ببینید| هدیه تهرانی داد استاندار مازندران را درآورد
کد خبر: 2029

ببینید| هدیه تهرانی داد استاندار مازندران را درآورد

پس از توقف پروژه پتروشیمی میانکاله استاندار مازندران در مصاحبه‌ای بدون نام بردن از هدیه تهرانی حملات تندی را متوجه وی کرد.

بیان فردا | گروه جامعه | در آخرین روزهای سال گذشته بود که کلنگ طرح غیرقانونی احداث پتروشیمی در جریان سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به مازندران بر زمین میانکاله زده شد. برخی کنش‌گران محیط زیستی کارزاری را با عنوان درخواست توقف احداث پتروشیمی در تالاب بین‌المللی میانکاله و هشتگ "پروژه_پتروشیمی_میانکاله_را_متوقف_کنید" ثبت کردند که متن آن خطاب به وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته شده است و از این دو مسئول، جلوگیری از ساخت پتروشیمی در حریم میانکاله را خواستار شده‌اند.

پس از این اعتراضات بود که در همان روزهای پایانی سال سازمان محیط زیست نیز با ساخت پتروشیمی در میانکاله مخالفت کرد،اما این مخالفت نیز باعث توقف پروژه در میانکاله نشد. سرانجام در تاریخ سیزدهم فروردین ماه 1401 و همزمان با سیزده بدر، هدیه تهرانی، بازیگر و فعال محیط زیست کشورمان که در چندین رویداد محیط زیستی از جمله درباره یوز ایرانی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و اقدامات قابل توجهی را انجام داده بود به میانکاله رفت و پلاکاردی با عنوان نه به پتروشیمی میانکاله را دست گرفت. تصاویر هدیه تهرانی خیلی زود در فضای مجازی فراگیر شد و البته بار دیگر موضوع ساخت پتروشیمی در میانکاله را به صدر اخبار رساند.

اقدام هدیه تهرانی در مخالفت با ساخت پتروشیمی در میانکاله تا جایی پیش رفت که سید ابراهیم رییسی نیز دستور توقف پروژه میانکاله را صادر کرد. موضوعی که البته حداقل از سوی پیمانکار چندان جدی گرفته نشد و تصاویری از ادامه فعالیت عمرانی در این منطقه علیرغم دستور رییس جمهور در رسانه ها منتشر شد. اخیرا نیز سید محمد حسینی پور، استاندار مازندران مصاحبه ای کرده و در آن هدیه تهرانی را مورد حملات و اتهامات تندی قرار داده است.

عصبانیت استاندار مازندران از هدیه تهرانی

استاندار مازندران با گفت‌وگویی با صداوسیما بدون نام بردن از هدیه تهرانی و با لحنی که عصبانیت از آن قابل تشخیص بود، گفت: هنرمندان اصلا اطلاع ندارند و اصلا نمی دانند موضوع چیست. مگر می شود من در سریالی که شما بازی می کنید بروم و بگویم نه به فلان. بحث های محیط زیستی تخصصی است. متاسفانه تحت عنوان سلبریتی ها در بعضی از ان جی او ها که پشت صحنه این‌ها همه فساد و رانت و پول است، فعالیت می‌کنند. آن هنرپیشه محترمی که به میانکاله می رود یک پرونده از اینجا دیده است؟

حسینی پور ادامه داد: چه کسی گفته برود چنین کاری انجام دهد؟ و بر اساس چه منطقی چنین کاری انجام می شود؟ مگر می شود متن را نخوانند بروند و بازی کنند؟

استاندار مازندران درباره اینکه هنرمندان پس از مخالفت محیط زیست با این پروژه وارد عمل شدند، اظهارات عجیبی را به زبان آورد و بر خلاف واقعیت گفت: محیط زیست آن زمان اظهارنظری نکرده بود. محیط زیست اخیرا و بعد از سخنان رییس جمهور و دستور برای اینکه فعلا متوقف کنید، اظهارنظر کرد. اینجا اگر دوستان ما در محیط زیست گفتند مجوز ندارد، ما سند داریم که خودشان آمدند و مجوز دادند. ما زمین را گرفتیم که برویم و کشاورزی کنیم؟

سخنی با استاندار مازندران

گرچه از لحن و زبان بدن استاندار در این مصاحبه می‌توان به خشم و عصبانیت وی که ناشی از توقف پروژه پتروشیمی میانکاله است پی برد، اما لازم است حسینی پور در کنترل احساسات و عواطف خود دقت بیشتری داشته باشد. اساسا استاندار به عنوان نفر اول تصمیم گیر و مسئول تامین امنیت و حفاظت از آن استان محسوب شده که محیط زیست نیز جزوی از آن است. لازم است استاندار به این نکته نیز توجه داشته باشد که اگر ادعای‌اش مبنی بر دستور گرفتن هدیه تهرانی برای مخالفت ساخت پتروشیمی صحت دارد و اگر معتقد است که این مخالفت بدون اطلاع و از روی ناآگاهی خانم بازیگر انجام شده است، خوب است به این پرسش نیز پاسخ دهد که آیا مخافت سید ابراهیم رییسی با ساخت پتروشیمی هم از روی ناآگاهی بوده است؟

آیا استانداری که موضوع محیط زیست را امری تخصصی بیان کرده، در جریان نیست که سازمان محیط زیست دارای بیشترین صلاحیت ورود به این موضوع تخصصی است و از قضا مواضع این سازمان نیز با مواضع هدیه تهرانی یکی بوده و این سازمان از چندین روز قبل از حضور این بازیگر در میانکاله مخالفت خود را با ساخت پتروشیمی اعلام کرده بود؟

لازم است استاندار مازندران پاسخ دهد که به عنوان نفر اول استان مازندران چرا پس از دستور رییس جمهور نیز همچنان پروژه پتروشیمی میانکاله متوقف نشده است و آیا این اقدام مصداق تمرد از دستور مقام بالا دست آن هم رییس جمهور محسوب نمی‌شود؟

ماجرای پتروشیمی میانکاله چیست؟

دوستداران محیط‌زیست و تالاب بین‌المللی میانکاله در اعتراض به آغاز عملیات تغییر کاربری زمین‌های مرتعی منطقه حسین‌آباد در نزدیکی این تالاب برای ساخت مجتمع پتروشیمی این کارزار را به راه انداختند.

این اعتراضات زمانی بیشتر شد که وزیر کشور از مجوز ساخت این پتروشیمی خبر داد، اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور ساعتی پس از کلنگ‌زنی پتروشیمی مازندران در اراضی مرتعی روستای حسین‌آباد بهشهر، در دیدار با تعدادی از کنش‌گران محیط زیستی مازندران اعلام کرد که هنوز مجوز محیط زیستی برای احداث این پتروشیمی صادر نشده است.

سلاجقه کلنگ زنی مذکور را فاقد اعتبار توصیف کرد. سلاجقه همچنین گفته بود که «در صوتی که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز را صادر نکند این پروژه مورد تایید نیست. به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد مورد تایید نیست و در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشد. گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. در حالی که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند.»

مشاهدات میدانی و اظهارنظرهای متعدد کارشناسان و صاحب‌نظران درباره اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله نشان می‌دهد که علاوه بر مخالفت دوستداران محیط زیست، حتی اکثریت جامعه بومی منطقه نیز با ساخت پتروشیمی مخالف هستند.

حسین‌علی ابراهیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در رابطه با آخرین وضعیت روند احداث کارخانه پتروشیمی در حسین آباد بهشهر گفت: بحث تغییر و حصارکشی انجام شده است و منتظر صدور موافقت نهایی محیط زیست هستیم. او در پاسخ به آنان که خواستار جلوگیری از احداث پروژه توسط این اداره هستند اظهار کرد: با استناد به کدام قانون این کار ممکن می شود، چرا که منطقه محل احداث خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست است و ما ابزاری برای جلوگیری اینکار نداریم چون متولی این کار همکاران ما در منابع طبیعی هستند.

ممنوعیت ساخت پتروشیمی در سه 3 استان شمالی؟

اما یک کارشناس محیط زیست معتقد است احداث و جانمایی پالایشگاه و صنایع پتروشیمی در مازندران بر اساس متن قوانین مصوب، در استان های شمالی محدود شده است و صنایعی همچون پتروشیمی اجازه ندارند در این سه استان مکان یابی شوند. عزیر عابسی می‌گوید: سازمان محیط زیست در راستای تسهیل و نقض این قانون با انعقاد یک قرارداد داخلی ممنوعیت احداث این صنعت را در استان های شمالی نقض کرده است. علت اینکه تصمیم به احداث کارخانه پتروشیمی در آن مکان گرفته شده نزدیکی به آب دریا و سهولت در آب گیری و تخلیه است.

عابسی افزود: سالهاست که مدیران سازمان محیط زیست مدعی مطالعات در ارزیابی صدور مجوزها هستند و تحت فشارها قرار نمی گیرند ولی در عمل همه این مسائل صوری است و قوانین این بخش اجرا نمی شود و به نوعی تفسیر به رای می گردد.احداث پالایشگاه ها از آنجا که به آب فراوان برای صنایع خنک کننده نیاز است عمدتا کنار دریا احداث می شوند تا بتوانند از آب دریا استفاده کنند؛ پالایشگاه پتروشیمی در بهشهر با اطاعاتی که موجود است با این هدف جانمایی شده و ساخته می شود.

در همین زمینه بیشتر بخوانید :

وی با اشاره به آلایندگی صنعت پتروشیمی نسبت به سایر صنایع گفت: با شناختی که از کشور غیرپیشرفته و غیرصنعتی و سنتی خودمان داریم و با توجه به اینکه پالایشگاه ها مشتقات نفتی زیادی تولید می کنند، هیچ کسی در کشور نمی تواند اطمینان بدهد که این پالایشگاه خسارتی در بر ندارد، وقتی حتی رودخانه ها و دریاها نفی به فرد و شخص شده و هرکسی می تواند مالک اراضی ملی شود و پایشی صورت نمی گیرد و نظارتی وجود ندارد.

وی با اشاره به مطالعات اخیر که عقب نشینی تا ۱۸ متر سطح آب دریا را تا پایان قرن پیش بینی کرده است نشان می دهد تاکید کرد: در منطقه بسیار حساس میانکاله که در حال حاضر پایین رفتن آب دریا با یک خیز مشخص قابل مشاهده است، قرار است صنایعی ساخته شود که خلاف متن قوانین مصوب کشور است که در آینده با توجه به عقب نشینی دریا دسترسی به آب نخواهند داشت.تغییر کاربری اراضی، ایجاد بوی نفت و آلودگی به نحوی است که گویا بهشهر در حال تبدیل شدن به عسلویه است، سوال اینجاست در اتفاقاتی که بر سر عسلویه و یا استان های مرکزی کشور همچون قم، یزد و اصفهان رخ داده است چه کمکی به محیط زیست شده که الان در بهشهر این برنامه متصور است.

حالا باید دید که آیا ساخت پتروشیمی در میانکاله به سرانجام خواهد رسید یا این بار زور فعالان مدنی و محیط زیستی برای دولت سیزدهم غلبه خواهدکرد. پتروشیمی میانکاله را می‌توان سنگ محک مهمی از میزان توجه دولت ابراهیم رییسی به موضوعات محیط زیستی دانست که باید منتظر نتیجه آن ماند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین