بازار سکه مشت اول را خورد
کد خبر: 14972

بازار سکه مشت اول را خورد

ضرب سکه جدید به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرحی متفاوت انجام می‌شود

بیان فردا | قیمت سکه تمام بهار آزادی یا طرح قدیم تا اوایل دهه ۹۰، گران‌تر از سکه امامی فروخته می‌شد، چون بازار ارزش کلکسیونی این سکه را در اولویت می‌گذاشت و به‌خاطر قدمت بیشتر برای سکه قدیم قیمت بالاتری تعیین می‌کرد. مدتی بعد رویه عوض شد، چون تقاضای بیشتری برای خرید سکه امامی وجود داشت.

ضرب سکه جدید بدون تاریخ می‌تواند وضیت بازار سکه طلا را پس از سال‌ها تغییر دهد. بانک مرکزی گفته در نظر دارد برای ضرب سکه جدید در سایر سایز‌ها و قطعات نیز اقدام کند، اما ویدئویی که منتشر شده نشان می‌دهد سکه جدید از نظر طراحی و ظاهر، تغییری نکرده و تنها سال ضرب سکه را از روی آن حذف کرده‌اند.

ضرب سکه جدید چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

قیمت سکه امامی ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه در محدوده ۳۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان دیده شد. سکه امامی در این روز نسبت به نرخ پایانی معاملات شنبه، حداقل دو میلیون تومان ارزان شده و مهمتر از آن فعلا تا مدتی سمت کانال ۳۴ میلیون تومان نخواهد رفت.

سکه بهار آزادی یا همان سکه طرح قدیم خودمان هم روز شنبه تا ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌روی کرده بود، اما فعلا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از سکه امامی فروخته می‌شود. قیمت سکه قدیم به‌طور کلی از سکه امامی پایین‌تر است. پس برای مواردی مثل هدیه دادن یا پرداخت بدهی مهریه کاربرد پیدا می‌کند، اما با توجه به اینکه حباب قیمت سکه قدیم در مقایسه با حباب قیمت سکه امامی، حجم کمتری دارد، احتمالا سرمایه‌گذاران هم از آن استقبال گرم‌تری خواهند کرد. خود شما باشید ترجیح می‌دهید با حباب قیمت شش میلیونی سکه امامی کنار بیایید یا حباب قیمت سکه قدیم با حجم ۲.۸ میلیون تومان؟

فعالان بازار هروقت قیمت سکه طلا نوسان پیدا می‌کرد، بلافاصله بخشی از تقصیر را گردن کم‌کاری بانک مرکزی می‌اندختند، اما این بار رودست خوردند، چون سیاست بانک مرکزی در خصوص ضرب سکه جدید، از روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه تغییر کرده است.

ضرب سکه جدید به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرحی متفاوت انجام می‌شود. این اقدام در چارچوب افزایش عرضه طلا صورت می‌گیرد و فعلا بناست روزانه ۲۰ هزار سکه به بازار تزریق شود.

خبر ضرب سکه جدید و حراج شمش طلا، در همین حد و اندازه فعلی کار خودش را کرده و نشان داده مقصر بخش مهمی از آشفتگی بازار در روز‌های گذشته، هیجانات کاذب است. توقع داریم در صورت تداوم روند نزولی فعلی، خیلی سریع و در کوتاه‌مدت سکه امامی را در محدوده ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ببینیم و سکه بهار آزادی طرح قدیم تا ۲۷ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان پایین بیاید.

وقتی درباره احتمالات مربوط کاهش قیمت سکه حرف می‌زنیم، همیشه گروهی رند پیدا می‌شوند و ساز مخالف می‌زنند. معمولا هم می‌گویند نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم. شاید در درازمدت چنین نظریه‌ای قابل‌قبول به‌نظر برسد، اما در کوتاه‌مدت نمی‌توان ریسک‌های جدی پیش‌روی سرمایه‌گذاران را نادیده گرفت. به‌خصوص اینکه وضعیت بازار نشان می‌دهد حجم حباب سکه امامی احتمالا خیلی زود یک میلیون تومان دیگر کاهش پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر شاید حباب سکه قدیم از سطح ۲.۸ میلیون فعلی تا ۱.۷ میلیون عقب بنشیند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین