کد خبر: 17596

بیانیه حمایت جمع کثیری از فعالان جامعه بندری و دریایی کشور از دکتر مسعود پزشکیان

بدون تردید در تحقق اجرایی سازی سیاست های توسعه دریا محور و بکارگیری روش های موثر، سخت به نیروهای کارآمد در راس دولت نیازمندیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

" أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ وَالْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَیُمْسِکُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ." 

(ای بشر) آیا ندیدی که هر چه در زمین است خدا مسخر شما گردانید و کشتی به فرمان او در دریا سیر می‌کند و آسمان را (دستور) او نگاه می‌دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او،. همانا خدا به مردم بسیار رئوف و مهربان است. 

لزوم داشتن ناوگان دریایی ملی بعنوان یک سیاست و راهبرد درست پس از انقلاب اسلامی با شتاب ادامه یافت به خصوص پس از مصائب جنگ نفتکش ها و تحریم های ظالمانه ، اهمیت موضوع داشتن حمل و نقل دریایی ملی و مستقل بیش از پیش حس شد.اما پس از موفقیت های دهه هفتاد و هشتاد شمسی در رشد ناوگان دریایی ملی، ضرب آهنگ و شتاب این رشد از اواخر دهه ۸۰ کند و روندی معکوس با شتاب نزولی را به خود گرفت و امروز به مرحله اسفناکی رسیده است.به گونه ای که این ناوگان ملی فرسوده با فاصله گرفتن از استاندارد های روز دنیا و کاهش کیفی ایمنی در عملیات دریایی و کثرت حوادثی همچون تراژدی تلخ سانچی و یا به گل نشستن و تصادم  کشتی بزرگ ایرانی در آبراه مالاکا و دهها حادثه کوچک و بزرگ مواجه شده است. 

  بدون تردید راهکارها و راه حل های اساسی ،برای برون رفت از بحران در صنعت حمل و نقل دریایی و برنامه ریزی برای حذف و یا کاهش اثرات مخرب تحریم، بارها مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفته است که یکی از آنها پیشنهاد تشکیل ستاد هماهنگی ارگانهای دریایی با ریاست رئیس جمهور می باشد. مسلما با تشکیل این ستاد برخی از این راه حل ها در حیطه اختیارات ارگان های دریایی قابلیت اجرا خواهد یافت.

بدون تردید در تحقق اجرایی سازی سیاست های توسعه دریا محور و بکارگیری روش های موثر، سخت به نیروهای کارآمد در راس دولت نیازمندیم .

در چند دهه اخیر  به معنای واقعی از رقابت با بنادر کشورهای همسایه عقب ماندیم  و برای جبران این عقب ماندگی بایستی هزینه وحشتناکی بپردازیم. 

عرصه دریا و صنایع دریایی میدان تبلیغات و شعار و بیانیه های سیاسی نیست میدان رقابت سخت و سنگین اقتصادی برای توسعه و شکوفایی و تحقق اهدافی است که در مرحله نخست برای ما ، در مراحل بعدی  برای جامعه بین المللی و هم برای سازمان بین المللی دریانوردی مهم و حیاتی است اگرچه این سازمان هم درمواقعی مطابق با سیاست های قدرت های بزرگ همسو و همگام می شود اما  ما موظفیم آنچه که صلاح مردم و مملکت خودمان است انجام دهیم.برخی از کاندیداها  زبان مردم ما  را نمی دانند و یا خود را به ناشنوایی می زنند  تا چه رسد به آگاهی از زبان جامعه  بین الملل،  

ما بعنوان  کارشناسان و دست اندر کاران عرصه بندر و دریا و مطلع از نقش انکارناپذیر اقتصاد دریا محور، معتقد هستیم  این روزها کشور ما به شدت نیازمند افراد آگاه ، مطلع و متخصص همچون دکتر مسعود پزشکیان در راس دولت است تا همسو با سیاست های کلان و هم بعنوان حافظ منافع ملی سکان مدیریت دولت آینده را در دست بگیرد.

امروز همه ما درون کشتی بزرگی بنام ایران  با بحران های متعدد و چالش های زیاد در حوزه های مختلف از جمله صنعت حمل و نقل دریایی مواجه هستیم. این کشتی امروز  سخت به ناخدایی ماهر ،مدیر و مدبر  نیازمند است تا با عقلانیت و بهره گیری از نظرات کارشناسی بتواند گره های موجود را باز نماید .

   از این رو ما فعالان جامعه دریایی و بندری کشور روز جمعه ۱۵ تیر ماه دوباره سر صندوق رای حاضر خواهیم شد و برای سربلندی ایران  به دکترمسعود پزشکیان رای خواهیم داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید