علائم جدی از تحقق منویات رهبری در تایید صلاحیت‌ها نمی بینیم
کد خبر: 15139
حقیقت‌پور:

علائم جدی از تحقق منویات رهبری در تایید صلاحیت‌ها نمی بینیم

نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های نظارت نیز اعلام شد و بوی بهبود ز اوضاع به مشام نرسید، نه تنها تعداد اصلاح طلبان تایید صلاحیت شده بیشتر نشد، بلکه کسانی که شک و گمانی به اصلاح طلبیشان بود نیز رد صلاحیت شدند.

بیان فردا | نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های نظارت نیز اعلام شد و بوی بهبود ز اوضاع به مشام نرسید، نه تنها تعداد اصلاح طلبان تایید صلاحیت شده بیشتر نشد، بلکه کسانی که شک و گمانی به اصلاح طلبیشان بود نیز رد صلاحیت شدند.

تنها 7 هفته به دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی‌باقی مانده است، اما نه خبری از رقابت هست و نه شور انتخاباتی؛ منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با مردم سالاری معتقد است از دل این ریزش‌های حداکثری رقابتی تولید نمی‌شود تا بر پایه آن رقابت، شور انتخاباتی حادث شود.

وی همچنین با تاکید بر حاصل کار حداقلی مجلس یازدهم، از عملکرد دولت نیز انتقاد کرده و تنها راه برون رفت از وضع موجود را تغییر در حوزه تقنین و اجرا می‌داند. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی‌را می‌خوانید:  منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با مردم سالاری با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر ایجاد رقابت در انتخابات گفت: ما علائم جدی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تایید صلاحیت‌ها نمی‌بینیم. از دل این ریزش‌های حداکثری رقابتی تولید نمی‌شود تا بر پایه آن رقابت، شور انتخاباتی حادث شود. حقیقت‌پور با اشاره به اینکه کسی نمانده است که بخواهد رقابت کند، افزود: رقابت درون خانواده اصولگرایان تند است، آنها باهم رقابت خواهند کرد، این رقابت هم شور ایجاد نمی‌کند.

چون مردم نقشی در آن ندارند. یکسری از طرفداران این جریان با جریان مقابل درون یک خانواده باهم رقابت خواهند کرد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه در ماه رمضان سال گذشته رهبری 4 اصل  امنیت، سلامت، پرشوری و رقابت را مطرح کردند افزود: در همان سخنرانی حضرت آقا فرمودند مقامات و مسئولین کشور راهبردهای تحقق این 4اصل را بنویسند؛ سوال من این است که آیا کسی این راهبردها را نوشته است؟ اصلا نوشتن این راهبردها مسئولیت چه کسی بود؟

وی خاطر نشان کرد: با این موضع گیری‌های که اخیرا مقام معظم رهبری داشتند، چه در صحبت‌هایشان با شورای نگهبان چه بعد از آن، بنظر می‌رسد قسمتی از این مسئولیت با شورای نگهبان بوده است.

وقتی رقابتی صورت نگیرد انتخابات پورشور نخواهد بود

حقیقت پور با تاکید بر اینکه اینطور که بنظر می‌رسد راهبرد برای اجرای منویات رهبری نوشته نشده است، گفت: در بررسی صلاحیت‌ها 28 درصد هیات‌های اجرایی و 38 درصد هیات‌های نظارت حذف کردند، طوری که یک جریان سیاسی در کشور 5 نفر کاندیدا برای رقابت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی یک جریان فکری 5 نفر کاندیدا ندارد که رقابت کند، رقابتی صورت نمی‌گیرد و وقتی رقابتی صورت نگیرد انتخابات پورشور نخواهد بود.

حقیقت پور با اشاره به ادعای وزیر کشور مبنی بر اینکه از همه جریان‌های سیاسی در انتخابات حضور دارند، گفت: فضا به هیچ وجه رقابتی نیست و نمایندگان جریان‌های فکری در انتخابات حضور ندارند؛ از نمایندگان ادوار نیز تعداد قابل توجهی حذف شده است.

وی افزود: افرادی که دارای تجربه بودند و می‌توانستند در کنار جوانان نسبت به پرثمر بودن مجلس دوازدهم نقش ایفا کنند حذف شدند.

مجلس دوازدهم یک مجلس تک ضلعی خواهد بود

حقیقت پور در پاسخ به این سوال که چه ترکیبی را برای مجلس دوازدهم پیش بینی می‌کنید، گفت: ما مجلس دوازدهم را یک مجلس تک ضلعی می‌بینیم، دقیقا مانند وضع موجود، و این یعنی استمرار وضع موجود.

این نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت‌وگو با مردم سالاری به دلسردی مردم برای مشارکت در انتخابات اشاره و بیان کرد: ترکیبی از عوامل باعث شده است که مردم بی‌میل شوند، ما دوست داریم که بیشترین رقم شرکت کننده را در انتخابات داشته باشیم، اما این درشرایطی است که مردم بدانند که کاندیدای مورد علاقه آنها که می‌تواند حرفشان را بزند و گوش شنوای آنها باشد در انتخابات حضور داشته باشد؛ اینطور مردم احساس می‌کنند که می‌توانند افراد خود را در مجلس ببینند و حرفشان را از تریبون مجلس به گوش مقامات برسانند، اما این اتفاق نیوفتاده است.

به گفته وی از طرف دیگر مردم تحت فشارهای اقتصادی هستند، این فشارهای اقتصادی مردم را در تنگنایی قرار داده که از دست ما مجریان ناراحتند، ای کاش راه علاجی برای اینها می‌شد. ما نه می‌توانیم مشکلات اقتصادی مردم را حل کنیم نه اجازه می‌دهیم کاندیداهای آنها در انتخابات حضور داشته باشند.

پیش‌بینی خوبی از نتایج انتخابات ندارم

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه سلسله عوامل باعث دلسردی مردم شده است، گفت: مشکلات ساختاری، مشکلات معاش و آتیه مردم، بحث عدم تایید صلاحیت‌های که دست به دست هم می‌دهد، باعث می‌شود ما پیش بینی خوبی از نتایج انتخابات نداشته باشیم.  وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که شرایط در 7 هفته باقی مانده به سمتی گرایش پیدا کند که مردم با صندوق‌ها آشتی کنند، حقیقت پور افزود: با توجه به اهمیتی که رهبری فرمودند و تاکید کردند که هرکس طرفدار دین و اسلام هست، هر کس طرفدار انقلاب است در انتخابات شرکت کند، خدا کند که رغبت جدی از مردم برای مشارکت ببینیم.

رقابت بین جریان آقای قالیباف و پایداری‌ها است

وی در ادامه با اشاره به اینکه جریان پایداری با 98 نفر در امورات جاری کشور حاکم است، گفت: این جریان در مجلس هم تقریبا هم منسجم عمل می‌کنند و هم فشار وارد می‌کنند.  به گفته حقیقت‌پور بنظر می‌رسد یک رقابت جدی بین جریان آقای قالیباف و پایداری‌ها رخ خواهد داد و احتمالا اکثریت مجلس آینده را نیز همین دو جریان شکل خواهند داد.  حقیقت‌پور خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم آینده کشور با این ترکیب مجلس استمرار وضع موجود باشد و ناکارآمدی در رفع مشکلات مردم ادامه یابد. وی با بیان اینکه مجلس یازدهم که حاصل یک انتخابات حداقلی بود، دستاورد حداقلی نیز داشت افزود: مجلس یازدهم دستاورد جدی نداشت و تنها 7 درصد خروجی‌های مجلس، خروجی‌های در رابطه با اقتصاد و معیشت مردم بوده است. درصورتی که امروز معیشت و حل مشکل اقتصادی در اولویت مسائل مردم قرار دارد.

دولت حرفی برای حل مشکلات مردم نداشت

حقیقت‌پور همچنین معتقد است دولت نیز حرف قابل قبولی برای حل مشکلات مردم در صحنه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی حتی امنیتی نداشته است و خودش را دولتی کارآمد نشان نداده است.  این نماینده ادوار مجلس با اشاره به موضع انفعالی دولت در خصوص موضع گیری روسیه نسبت به جزایر سه گانه گفت: فکر می‌کنم دولت فریب لبخندهای روسیه را می‌خورد و جدی نمی‌گیرد، در صورتی که مسائل امنیت ملی ما و منافع ملی ما مسائل غیر قابل گذشت است و ما باید محکم روی آن ایستادگی کنیم.

روس‌ها در مقاطع مختلف بدهکار ما هستند

وی افزود: چینی‌های یکبار این موضع گیری را داشتند و ما جدی نگرفتیم و حالا نوبت روسیه است.  در حالی که روس‌ها در مقاطع مختلف بدهکار ما هستند و باید ممنون دار اقدامات ما می‌بودند، اما این اقدام زشت را بر علیه تمامیت ارضی ما نشان دادند. حقیقت‌پور تغییر در حوزه تقنین و اجرا را تنها راه برون رفت از مشکلات دانست و تاکید کرد: درغیر این صورت با این سازکاری که این دولت و مجلس دارد، ما چشم انداز روشنی برای حل مشکلات مردم نداریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین