برگزیدگان جشنواره همام به جشنواره فجر صنایع دستی راه می یابند/ از کسب وکارشان حمایت میکنیم
کد خبر: 10874

برگزیدگان جشنواره همام به جشنواره فجر صنایع دستی راه می یابند/ از کسب وکارشان حمایت میکنیم

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر این که برگزیدگان جشنواره همام را در جشنواره فجر صنایع دستی شرکت میدهیم،‌ گفت: حتما برای راه‌اندازی کسب و کارهای این افراد در طی زنجیره ارزش کمک می‌کنیم.

«مریم جلالی» در نشست خبری سومین جشنواره بین المللی «همام» که ظهر امروز در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد،‌ با اشاره به این که در خصوص آموزش افراد این جشنواره،‌از ظرفیت و همگرایی دانشگاه علم و فرهنگ استفاده شده است، گفت: در نظر داریم که از سوی وزارت میراث فرهنگی و معاونت مذکور، وام خود اشتغالی و اموزش را برای این افراد تامین کنیم و علاوه بر آن نیز زمینه ساز بستری برای آموزش این افراد به علاقمندان در دیگر مناطق شویم.
وی افزود: تاکید داریم تا از این فرصت استفاده کنیم و برگزیدگان این جشنواره را نیز در جشنواره صنایع دستی فجر شرکت بدهیم و حتما برای راه‌اندازی کسب و کارهایشان در طی زنجیره ارزش کمک کنیم و در نمایشگاه های صنایع دستی به این افراد اولویت میدهیم و یکی از شاخص های مهر اصالت نیز همین مسئله است.
این مسئول با اشاره به این که حمایت از تشکلها و نهادهای مردمی جزو اولویتهای وزیر میراث فرهنگی است، تصریح کرد: در حوزه های صنایع دستی تشکلهای قوی نداریم و این مسئله به علت تنوع بسیار بالای صنایع دستی اتفاق افتاده است اما عزم داریم که در حوزه صنایع دستی تعاونیها و تشکلها را تقویت کنیم. 
وی با بیان این که ما آمادگی داریم که اختیارات و کنشگری خود را تفویض کنیم،‌ گفت: در خصوص تبصره هجده نیز در این زمینه عزم راسخ است و البته برای ما نیز نکوست که در حوزه ترویج و آموزش نیز تشکلها به عنوان نهادهای مردمی نقش آفرینی کنند.
 
هنر مرز نمی شناسد 
 
این مسئول با بیان این که جشنواره ها نماد تلاش جمعی برای نشان دادن یکی از حلقه های زنجیره ارزش هستند،‌اظهار کرد: اهداف این جشنواره از بعدی که به نمایش گذاشته می شود، ارزشمندتر و والاتر است لذا من این جشنواره را عملی بنیادی و زیرساختی میدانم به این دلیل که هنرمند مرز نمیشناسد و ناتوانی نیز هیچ دخالتی در خلق هنری ندارد.
وی با تاکید بر این که حوزه صنایع دستی خانواده محور است،‌ تصریح کرد: توان یابان ما در خانواده ها میتوانند به صورت هویت بنیان تولید ثروت را در کنار به دست آوردن سلامتی و حضور اجتماعی رقم بزنند.
این مسئول با بیان این که جشنواره همام در سومین گام خود به ما پیشنهاد شد تا در کنار هنرهای تجمسمی و موسیقی اضافه شود، گفت: همه این حوزه ها بهم پیوسته هستند و به طور مثال در حوزه موسیقی ساختن ابزار و الات موسیقی در حوزه صنایع دستی گنجانده میشود لذا ما نیز پیشنهاد همراهی در این جشنواره را متقبل شدیم.
وی با اشاره به این که بنده به عنوان معاون منطقه ای آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی حضور دارم، تصریح کرد: در بین حرکت های مردمی و تشکلهاعزم کردیم تا بتوانیم صنایع دستی را از روستاها به عرصه رقابتی و عرصه برون‌داد سیاستگذاری تبدیل کنیم و همگرایی بخش تولید و تشکلها و سیاستگذارها را رقم بزنیم.
 
حضور شرکت کنندگان ملی و خارجی در جشنواره همام 
 
جلالی با اشاره به این که یکی از استانها شرکت کننده نداشته است، خاطرنشان کرد: صنایع دستی ما انقدر تنوع دارد که همه توانمندان در عرصه های مختلف میتوانند شرکت کنند از طرفی ما به تولید کننده فکر نمیکنیم و صرفا برای ما کیفیت اثر اهمیت دارد مختصات تولیدکننده کمتر مورد توجه ما بوده است اما با برگزاری چنین جشنواره‌ای ما میتوانیم بیش از آنکه به نوع و کیفیت اثر توجه کنیم به مختصات تولیدکننده نیز توجه ویژه ای داشته باشیم و به ارتقای فرهنگ عمومی در این مسئله نیز کمک میکند.
وی از مشارکت و حضور هنرمندان کشورهای خارجی نیز در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره شاهد حضور شرکت کنندگان خارجی هستیم و علاوه بر آن  در نمایشگاه این جشنواره نیز شاهد حضور یکی از هنرمندان خارجی خواهیم بود.
وی با بیان این که جشنواره یک کار بنیادین برای این است که فرهنگسازی اتفاق بیفتد؛‌افزود: سلامت روانی و اقتصادی و اجتماعی را نیز ایجاد میکند و مشخص میکند که صنایع دستی با ویژگی هایی که دارد توسط چه کسی به ارمغان آمده است.
این مسئول با اشاره با این که صنایع دستی ایران همیشه در حوزه صنایع دستی های جهان قد افراشته بوده است، گفت: ابتکار عمل برای این بخش که بتوانیم همانطور که در منطقه نقش آفرینی کردیم و به عنوان یک مثال زدن در حوزه صنایع دستی قد افراشته و سربلند بودیم در حوزه این جشنواره نیز که برای توانیابان نیز تدارک دیده شده سربلند باشیم.
وی با بیان این که دو نفر از اعضای شورای جهانی صنایع دستی در این نمایشگاه حضور خواهند یافت، تصریح کرد: با تدبیر برگزار کنندگان جشنواره قرار است کارگاه های آموزشی نیز داشته باشیم که میتواند به ارتقای دانش عمومی منطقه کمک کند و از طرفی شرکت کنندگانی که از کشورهای مختلف شرکت کننده است و شاهد اثر شرکت کنندگان بین المللی نیز خواهیم بود.
 
هدفگذاری زیرکانه و هوشمندانه جشنواره همام 
 
وی با بیان این که جشنواره علاوه بر این که یک عمل و اجراست، تصریح کرد: هدفگذاری این جشنواره بسیار زیرکانه و هوشمندانه بوده و حوزه کارشناسی را به حوزه عمل و ثبت پیوند زده است در حالی که بعضا چارچوبها ممکن است که به عمومی شدن هنر لطمه بزند از این نظر ما باید از چارچوبها رها شویم و بگوییم که هنر مرزی نمیشناسد.
وی با بیان این که در مرزبندی های امروز نشان دهنده ضدیت هنر است،‌به هنرمندان فلسطینی که نمیتوانند در این جشنواره شرکت کنند اشاره و ضمن ابراز تاسف از این مرزبندیها با توجه به شرایط جهان،‌و اهمیت شناخت ظرفیت های مختلف جوامع خاص گفت: 12 درصد توانیاب داریم که در مجموع با بیماران خاص میتوانند تولید کنندگانی باشند که به چشم مصرف کننده دیده میشوند در حالی که تولید اثر و ثروت دارند.
گفتنی است سومین جشنواره بین المللی همام با هدف شناسایی و استعداد یابی هنرمندان کشور و معرفی آنها جهت حضور در عرصه های بین المللی و ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت آمورب در میان افراد توانیاب برگزار میشود و در نظر دارد تا هم افزایی و افزایش حس امید میان جامعه هدف (توانیابان و کم توانان) را رقم بزند.
افراد برای شرکت در این جشنواره میتوانند با دبیرخانه این جشنواره در محل تهران، خیابان ولیعصر بالاتر از بیمارستان دی نرسیده به پل همت خیابان نیلو و وبسایت homamfestival.comاقدام کنند.
 
انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین