ستاره‌ای متولد شده است
کد خبر: 16032
نگاهی به بازی شادی مختاری در سینمایی «قلب رقه»

ستاره‌ای متولد شده است

در میان بازیگران فیلم سینمایی «قلب رقه» که در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درآمده است، شادی مختاری به عنوان تنها بازیگر زن این فیلم، یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای کسب سیمرغ بلورین نقش اول زن است.

بیان فردا | تمدن | در میان فیلم‌هایی که تاکنون در کاخ جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده است، فیلم «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور نظرات بسیاری از تماشاگران و منتقدان را به خود جلب کرده است، تا جایی که بسیاری این فیلم را به عنوان یکی از جدی‌ترین شانس‌ها برای نامزدی و کسب سیمرغ بلورین در رشته‌های مختلف قلمداد کرده‌اند. فیلمی که روایتی است از یک عاشقانه در قلب خلافت داعش.

در میان بازیگران این فیلم اما ستاره‌ای جدید متولد شده است؛ بازیگری که نقشی دشوار در شرایط استرس‌آور کشور سوریه را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده است. شادی مختاری که به سبب نقش‌آفرینی در فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر «جزیره»، «پرونده باز است»، «دل‌دار»، «هفت و نیم» و ... شناخته می‌‌شود. این‌بار نقش پزشکی سوری به نام «ریما» را ایفا کرده است.

شادی مختاری در این فیلم که نسخه جشنواره آن حدود 90 دقیقه است، ریاست بیمارستانی در رقه، مرکز خلافت داعش در سوریه را برعهده دارد. زنی جوان که در سال‌های تحصیل در مشهد با مردی ایرانی آشنا شده و به سبب یکسری اتفاقات، همسرش را که یک روزنامه‌نگار است و نقش آن را شهرام حقیقت‌دوست ایفا می‌کند از دست داده است. همسر ریما نیز با تصور اینکه او و خانواده‌اش به دست نیروهای داعش کشته شده‌اند به زندگی خود ادامه داده و برای انجام یک ماموریت وارد رقه می‌شود که در بیمارستان با او مواجه می‌شود. ماجرای عاشقانه این زوج در دل یک جنگ به تمام معنا از همین نقطه آغاز می‌شود.

اما دشواری‌های نقش و آنچه که بازی مختاری در قلب رقه را با دیگر آثار او متفاوت کرده است، یکی صحبت کردن او به زبان عربی سوری است، زبانی که لهجه آن با تصور کلی که از زبان عربی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد، متفاوت است و شباهت‌هایی با لهجه فرانسوی و کردی دارد. مختاری به خوبی از پس این چالش جدی برآمده است، به ویژه آنکه حدود 80 درصد دیالوگ‌های او به زبان عربی سوری بیان می‌شود و در مابقی دیالوگ‌ها به زبان فارسی نیز که عمدتا بین او و همسر ایرانی‌اش بیان می‌شود، رد لهجه عربی سوری به خوبی دیده می‌شود.

چالش دیگری که مختاری به خوبی از پس آن برآمده، دشواری ایفای نقش در گریم و نوع پوششی است که دارد. استفاده از برقه و ماسک در اکثر سکانس‌های این فیلم سبب شده تا این بازیگر بر خلاف دیگر بازیگر امکان استفاده تمامی اجزای صورت را از دست داده و تنها برای انتقال مفاهیم چون عشق، اضطراب، ترس و ... که در این فیلم به وفور دیده می‌شود، تنها از چشمانس استفاده کند. بازیگری با استفاده از تمام ظرفیت چشم که مشابه آن در سینمای ایران کمتر دیده شده و شادی مختاری به خوبی از پس آن برآمده است.

گرچه در درخشش این نقش نباید و نمی‌شود از همراهی نقش مقابل که شهرام حقیقت دوست ایفاگر آن است، چشم پوشی کرد، اما در شرایطی که بسیاری از بازیگران با پیش شرط‌هایی نظیر حفظ زیبایی، عدم تغییر قابل توجه چهره و ... با چنین نقش‌هایی مواجه می‌شوند، شادی مختاری با چشم پوشی درست از این پیش‌شرط‌ها به خوبی از پس این نقش برآمده است.

چالش بعدی را باید در محیط فیلمبرداری جستجو کرد؛ عمده پلان‌ها در قلب رقه در شهر حمص سوریه که شهری جنگ زده است، برداشت شده است. شهری که اتفاقا در میانه حضور دو ماهه عوامل فیلم نیز  چندین بار مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته و حتی به گفته عوامل فیلم در میانه فیلمبرداری نیز فردی را که به قصد خرابکاری وارد جمعیت شده بود، دستگیر کرده‌اند. شدت تاثیر منفی محیط به قدری بود که شادی مختاری، در نشست خبری این فیلم نیز به آن اشاره کرد و گفت که پس از پایان فیلمبرداری چندین ماه تحت نظر روانشناس و بازآفرینی روانی قرار داشت. در چنین شرایط بازیگران این فیلم موفق شدند تا نقش درستی را از خود در مقابل دوربین خیرالله تقیانی‌پور به نمایش بگذارند.

به نظر می‌رسد که نقش آفرینی اخیر شادی مختاری در قلب رقه او را به یکی از جدی‌ترین گزینه‌های دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر امسال بدل کرده است. جایزه‌ای که حتی اگر بر حسب روابط و شرایط حاکم بر جشنواره فجر به او تعلق نگیرد، قطعا نقطه عطفی در تاریخ بازیگری او خواهد بود.

پوستر قلب رقه
پوستر فیلم سینمایی قلب رقه

قلب رقه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی است که در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر امسال حضور دارد. شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، مصطفی ساسانی، هدایت هاشمی و ... جزو دیگر بازیگران این فیلم هستند. نویسنده این فیلم سینمایی خیرالله تقیانی پور است و موسیقی آن را نیز کارن همایونفر ساخته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین