روز اروپا چه روزی است؟
کد خبر: 4198

روز اروپا چه روزی است؟

اتحادیه اروپا مطابق سنت هرساله ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) را به عنوان «روز اروپا» جشن می‌گیرد. این روز همزمان است با سالگرد صدور «بیانیه شومان» در ۹ مه ۱۹۵۰ که راه را برای تشکیل اتحادیه اروپا هموار کرد.

بیان فردا |‌ که و چه |  ۷۳ سال پیش در چنین روزی روبرت شومان، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در یک نطق تاریخی در پاریس ساختار جدیدی از مشارکت سیاسی را برای اروپا ارائه کرد که در آن وقوع هر گونه جنگی میان دولت‌های اروپایی غیرقابل تصور می‌شد.

در پی آن و در آوریل سال ۱۹۵۱ رهبران شش کشور بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان غربی، فرانسه و ایتالیا در پاریس گرد آمدند و با امضای سندی سازمان ذغال سنگ و فولاد اروپا را پایه‌ریزی کردند. این گروه هفت سال بعد در رم پیمانی را به امضا رساندند و بازار مشترک اقتصادی اروپا یا آنچه بعدها اتحادیه اروپا نام گرفت با هدف ایجاد یکپارچگی اقتصادی و بازار مشترک میان این شش عضو به وجود آمد.

اعضای این سازمان رفته رفته زیاد شدند تا سرانجام در سال ۱۹۹۲ با امضای پیمان ماستریخت عملا اتحادیه اروپا تشکیل شد و طی سال‌های بعد با عضو شدن دیگر کشورها، اکنون تعداد اعضای این اتحادیه به ۲۷ عضو رسیده است.

به مناسبت این روز نهادها و موسسات وابسته به اتحادیه اروپا در بروکسل، لوکزامبورگ و استراسبورگ (و همینطور نمایندگی‌های این تشکل در سراسر جهان) طیف گسترده‌ای از برنامه‌های حضوری و آنلاین را به منظور آشنایی بیشتر مردم با اهداف این اتحادیه برگزار می‌کنند.

در این مجموعه برنامه‌ها، نهادهای اصلی از جمله دیوان دادگستری اروپا و دهکده اروپایی در لوکزامبورگ درب‌های مقر خود را به روی بازدیدکنندگان باز می‌کنند. همچنین مقامات سازمان‌های وابسته از جمله روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، در جلسه‌ای با اولاف شولتس صدراعظم آلمان شرکت خواهد کرد.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند این روز فرصتی است تا شهروندان در ۲۷ کشور عضو درباره چگونگی حمایت اتحادیه اروپا از صلح، امنیت و دموکراسی به ویژه در مقطع کنونی مواجهه با جنگ روسیه علیه اوکراین و سایر درگیری‌ها در سراسر جهان اطلاعات بیشتری کسب کنند.

هواداران اروپای واحد می‌گویند این روز فرصتی است تا بر ضرورت وحدت میان اعضای اتحادیه تاکید شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین