دلیل بوی بد ماشن لباسشویی و نحوه از‌بین‌بردن آن
کد خبر: 8600

دلیل بوی بد ماشن لباسشویی و نحوه از‌بین‌بردن آن

در این مقاله، قصد داریم دلایل بوی بد ماشین لباسشویی و نحوه رفع آن‌ها را بررسی کنیم.

بیان فردا | بوی نامطبوع لباسشویی یکی از مشکلات رایجی است که افراد زیادی با آن مواجه شد‌ه‌اند. برای برطرف‌کردن این مشکل باید دلیل بو‌دادن ماشین لباسشویی را پیدا کنید. مهم‌ترین عامل این مسئله رشد و تکثیر باکتری‌ها و کپک‌ها است. اگر به‌دنبال این هستید که لباس‌های تمیز و خوش‌بو داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

دلایل مهم بوی بد دیگ ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از لوازم خانگی کاربردی‌ محسوب می‌شود که فارغ از برند و توانایی آن، اگر برخی نکات رعایت نشود، نمی‌تواند لباس‌ها را با کیفیت مطلوب تمیز کند. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که هنگام بازکردن درِ ماشین لباسشویی با بوی بد مواجه شویم. همه ما دوست داریم لباس‌هایی تمیز و خوش‌بو داشته باشیم و به‌دنبال بهترین روش شست‌وشو هستیم.

دلایل مختلفی برای انتشار بوی بد از ماشین لباسشویی وجود دارد که با اطلاع از آن‌ها می‌توان از خوش‌بو‌بودن لباس‌ها و محیط مطمئن شد. از دلایل مهم این مسئله می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

ماندن لباس‌ها برای مدت طولانی در لباسشویی

خشک‌نکردن لاستیک دور درِ ماشین لباسشویی

بستن درِ ماشین لباسشویی بلافاصله بعد از اتمام شست‌وشو

تمیز‌نکردن فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

بی‌توجهی به سرویس دوره‌ای ماشین لباسشویی

پایین‌بودن دمای آب

خالی‌نشدن کامل آب از‌طریق لوله تخلیه

تمیز‌نکردن به‌موقع جا‌پودری

نبود سیفون در مسیر فاضلاب متصل به شلنگ تخلیه

درادامه‌، این ۹ دلیل را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

۱. ماندن لباس‌ها برای مدت طولانی در لباسشویی

اگر پس از اتمام فرایند شست‌و‌شو بلافاصله در باز نشود و لباس‌های شسته‌شده به‌مدت طولانی در ماشین لباسشویی باقی بمانند، بوی بدی ایجاد می‌شود. این بوی بد ناشی از ایجاد رطوبت و بخار و فراهم‌شدن شرایط برای رشد باکتری ها است.

زمانی‌که لباس‌ها درون ماشین لباسشویی باقی می‌مانند، محیط مساعد تکثیر باتری‌ها ایجاد و درنتیجه با باز‌شدن در هوای داخل دستگاه خارج و همراه آن بوی بدی در محیط منتشر می‌شود. پس از مدتی، لباس‌ها نیز این بو را می‌گیرند و حتی درصورت شسته‌شدن بوی خوشایندی نخواهند داد.

۲. خشک‌نکردن لاستیک دور درِ ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل خشک‌نکردن لاستیک دور درِ لباسشویی پس از اتمام کار است. این لاستیک در بعضی قسمت‌ها چین‌خوردگی دارد که رسوب مواد شوینده و آب در آن‌ها جمع و باعث ایجاد بوی نامطبوعی می‌شود. بنابراین، پس از اتمام فرایند شست‌وشو و خارج‌کردن لباس‌ها، باید با پارچه تمیز این لاستیک را خشک کنید.

۳. بستن درِ ماشین لباسشویی بلافاصله بعد از اتمام شست‌وشو

یکی از اشتباه‌های رایج افراد که به تولید بوی بد ماشین لباسشویی منجر می‌شود، بستن درِ آن پس از اتمام فرایند شست‌وشو است. با این کار هوای آزاد به داخل دستگاه وارد نمی‌شود و عملیات تهویه صورت نمی‌گیرد. در‌نتیجه، گرما و رطوبت داخل ماشین لباسشویی شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و کپک‌ها، عامل اصلی تولید بوی بد، مساعد می‌کنند.

۴. تمیزنکردن فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

یکی از اجزا و قطعات مهم‌ ماشین لباسشویی، فیلتر پمپ تخلیه است. در طولانی‌مدت آلودگی‌های مختلفی در این فیلتر جمع می‌شوند که تمیز‌نشدن آن‌ها باعث ایجاد بوی بد می‌شود. این بوی بد علاوه‌بر‌اینکه درون دستگاه باقی می‌ماند و در محیط نیز منتشر می‌شود، می‌تواند لباس‌ها را حتی پس از شست‌وشو بدبو کند.

۵. بی‌توجهی به سرویس دوره‌ای ماشین لباسشویی

از دیگر دلایل بوی بد ماشین لباسشویی، سرویس‌نکردن دوره‌ای منظم دستگاه است. ماشین لباسشویی مانند دیگر لوازم خانگی به نگه‌داری و سرویس مرتب نیاز دارد. درصورتی‌که سرویس دوره‌ای دستگاه عقب بیفتد، عواملی مانند رسوبات و آلودگی‌ها و گرفتگی لوله‌های تخلیه باعث ایجاد بوی بد می‌شوند.

۶. پایین‌بودن دمای آب

برخی از افراد برای صرفه‌جویی در انرژی ترجیح می‌دهند لباس‌هایشان را با استفاده از آب سرد بشویند. شست‌وشوی لباس با ماشین لباسشویی و آب سرد یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی بد و نامطبوع است. زمانی‌که دمای آب پایین باشد، باکتری‌ها از بین نمی‌روند و بدین‌ترتیب با رشد و تکثیر، موجب بوی نامطبوع ماشین لباسشویی می‌شوند.

۷. خالی‌نشدن کامل آب ازطریق لوله تخلیه

لوله تخلیه وظیفه خارج‌کردن آب کثیف و آلوده ناشی از فرایند شست‌وشو را برعهده دارد. همیشه پس از اتمام کار مقداری از این آب درون لوله باقی می‌ماند. اگر این آب به‌صورت کامل تخلیه نشود، باعث ایجاد بوی نامطبوعی می‌شود. گاهی اوقات نیز به‌‌دلیل وجود جسمی کوچک درون لوله تخلیه راه خروج آب مسدود و در طول زمان به‌‌دلیل رسوب و آلودگی‌ها بوی بد تولید می‌شود.

۸. تمیزنکردن به‌موقع جاپودری

دلیل دیگر بوی بد ماشین لباسشویی کثیف‌بودن جاپودری است. گاهی اوقات مقداری از پودر لباسشویی در این بخش به دیواره‌ها می‌چسبد و باقی می‌ماند. با سفت‌شدن این پودر و گذشت زمان طولانی، بوی بدی در دستگاه ایجاد می‌شود که باید با پاک‌کردن جاپودری آن را برطرف کنید.

۹. نبود سیفون در مسیر فاضلاب متصل به شلنگ تخلیه

گاهی‌ اوقات ممکن است دلیل بوی بد ماشین لباسشویی فاضلاب باشد. زمانی‌که شلنگ تخلیه بدون وجود سیفون سر راه به مسیر فاضلاب متصل شود، امکان‌ دارد بوی فاضلاب از‌طریق این لوله به داخل دستگاه راه پیدا کند. در‌نتیجه با بازکردن درِ ماشین لباسشویی، با بوی نامطبوعی مواجه خواهید شد.

نکاتی برای انتخاب هوشمندانه ماشین لباسشویی

علاوه‌بر بررسی ماشین لباسشویی و پیداکردن دلیل انتشار بوی بد و برطرف‌کردن مشکل آن، باید برای رفع بوی بد ماشین رختشویی خود از آب گرم و مواد شوینده مناسب برای شست‌وشوی دیگ دستگاه استفاده کنید.

جمع‌بندی

پیش‌گیری بهتر از درمان است؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم با رعایت نکات گفته‌شده در این مطلب درباره نگه‌داری و استفاده از ماشین لباسشویی از تولید بوی بد آن جلوگیری کنید. امیدواریم با استفاده از این نکات بتوانید لباس‌هایی تمیز و خوش‌بو داشته باشید. برای بررسی قیمت لباسشویی می‌توانید به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین