نیروهای ذخیره چه اهمیت و جایگاهی در ارتش اسرائیل دارند؟
کد خبر: 15626

نیروهای ذخیره چه اهمیت و جایگاهی در ارتش اسرائیل دارند؟

نیروهای ذخیره یکی از ارکان امنیت اسرائیل و یکی از مهمترین نیروهایی هستند که ماشین جنگی اسرائیل بر آن تکیه می‌کند و در مواقع اضطراری ستون فقرات ارتش اشغالگر را تشکیل می‌دهند.

بیان فردا | ریشه‌های نیروهای ذخیره اسرائیل به روزهای اولیه تأسیس دولت و وضعیت درگیری بین آن و بسیاری از کشورهای عربی همسایه بازمی‌گردد و این دولت تازه تاسیس در این منطقه به شدت به داوطلبانی که در جنگ‌های سال‌های نخستین روی داد، متکی بود.

با گذشت زمان – بر اساس بررسی مرکز فلسطینی مطالعات اسرائیل – این داوطلبان به هسته و بخش اساسی استراتژی نظامی تبدیل شدند و این نیرو در کانون اجماعی قرار گرفت که از انتقاد مستثنی بود و از درگیری‌ها و منازعات سیاسی و حزبی داخل اسرائیل تاثیر نمی‌پذیرد تا جایی که آن را «گاو مقدس اسرائیل» نامیدند.

دکترین ارتش اسرائیل مبتنی بر نظریه «ملت مسلح» است که به معنای سربازی عمومی مردان و زنان با برخی استثنائات کوچک است.

انواع خدمت نظامی در ارتش اسرائیل

* خدمت اجباری: همه کسانی دارای تابعیت اسرائیل هستند با رسیدن به سن ۱۸ سالگی باید به خدمت سربازی اجباری بروند، مدت زمان سربازی برای مردان ۳۲ ماه و برای زنان تنها دو سال است.(البته اکثر فلسطینی‌های مناطق ۱۹۴۸ میلادی و همچنین برخی از یهودیان مذهبی از این امر مستثنا هستند)

* خدمت سربازی ثابت: شامل تمامی اسرائیلی‌هایی می‌شود که ارتش را محل کار ثابت خود انتخاب می‌کنند و به جای اینکه پس از پایان خدمت اجباری از ارتش خارج شوند، به عنوان نیروی ثابت در آنجا به فعالیت خود ادامه می‌دهند، تعداد نیروهای ارتش اسرائیل حدود ۱۷۳ نفر نظامی است.

*نیروهای ذخیره: این نیروها از حدود ۵۰۰ هزار اسرائیلی تشکیل می‌شود، این افراد پس از پایان مدت زمان سربازی اجباری، ترخیص می‌شوند.

خدمت در نیروهای ذخیره:

خدمت در نیروهای ذخیره اسرائیل بخشی از دکترین نظامی است و در قانون بدان تصریح شده است. سربازان ذخیره هر ساله برای آموزش و حفظ آمادگی نظامی فراخوانده می‌شوند.

اگر این فراخوان در حین جنگ صورت گیرد، آنها مستقیماً وارد میدان نبرد می‌شوند، این قانون مدت خدمت در نیروهای ذخیره را برای سربازان ۵۴ روز و برای افسران حداکثر ۸۴ روز در سال تعیین کرده است.

قانون مقرر می‌دارد که می‌توان برای وظایف امنیتی، نیروهای ذخیره را فراخواند و این مدت حداکثر به ۲۵ روز خواهد بود همچنین وزیر جنگ حق دارد تعداد فراخوان‌ها را در مواقع اضطراری افزایش دهد. نیروهای ذخیره اسرائیل تقریباً ۷۰ درصد از کل سربازان را تشکیل می‌دهد.

عمر اغلب این سربازان ذخیره بین ۳۰ تا ۴۵ سال است، درصد افسران حدود ۱۷ درصد از نیروهای ذخیره را تشکیل می‌دهد، حقوق سربازان ذخیره روزانه حدود ۶۰ دلار است و ممکن است برای افسران به حدود ۳۰۰ دلار برسد که این مبلغ در ازای ترک کار و زندگی اجتماعی به آنها تعلق می‌گیرد.

در تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۳۶۰ هزار نفر از این نیروها فراخوانده شدند که این اولین بار است که این تعداد نیروهای ذخیره پس از جنگ ۱۹۷۳ میلادی فراخوانده می‌شوند.

نیروهای ذخیره از اتباع کشورهای دیگر

قوانین اسرائیل تابعیت مضاعف را برای اسرائیلی‌ها مجاز می‌داند و درصد زیادی از اسرائیلی ها تابعیت دیگری دارند که طبیعتاً در مورد نیروهای ذخیره هم صدق می‌کند.

در طول جنگ غزه، ده‌ها هزار سرباز ذخیره از خارج از اسرائیل، از امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین فراخوانده شدند.، مشارکت اسرائیلی‌های دارای تابعیت خارجی در جنگ غزه واکنش‌هایی را در فرانسه، آفریقای جنوبی و جاهای دیگر برانگیخت.

«توماس پورت»، نماینده پارلمان فرانسه پیش از این خواستار آغاز تحقیقات در مورد بیش از ۴۰۰۰ شهروند فرانسوی به دلیل شرکت در خط مقدم جبهه غزه در داخل ارتش اسرائیل شد.

مقامات آفریقای جنوبی هم تهدید کرده که تابعیت افراد مشارکت کننده در جنگی غزه که مورد حمایت این کشور قرار ندارد را سلب خواهد کرد.

سربازان تنها

افرادی که خانواده‌ای در اسرائیل ندارند به صورت داوطلبانه به ارتش اسرائیل می‌پیوندند که به آنها به اصطلاح «سربازان تنها» می‌گویند.

داده‌های ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که هزاران مهاجر جدید به عنوان سربازان تنها یا سربازانی که با خانواده‌های خود زندگی نمی‌کنند به ارتش اسرائیل پیوسته‌اند و برخلاف سربازان مزدور، تابعیت اسرائیل را دریافت می‌کنند.

مرکز سربازان تنها در وب سایت خود، «سرباز تنها» را به عنوان سرباز ارتشی که خانواده‌ای در اسرائیل ندارد که از او حمایت کند، تعریف می‌کند: او یا یک مهاجر جدید است، یا یک داوطلب از خارج، یا یک یتیم، یا عضوی از یک خانواده از هم فروپاشیده.

بیش از ۷۰۰۰ سرباز تنها – به گفته این مرکز – در حال حاضر در ارتش اسرائیل خدمت می‌کنند که حدود ۴۵ درصد آنها مهاجران اخیر و ۵۰ درصد آنها یتیم اسرائیلی یا از پیشینه‌های اجتماعی و اقتصادی پایین هستند.

عدم هماهنگی و همگنی:

اختلاف بین اجزای نیروهای ذخیره در ارتش اسرائیل برای مقامات مشکل ایجاد می‌کند، عدم همگنی از طریق موارد زیر ظاهر می‌شود:

آمادگی رزمی متفاوت

تعلق داشتن به طیف‌ها و اقشار اجتماعی مختلف

داشتن سن مختلف

داشتن مشاغل مختلف

هر کدام زندگی شخصی خود را دارد.

آثار منفی فراخوان نیروهای ذخیره

فراخوان نیروهای ذخیره تأثیر بسزایی بر زندگی عمومی و وضعیت اقتصادی اسرائیل دارد، از جمله آثار فوری ظاهر شده طی جنگ غزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه مستقیم ایام فراخوان نیروهای ذخیره تقریباً ۱.۳ میلیارد دلار در ماه است.

هزینه روزهای کاری از دست رفته برای نیروهای ذخیره حدود نیم میلیارد دلار در ماه برآورد می‌شود.

ارزش شِکل کاهش یافته و بانک‌های اسرائیلی حدود ۳۰ میلیارد دلار برای بازگرداندن سلامت اقتصاد به بازار تزریق کردند.

کارخانه های اسلحه‌سازی به شدت به مهندسان و نیروی کار ذخیره ارتش متکی است.

زندگی به طرز چشمگیری تغییر کرده و اقتصاد به یک اقتصاد جنگی تبدیل می‌شود و ارتش در همه چیز، اعم از غذا، سوخت و یا حتی ترافیک جاده‌ای در اولویت قرار می‌گیرد.

وضعیت آماده باش عمومی است، حتی پزشکان در بیمارستان‌ها برای خدمت فراخوانده می‌شوند و جایگزین آنها معرفی می‌شود.

قانون اضطراری وضع شده و همه تابع دستورات و قوانین نظامی هستند.

همه جنبه‌های زندگی اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و گردشگری با رکود دست به گریبان است زیرا گردشگران تمایلی به بازدید از دولتی در شرایط جنگی ندارند.

شاید اگر دوره اضطراری تا حدی طولانی شود، گرانی و کمبود مواد غذایی به وجود بیاید.

اسرائیلی مرفه است و نمی‌خواهد زندگی اضطراری و جنگی داشته باشد که رفتار روزمره او را تغییر دهد.

شکایات شهروندان ممکن است آنها را وادار کند که خواستار سرنگونی دولت نتانیاهو شوند که بنا به دیدگاه آنها امنیت آنها را تامین نکرده است.

مزدوران در ارتش اسرائیل

اسرائیل در مورد تعداد مزدوران خارجی که در ارتش خود می‌جنگند سکوت می‌کند، اما به آنها اجازه می‌دهد تا بیانیه‌های مطبوعاتی برای تشویق کسانی که به دنبال پول هستند برای پیوستن به ارتش خود بیان کنند.

بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی و سیاسی، هزاران مزدور در صفوف ارتش اسرائیل از ملیت‌های مختلف می‎جنگند.

روزنامه اسپانیایی «ال موندو» مصاحبه‌ای را با یک مزدور اسپانیایی در ارتش اسرائیل منتشر کرد که بارزترین مدرک استفاده تل آویو از ارتش مزدوران در ازای دریافت ۳۹۰۰ یورو در هفته بود.

*صهیونیست‌ها که به خرافاتی همچون گاو سرخ رنگ اعتقاد دارند، آن را نشانه‌ای برای پیروزی یهود و تخریب مسجدالاقصی و احداث معبد ادعایی خود قلمداد می‌کنند، یهودیان مدعی هستند که این گاو روزی ظاهر شده و سپس به دست خاخام‌هایشان ذبح و سوزانده می‌شود و آنها با خاکستر این گاو، مکان مسجدالاقصی را برای ساخت معبد ادعایی خود تطهیر خواهند کرد و گفته می‌شود از چند سال پیش تجهیزات مربوط به ذبح گاو و مواد لازم برای ساخت معبد ادعایی را از عناصر طبیعی آماده کرده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین