مقام پارلمانی اسرائیل: احتمال خیانت داخلی در واقعه ۷ اکتبر بعید نیست
کد خبر: 15627

مقام پارلمانی اسرائیل: احتمال خیانت داخلی در واقعه ۷ اکتبر بعید نیست

«تسویکا ووگل» رئیس کمیسیون امنیت داخلی پارلمان اسرائیل (کنست) در مصاحبه‌ای گفت که احتمال اینکه در عملیات حماس در هفت اکتبر ۲۰۲۳ عواملی از داخل اسرائیل به آن‌ها کمک کرده باشند وجود دارد.

بیان فردا | «تسویکا ووگل» از حزب «عوتسما یهود» به روزنامه معاریو گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که خائنانی از داخل به آن‌ها کمک کرده باشند، آیا اصلا می‌توانی تصور کنی که در طول ۲۰ سال گذشته نمی‌دانستیم که چه اتفاقی در غزه می‌افتد، یکی اینجا می‌دانست که قرار است چه اتفاقی بیفتد».

او افزود: «من می گویم مسأله‌ای وجود دارد که اگر در آینده آن را کشف نکنیم، ممکن است شکافی که بین احتمال توطئه و احتمال احمق بودن همه ما وجود دارد عمیق‌تر شود. من ترجیح می‌دهم فکر کنم که ما احمق نیستیم».

ووگل پرسید: «ما نمی‌توانیم بفهمیم چه اتفاقی افتاده است؟ هیچی؟ ما خودمان را به ماشین دانشمند هسته‌ای ایران رساندیم و او را کشتیم و نمی‌دانیم که در غزه چه اتفاقی افتاده است؟ این خیلی بد است و باید درباره آن تحقیق کنیم».

این مقام پارلمانی اسرائیل همچنین گفت که بسیاری در اسرائیل از قصد شاباک (سازمان امنیت داخلی) برای انجام تحقیقات در این خصوص نگران شده‌اند، به جای اینکه به قول او نگران آینده اسرائیل باشند.

«تسویکا ووگل» سپس گفت: «اگر اینگونه نباشد [خیانتی در کار نباشد] باید کل واحدهای ارتش و فرماندهانی که هیچ وقت تصور نمی‌کردند اشتباه کنند را جایگزین کنیم، کاملاً واضح است که آن‌ها غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای رفتار کرده و در برابر کشور مرتکب گناه شده‌اند، اما ترجیح می دهم که اینگونه نباشد و افرادی از داخل خیانت کرده باشند».

او تأکید کرد: «نمی‌توانم وقوع توطئه را بعید بدانم، چرا که نمی‌توانیم تا این حد غیر حرفه‌ای و بی مسئولیت باشیم».

غافل‌گیری بزرگ تمامی نهادهای امنیتی و نظامی در روز عملیات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر)  موجب شده است تا بسیاری خواستار محاکمه مقامات امنیتی و نظامی و شخص نتانیاهو شوند. در این حمله حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته، حدود ۵۴۳۱ نفر زخمی و حداقل ۲۳۹ نفر اسیر شدند.

در این میان در سایه جنگ کنونی علیه غزه و هشدارهای متعدد در خصوص شعله‌ور شدن وضعیت کرانه باختری و نفوذ فلسطینی‌ها به شهرک‌های اسرائیلی، مانند آنچه در هفتم اکتبر رخ داد، پارلمان اسرائیل (کنست) همین سناریو و احتمال را برای کرانه باختری بررسی می‌کند.

وبگاه خبری «۰۴۰۴» اسرائیل امروز خبر داد، قرار است فردا (دوشنبه) در دو بخش علنی و غیرعلنی، موضوع امنیت شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری بحث و بررسی شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین