آینده محور مقاومت تحت تاثیر جنگ غزه رقم خواهد خورد
کد خبر: 15418

آینده محور مقاومت تحت تاثیر جنگ غزه رقم خواهد خورد

نشریه فارن‌افرز در گزارشی به این موضوع پرداخته که چگونه جنگ غزه باعث احیای محور مقاومت شده است.

بیان فردا | روز دوازدهم ژانویه بریتانیا و ایالات متحده حملات نظامی خود را به اهداف حوثی‌های یمن آغاز کردند. حملاتی که در واقع واکنشی بود به حملات این گروه به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ- که موجب اختلال در تجارت جهانی شده است. اقدامات حوثی‌ها برای مدت کوتاهی آن‌ها را به برجسته‌ترین اعضای یک ائتلاف نظامی تبدیل کرد که پس از ترور صالح العاروری و دیگر رهبران حماس در بیروت در روز دوم ژانویه در سراسر منطقه فعالیت‌هایش را بیشتر کرده است. به دنبال شهادت صالح العاروری از رهبران حزب‌الله لبنان، حسن نصرالله قول قصاص داد و اعلام کرد که برای مبارزه با اسرائیل کل «محور مقاومت» باید درگیر شوند.

پس از انتشار گسترده وعده انتقام حسن نصرالله هم حملات محور مقاومت آغاز شد: حزب‌الله با ۶۲ موشک به پایگاه تجسسی هوایی مرون اسرائیل حمله کرد؛ گروه مقاومت اسلامی مستقر در عراق هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق به پرواز درآورد و هم‌زمان شهر حیفا را نیز با یک موشک کروز مورد هدف قرار داد. حوثی‌ها نیز در دریای سرخ حملات خود را آغاز کردند و ایران نیز در خلیج عمان یک نفتکش را توقیف کرد.

اگرچه هم کشورهای غربی و هم بیشتر کشورهای منطقه ادعا می‌کنند که نمی‌خواهند جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شود، اما محور مقاومت در حال انجام یک بازی بسیار متفاوتی است و در واقع دارند سر صبر و با رویکردی روشمند اتحاد نیروهای خود را در یک میدان نبرد منطقه‌ای تثبیت می‌کنند. محوری که با ایران و حزب‌الله شروع شد، اما به سرعت بزرگ‌تر شد و حالا دیگر حوثی‌های یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین و شبه‌نظامیان شیعه عراق و سوریه را نیز شامل می‌شود و چالشی مستقیم برای نظم منطقه‌ای به شمار می‌آید که غرب دهه‌های متمادی برای ایجاد آن در خاورمیانه تلاش کرده است.

حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل نشان‌دهنده توانایی‌ها و نفوذ محور مقاومت است- که ایران، عراق، لبنان، سوریه و یمن را در بر می‌گیرد. غرب فکر می‌کند که تهران مغز متفکر این شبکه است- و البته شکی در این موضوع نیست که محور مقاومت نشان‌دهنده نگاه استراتژیک ایران است اما کتمان نمی‌توان کرد که تهران عروسک‌گردان نیست و انسجام و توان نقش‌آفرینی محور مقاومت به مراتب بیشتر از آن است که مجری صرف دیکته‌های ایران باشد.

در عوض، این محور را نفرت مشترک از استعمارگری آمریکا و اسرائیل به هم پیوند داده است. حزب‌الله معتقد است که واشنگتن و تل‌آویو در لبنان مداخله می‌کنند و حماس، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه عراق نیز بر این باورند که این اتفاق در سرزمین‌های آن‌ها نیز روی می‌دهد. در واقع به گفته حسن نصرالله؛ گروه‌های پراکنده محور مقاومت بر پایه این واقعیت با هم متحد شده‌اند که خواه لبنانی، فلسطینی یا یمنی باشند، با مسائل و دشمن مشابهی روبرو هستند و این یعنی که مسایل یکی از اعضای این محور مستقیماً به بقیه آن‌ها هم مربوط می‌شود.

جنگ رسانه‌ای

در حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل دوربین‌ها هم به اندازه تسلیحات مرگبار اهمیت داشتند. حماس با استفاده از دوربین‌های روی لباس‌های پیکارجویان و پهپادهایش نقائص دیوار امنیتی اسرائیل را ثبت کرد و چند ساعت پس از حمله نیز شروع به انتشار ویدیوهای این اتفاق برای رسانه‌های اجتماعی کرد تا از همان ابتدا کنترل روایت را در دست داشته باشد. حماس از آن زمان تاکنون به همان اندازه در استفاده از رسانه‌ها هوشمندانه عمل کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین