامرز به من گفت آماده بشو و برو داخل زمین، دقیقه ۷۰ وارد زمین شدم. از شانسم ناصر ابراهیمی داشت با یکی دو نفر که مربی تیم‌ملی در آن زمان بودند مرا می‌دید. در آن بازی ۲۰ دقیقه دو تا گل زدم، یک پاس پشت پا دادم و دوتا پاس سر انداختم.»

همه فوتبال دوستان قدیمی، کریم باوی را یکی از بهترین سرزن‌های دهه ۶۰ تیم ملی می‌شناختند.

کریم باوی 01

ماجرای خداحافظی کریم باوی از فوتبال

این ستاره خوزستانی که با مهاجرت به تهران، پیراهن تهران الف را به تن کرده  بود و سپس راهی شاهین و پرسپولیس شده بود، درخشش خود را در جمع سرخپوشان نشان داد. در حالیکه همیشه درباره‌اش گفته می‌شد که به دلیل اینکه یک پایش از پای دیگرش کوتاه‌تر است نمی‌تواند به سادگی فوتبال بازی کند.

باوی که به واسطه پرش‌های بلند و ضربات سر کوبنده در فوتبال ایران بسیار مطرح بود، در دهه هفتاد آرام آرام از فوتبال کناره گرفت و پس از آن دیگر کمتر از او خبری می‌شنیدیم تا در دهه ۱۳۸۰ حضوری ناگهانی در برنامه ۹۰ داشت.

حضور کریم باوی در جنگ و جانبازی

یکی از نکات مهم درخصوص زندگی کریم باوی این است که وی در دوران جنگ و دفاع مقدس ،سابقه حضور دو سال و نیمه در جبهه را داشت. او در جبهه جنگ زخمی شده و دو ترکش در بدن خود داشت که در سال ۹۲ زیر تیغ جراحان رفت. خودش درباره  حضور  در جنگ تحمیلی گفته بود: «پلی که به سمت آبادان می‌رفت را من منفجر کردم. آبادان محاصره بود. اینقدر من قوی بودم و شجاع که کلمه مردن برایم ارزش نداشت.»

کریم باوی 04
کریم باوی در کنار علی دایی

بازماندن باوی از لژیونری در اروپا

کریم باوی در دوران فوتبال خود پیشنهادهایی از دو تیم منچستر یونایتد و شالکه داشت اما مهاجم سرزن تیم ملی پس  از دوران جنگ تحمیلی نتوانست آن‌طور که در خور وی بود به حقش برسد.

درگذشت کریم باوی

«کریم باوی» عصر امروز 16 آذر 1401 در سن 58 سالگی پس از طی یک دوره بیماری، درگذشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین