توپخانه کیهان علیه پزشکیان روشن شد/ اقبال عمومی به پزشکیان، شریعمتداری را ترساند
کد خبر: 17403

توپخانه کیهان علیه پزشکیان روشن شد/ اقبال عمومی به پزشکیان، شریعمتداری را ترساند

روزنامه کیهان که تاکنون مواضع تندی علیه تنها نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اتخاذ نکرده بود، با ارتقاء جایگاه مسعود پزشکیان و افزایش اقبال عمومی به وی، توپخانه خود را علیه این نامزد انتخابات روشن کرد و تنها در شماره روز شنبه خود پنج گزارش تخریبی علیه وی منتشر کرد.

بیان فردا | حکمرانی | در شرایطی که روزنامه کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری، از ابتدای اعلام صلاحیت نامزدها، مواضع تندی علیه تنها نامزد اصلاح طلبان در این انتخابات، یعنی مسعود پزشکیان اتخاذ نکرده بود، در شماره امروز خود دستکم پنج گزارش از جمله تیتر یک خود را به تخریب پزشکیان اختصاص داد. رویکردی که به نظر می‌رسد افزایش اقبال عمومی به مسعود پزشکیان در اتخاذ آن بی تاثیر نبوده است.

روزنامه کیهان تیتر اول خود را به اظهارات پزشکیان مبنی بر ضرورت مشورت و رجوع به نظر کارشناسان در موضوعات مختلف اختصاص داد. پزشکیان در چندین مصاحبه و برنامه تبلیغاتی خود تاکید کرده بود که در دولتش از نظر کارشناسان حوزه‌ها مختلف بهره خواهد گرفت و خود رای نخواهد بود. موضوعی که اتفاقا با استقبال خوب مردم نیز همراه شد و بسیاری او را تنها فردی دانستند که توهم تخصص ندارد.

این موضوع اما خشم روزنامه کیهان را برانگیخت. این روزنامه  در گزارشی با عنوان « نامزدها باید از اقتصاد سردر بیاورند اداره دولت را نمی‌توان به مشاوران سپرد » که در تیتر یک صفحه نخست نیز منتشر شده است، مستقیما به این اظهارات پزشکیان واکنش نشان داد و نوشت: « پزشکیان راه‌حلی برای عرصه اقتصاد ندارد و می‌گوید؛ اگر من الان برای شما نسخه بدهم، قطع یقین بدانید که بی‌ربط گفته‌ام زیرا من کارشناس این کار نیستم؛ باید یادآور شد که چنین وضعیتی برای یک کاندیدای ریاست جمهوری بسیار غیرمنتظره و تعجب‌آور است زیرا امروز اقتصاد ملی عرصه کارزار است و دشمن جنگ اقتصادی را علیه کشور تحمیل کرده است. اینکه در این شرایط، یک کاندیدای ریاست جمهوری از اقتصاد سر در نیاورد و بخواهد اداره دولت را به مشاوران بسپرد، پذیرفتنی نیست و نشان می‌دهد وی یا ادراک و برداشت صحیحی از واقعیات ندارد و یا فاقد کفایت است.»

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی که از شبکه یک سیما پخش شد، گفته بود: «نباید بدون کارشناسی صحبت کرد و اگر من الان نسخه به شما بدهم درست نیست چرا که باید کارشناسی شود؛ باید ناترازی‌ها توسط کارشناسان حل شود و با همه مطرح شود تا مردم صدمه نبینند و با مشارکت مردم اینها انجام شود. وی ادامه داد: من نظر کارشناسی نمی‌توانم بدهم و کارشناسان می‌توانند بنشینند، نظر بدهند و بعد با مشارکت مردم اجرا کنیم تا شرمساری هیچ نان‌آوری را نبینیم.» این اظهارات با استقبال خوبی از سوی افکار عمومی و نخبگان همراه شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفته بود: «ما نمی‌توانیم بدون سرمایه‌گذاری خارجی و بدون پولی که بتواند آن را جبران کند، بیاییم جراحی کنیم و یک عده را از زندگی ساقط کنیم. دیدگاه من دیدگاه کارشناسی است، اگر من الان برای شما نسخه بدهم، قطع یقین بدانید که بی‌ربط گفته‌ام زیرا من کارشناس این کار نیستم. کارشناسان باید بنشیند با هم بحث کنند هر تصمیمی که گرفتند اول با مردم صحبت کنند و اول این دغدغه را در وجودشان داشته باشند که مردم صدمه نبینند بعد با مشارکت مردم اجرا کنند.

کیهان: پزشکیان بی کفایت است

روزنامه کیهان همچنین در ادامه واکنش عصبانیت آمیز خود به پزشکیان نوشت: « یا ادراک صحیحی از واقعیات ندارید یا فاقد کفایت هستید. پزشکیان راه‌حلی برای عرصه اقتصاد ندارد و می‌گوید؛ اگر من الان برای شما نسخه بدهم، قطع یقین بدانید که بی‌ربط گفته‌ام زیرا من کارشناس این کار نیستم؛ باید یادآور شد که چنین وضعیتی برای یک کاندیدای ریاست جمهوری بسیار غیرمنتظره و تعجب‌آور است زیرا امروز اقتصاد ملی عرصه کارزار است و دشمن جنگ اقتصادی را علیه کشور تحمیل کرده است. در چنین شرایطی تولید ملی پایه و اساس رونق و پیشرفت اقتصادی است و باید اقتصاد عدالت‌بنیان و دانش‌بنیان را دنبال کنیم. از طرف دیگر دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای در عرصه اقتصاد و حوزه‌های مرتبط با آن هستیم، برای نمونه ظرفیت‌های مردمی وسیعی در کشور داریم و پیشرفت اقتصادی باید با مردم پیوند بخورد. اینکه در این شرایط، یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بگوید «من را اگر در اقتصاد بگذارید قطع به یقین خراب می‌کنم» یا «اگر من الان برای شما نسخه بدهم، قطع یقین بدانید که بی‌ربط گفته‌ام»؛ از اقتصاد سر در نیاورد و بخواهد اداره دولت را به مشاوران بسپرد، پذیرفتنی نیست و نشان می‌دهد وی یا ادراک و برداشت صحیحی از واقعیات ندارد و یا فاقد کفایت است.»

اما هجمه‌های کیهان به پزشکیان همچنان در شماره امروز این روزنامه ادامه دارد. تا جایی که یادداشت روز کیهان نیز به تخریب پزشکیان اختصاص یافت و فردی به نام محمد ایمانی در یادداشتی تحت عنوان « نامزد باید سر در بیاورد» در این روزنامه نوشت: « ۱) از چشم‌انداز مدیریت اقتصادی دولت، باید به کدام نامزد انتخابات رای داد یا رای نداد؟ در پاسخ این سؤال باید، مجموعه‌ای از شرایط را لحاظ کرد: نخست، خود نامزد و کارنامه‌اش. دوم، این که مشاوران و حامیان او کیستند و چه توقعاتی دارند؟ و چقدر می‌توانند هماهنگ عمل کنند؟، و سوم، برنامه اقتصادی نامزد؛ و این که چه بسته‌ای از راه‌حل‌ها را دارد؟

۲) همچنین باید بررسی کرد: نامزد مورد ارزیابی، چقدر مطالعه و تجربه و تشخیص برای مدیریت اقتصادی دارد یا فاقد آن است؟ کدام برنامه عملیاتی را برای اجرا تدارک کرده است؟ حامیان و مشاوران او چه نقشی دارند: نقش فرعی و کمکی، یا حاکم بر نامزد و همه کاره او؟ با کدام برنامه و تیم منسجم می‌خواهد بیماری مزمن در برخی دولت‌ها- مبنی بر تعارض کارکردی در میان اجزای تیم اقتصادی- را به حداقل برسانند؟ آیا با تیم مشاوران و حامیان، به ویژه اگر سهم‌خواه و دارای دیدگاه‌های متناقض (از مدعیان عدالت اقتصادی تا مدعیان اقتصاد کاپیتالیستی) باشند، می‌توان دولتی هماهنگ داشت و برنامه‌ای را به نفع مردم پیش برد؟ (تیم ناهماهنگی به جای آن که بتواند مسئله‌ای را حل کند، خود تبدیل به مسئله و مانع خواهد شد). برنامه او برای تحول و اصلاحات اقتصادی به ویژه درباره «اصلاح ساختار بودجه و رفع ناترازی‌های مالی، هدفمند‌سازی و بازتوزیع عادلانه‌‌تر منابع ملی (یارانه‌‌ها، تسهیلات کلان و فرصت‌ها)، ناترازی‌های تولید و مصرف انرژی، نظام گمرکی، مالیات، نظام بانکی، و تقویت پول ملی» کدام است؟ چه برنامه روشنی برای حمایت از محرومان، کاهش شکاف طبقاتی، حمایت از تولید، و تنوع بخشی به صادرات دارد؟

۳) نامزد انتخابات اگر خود اهل تشخیص مستقل و جمع‌بندی و درایت نباشد، قطعا دولت درست اداره نخواهد شد و به آشفتگی ستادی و فرماندهی گرفتار می‌شود؛ چنان که در برخی دولت‌ها به شکل تعارض میان وزارتخانه‌‌های اقتصاد، صمت، کار و رفاه، کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دیده شد. »

پزشکیان فاقد تشخیص و عمق است

کیهان همچنین در ادامه این یادداشت، پزشکیان را «نامزد فاقد تشخیص و عمق» معرفی کرد و نوشت که او « به جای اینکه متوجه باشد هر پرسش اقتصادی، پاسخ دقیق خود را می‌طلبد، معمولا یا مانند یک منتقد عوام فقط وضع موجود را تخطئه می‌کند و یا به ناچار، پاسخ قالبی از پیش ساخته و کلیشه‌ای در آستین دارد و همان را برای انواع پرسش‌های متنوع ارائه می‌کند! تصویر طنز‌آمیز چنین شخصیتی، می‌شود ماجرای شاگرد درس نخوانی که از مختصات جغرافیایی همه کشورها، فقط «افغانستان» را بلد بود و چه درباره پاکستان و ایران سؤال می‌شد و چه درباره برزیل و آرژانتین و بنگلادش، می‌گفت: «کشوری است که با افغانستان مرز مشترک دارد [یا] ندارد، و اما افغانستان...!». اما طنز تلخ و واقعی چنین شخصیتی، همان دولتمردی است که 11 سال قبل در تبلیغات انتخاباتی، یک کلید را نشان داد و در برابر هر چالش و مشکل اقتصادی گفت «باید تحریم‌ها لغو شود تا فلان و بهمان مشکل هم حل شود»! او دربست، حل همه مشکلات را متوقف به لغو تحریم‌ها و آمدن سرمایه خارجی کرده بود؛ اما بعد از ۸ سال، در حالی رفت که ۴ میلیارد دلار بیشتر سرمایه‌گذاری جذب نکرده بود. در عوض، شمار تحریم‌ها را به دو برابر رسانده و فروش نفت را به چند صد هزار بشکه فرو کاسته بود. خزانه جارو شده بود؛ به علاوه کسری بودجه کمرشکن، و بدهی‌ها و تعهدات مالی انباشته؛ بنابراین، طبیعی بود که تورمی سنگین را به یادگار بگذارد.

چنان عبرت‌هایی، ناظران را نگران می‌کند، هنگامی که می‌بینند فلان نامزد انتخاباتی می‌گوید من هیچ سر رشته‌ای از اقتصاد ندارم و سؤالات جدی اقتصادی را از مشاورانم بپرسید(!) و یا این که او و مشاورانش، پاسخ هر پرسش مصداقی اقتصادی را به عبارت کلی «باید تحریم‌ها لغو شود و سرمایه‌گذاری خارجی بیاید» حوالت می‌دهند؛ و این دغدغه، جدا از نگرانی دیگر درباره جمع نقیضین، میان مشاوران مدعی عدالتخواهی و طرفداران دوآتشه نظام سرمایه‌سالاری است. هنگامی که نامزدی بگوید چندان از اقتصاد سر درنمی‌‌آورد، طبیعی است که از یکسو به اقتضای دریافت فطری خود بگوید «قرار نیست برنامۀ جدید بنویسیم و سیاست جدیدی اجرا کنیم. قدم اول ما این است که مسیری را که دولت پیش گرفته، ادامه دهیم»؛ اما چند روز بعد، در اثر فشار برخی حامیان بی‌صداقت (مبنی بر این که باید ادبیات را عوض کنی وگرنه حمایت نمی‌کنیم)، تحلیل همان‌ها را بازگو و ادعا کند که شاخص‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ نامطلوب بوده است! این رویکرد متناقض در حالی است که قضاوت منصفانه، مقایسه آمار‌ها و شاخص‌های سه سال اخیر، با سه سال پایانی دولت قبل (۱۳۹۷- ۱۴۰۰) است؛ مقایسه‌ای که نشان می‌دهد بسیاری از شاخص‌ها مثبت شده، یا از شدت شاخص‌های منفی، کاسته شده است.»

روزنامه کیهان حتی از تحلیل گاردین، درباره شرایط انتخاباتی و احتمال پیروزی پزشکیان نیز آشفته شد و به گزارش این روزنامه نیز واکنش نشان داد. کیهان که به عنوان روزنامه‌ای با منبع درآمد از بیت‌المال، همواره حمایت خود از سعید جلیلی را کتمان نکرده است. گزارش روزنامه انگلیسی گاردین را  جهت‌دار به نفع یکی از نامزدهای انتخاباتی در ایران دانست و از آن انتقاد کرد.

روزنامه کیهان گزارش تخریبی دیگر خود را نیز با همان ادعاهای همیشگی مبنی بر ارتباط میان اصلاح طلبان و دشمنان تنظیم کرد و مدعی شد که «اندیشکده آمریکایی کوئینسی ابراز امیدواری کرد نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ایران پیروز شود.» شیوه قدیمی و نخ نمایی که کیهان سال‌هاست برای تخریب رقبا دست به دامن آن می‌شود.

این اندیشکده در تحلیلی نوشته بود که « کاندیدای غافلگیرکننده مسعود پزشکیان ۶۹ساله است. او اصلاح‌طلب است و پنج دوره نماینده مجلس بوده است. وی در دولت دوم سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق و اصلاح‌طلب، وزیر بهداشت بود. او از خانواده‌ای سرشناس در استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است. وی در جریان قیام (آشوب) در تیرماه ۱۳۷۸ به‌عنوان رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز در دفاع از دانشجویان سخنرانی کرد. وی همچنین پس از درگذشت مهسا امینی، انتقاداتی را به مدیریت این موضوع مطرح کرد.»

به نظر می‌رسد که بیان همین جملات در گزارش این اندیشکده موجب عصبانت شریعمتداری شده باشد.

کیهان: در دولت پزشکیان خانه گران می‌شود

گزارش تخریبی دیگر کیهان علیه پزشکیان اما مربوط به حلقه مشاوران و حامیان اوست. کیهان در گزارشی با تیتر؛ «مردم باید قید خانه‌دارشدن در دولت اصلاح‌طلبان را بزنند! » نوشت: « مسعود پزشکیان؛ کاندیدای اصلاح‌طلبان، از جریانی به صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمده که گزینه اولشان عباس آخوندی؛ عامل دو جهش قیمت مسکن در طول 30 سال گذشته بوده و با توجه به حضور این فرد و همراه همیشگی او، حسین عبده تبریزی، در ستاد انتخاباتی نامزد اصلاح‌طلب، در صورت رأی‌آوری این جریان، مردم باید قید خانه‌دار شدن در دولت اصلاح‌طلبان را بزنند.

مسعود پزشکیان؛ نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری که در گذشته وزیر بهداشت بوده، پیش از این با انتقاد از طرح‌های مسکنی مهر و نهضت ملی مسکن، گفته بود: مشکل اساسی ما با ساخت این تعداد مسکن حل نمی‌شود. آن همه پول و امکانات به دست احمدی‌نژاد آمد اما نتوانست دو میلیون مسکن را تا آخر بسازد، بقیه‌اش را دولت روحانی انجام داد(!) و هنوز هم تتمه‌اش مانده است. چطور می‌خواهند در هر سال یک میلیون مسکن بسازند؟ اصلاً مصالحش را دارند و جایگاهش را مشخص کرده‌اند؟

او افزوده بود: ما قانون‌گذاران، سیاستمداران و حاکمان باید سیاستی را برای حل این مشکل در نظر داشته باشیم. رئیس‌جمهور محترم قول ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود که عملاً غیرممکن است اما می‌شود حداقل تلاش کرد به آن سمت برویم اما متأسفانه این تلاش را نمی‌بینیم.

حالا باید ببینیم پزشکیان که از طرح مسکن مهر و نهضت ملی مسکن انتقاد کرده چه راهکارهایی برای خانه‌دار کردن مردم دارد. او اگر چه در مقطعی از قانون مالیات بر عایدی سرمایه دفاع کرد اما در مواضع انتخاباتی اخیر نشان داده است که همچون سایر حوزه‌ها برنامه و ایده‌ای برای مسکن هم ندارد و کار را به کارشناسان خواهد سپرد.

پزشکیان مورد حمایت جریانی است که عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی و عامل هشت برابر شدن قیمت مسکن در دولت روحانی و مفتخر به نساختن مسکن مهر، گزینه اولش بوده و بیم آن می‌رود که در مسند ریاست جمهوری از راهکارهای مسکنی آخوندی استفاده کند و به کابوس مردم تبدیل شود.

گفتنی است، قیمت مسکن از همان ابتدای دولت روحانی به دلیل مخالفت عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی با ادامه طرح مسکن مهر، رشد شدیدی داشت به‌طوری که از سال 92 تا 1400 بیش از هشت برابر شد. آخوندی این طرح را مزخرف خواند اما خودش هیچ راهکار بدردبخوری برای خانه‌دار شدن مردم نداشت.

این مسئله که موجب انتقاد شدید مردم شده و کلیت دولت وقت را زیر سؤال برده بود بالاخره موجب اعتراض در درون دولت روحانی هم شد و اگرچه نهایتاً عباس آخوندی در مهرماه 1397 مجبور به استعفا شد اما آثار سیاست‌های او تا همین الان‌‌گریبان‌گیر مستاجران بی‌مسکن و مالکان بدمسکن است که نمی‌توانند صاحب خانه مناسب شوند.

آخوندی در سال‌های 72 تا 76 هم وزیر مسکن و شهرسازی بود که طبق آمار رسمی، در آن دوره هم قیمت مسکن جهش سه برابری داشت. در واقع او عامل دو جهش قیمتی مسکن در 30 سال اخیر است. بررسی متوسط قیمت مسکن از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، بیشترین افزایش قیمت مربوط به دولت‌های ‌هاشمی و روحانی و با یک وزیر مشترک (آخوندی) بوده است.

وقتی پزشکیان می‌گوید کار مسکن را به کارشناسان واگذار می‌کند؛ با توجه به نقش و جایگاه عباس آخوندی در جریان اصلاح‌طلب و همچنین دیدار خصوصی آخوندی و پزشکیان پس از اعلان اسامی کاندیداها و حمایت آخوندی از پزشکیان، در صورت رأی‌آوری کاندیدای اصلاح‌طلبان و روی کار آمدن دولت اصلاح‌طلبان، مردم باید قید خانه‌دار شدن خود و فرزندانشان را بزنند؛ چرا که در دولت اصلاح‌طلبان عباس آخوندی یا فرد مورد نظر و همفکر او وزیر راه و شهرسازی خواهد شد. عباس آخوندی به صراحت گفته بود که افتخار می‌کنم که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم و بی‌عملی و ترک فعل او، موجب ناامیدی مردم از خانه‌دار شدن شد.

چند روز قبل حسین عبده تبریزی؛ شریک و همراه قدیمی عباس آخوندی به عنوان مشاور دست راست پزشکیان در میزگرد تلویزیونی شرکت کرد. این در حالی است که فرشید ایلاتی؛ کارشناس مسکن درباره عبده تبریزی و آخوندی گفته است: عباس آخوندی به همراه پسرش که جانورشناس است و مشاورش عبده تبریزی، با هم کار ساخت و ساز انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه اهمال آخوندی در مسکن مهر، زمینه طلاق بسیاری از خانواده‌ها را رقم زد، افزود: خیلی از پیمانکاران وقتی آخوندی به مسکن مهر گفت مزخرف، پروژه‌ها را رها کردند. عباس آخوندی از افراد پشت پرده بانک اقتصاد نوین است و این روند همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، عبده تبریزی در اواخر دوره ریاست جمهوری خاتمی دبیرکل بورس تهران بود؛ دوره‌ای که به گفته صاحبنظران با ایجاد حباب عمدی در بورس، ضربه بزرگی به سهامداران و بازار سرمایه وارد شد. او در دهه 80 بانک اقتصاد نوین را تأسیس کرد و دو سال رئیس هیئت‌مدیره این بانک بود؛ بانکی که همچون سایر بانک‌های خصوصی با پشتوانه قدرت خلق پول و ورود به بازار دارایی‌ها، روی قیمت ملک در کل کشور تاثیرگذار بود. او در حالی درباره تورم صحبت می‌کند که خودش و بانکش روی یکی از پیشران‌های تورم؛ یعنی مسکن، تأثیرگذاری قابل توجه داشتند.»

کیهان در پایان این گزارش حمایتی هم از نامزدهای اصولگرا کرده و با تاکید بر اینکه راه رئیسی باید ادامه پیدا کند، نوشت: « دولت سیزدهم با پیگیری ویژه آیت‌الله رئیسی در 16 جلسه شورای عالی مسکن، ساخت دو میلیون و 630 هزار واحد را با وجود سنگ‌اندازی‌ها در تأمین زمین و تسهیلات آغاز کرده و 550 هزار واحد را تحویل داده است و قطعاً با افزایش عرضه این واحدها و زمین رایگان و تسهیلات ارزان از یک طرف و کنترل بازار ارز و نرخ تورم و برخورد با قیمت‌سازی مشاوران املاک و سکوهای اینترنتی (که همواره عامل افزایش قیمت در برخی مناطق تهران؛ بدون وجود تقاضا و افزایش نرخ ارز هستند) قیمت مسکن مهار شده و مردم صاحب مسکن مناسب خواهند شد. طرح مسکنی شهید رئیسی، مردم را به خانه‌دار شدن امیدوار کرد و نقش زیادی در کاهش تورم مسکن داشت. ادامه این طرح و افزایش عرضه زمین رایگان به مردم برای خانه‌سازی، مورد تأکید کاندیداهای جبهه انقلاب قرار گرفته است و امید است که با همت دولت انقلابی بعد، خانه‌دار شدن محقق شود. این موضوع امیدهای زیادی در دل مردم به‌ویژه مستأجران زنده کرده است که روزی صاحب‌خانه شوند، اما به نظر می‌رسد در صورت پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلبان و به تعبیری، تشکیل دولت سوم حسن روحانی با حضور افرادی مثل عباس آخوندی، دوباره به دوره نساختن و جهش‌های قیمتی مسکن بازمی‌گردیم و امید مردم برای خانه‌دار شدن ناامید خواهد شد.»

ادعاهای کیهان که احتمالا مدیران و کارکنانش همگی از نعمت خانه شخصی بهره‌مندند، درحالی مطرح شده که مردم ایران در سه سال اخیر به شدیدترین جهش در قیمت مسکن و حتی اجاره‌بها مواجه شدند

انتهای پیام

 

 

دیدگاه تان را بنویسید